سینما فلور هم فروریخت / پارادیزوی امیریه زیر تلی از آوار


ساعت‌های اولیه صبح روز گذشته یکشنبه 8 شهریور 1394 اهالی چهارراه معزالسلطان شاهد فروریختن بخش بزرگی از سینما فلور بودند؛ یکی از سینماهای قدیمی و خاطره‌انگیز تهرانی‌ها و به خصوص ساکنین امیریه که با این حادثه دیگر امیدی به باقی ماندنش نخواهد بود.

سقف سالن نمایش 800 نفری این سینما به کلی فروریخته و با توجه به حجم آوار هرلحظه امکان تخریب بخش‌های دیگر این بنا نیز می رود، به همین دلیل مامورین شهرداری از صبح دیروز خیابان منتهی به سینما را از نیمه تا چهار راه معزالسلطان برای عبور خودرو‌ها مسدود کرده‌اند.

سینما فلور یكی از سینماهایی است كه در دوران قبل از انقلاب در خیابان امیریه تهران ساخته شد. اما حالا دیگر به سختی می‌توان نام سینما را بر آن گذاشت. چرا كه نمای خاك‌‌آلود و بنای سالخورده آن حكایت از بی‌مهری‌های فراوان دارد. چندین سال است كه این سینما بی‌فروغ شده و در‌های آن مانند گذشته به روی عموم باز نیست، چرا كه فلور از سوی ساكنان محله حمایت نشد و حتی ابتكار صاحب سینما برای دیدن دو فیلم با یك بلیت هم نتوانست تماشاچیان گریزپای را به سویش بیاورد اگرچه وقوع آتش‌سوزی بزرگ نیز در سرنوشت آن بی‌تاثیر نبود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 11 هم به این حادثه واکنش نشان داده است. محمد شهرآبادی طی سخنانی که عصر دیروز در "شهرنوشت"، پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران منتشر شده ، با اشاره به ایمن‌سازی سینما فلور ، گفت: این پلاک ثبتی از پلاک‌های قدیمی منطقه است که در گذشته نیز آثار فرسوده بودن آن توسط کارشناسان شهرسازی تشخیص و تعیین شده بود.

او با بیان اینکه در دفعات متعددی اخطارهای مکرری به مالک و ذی نفعان داده شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه به این اخطارها توجهی نشده، به گونه‌ای امروز صبح بخشی از طبقه فوقانی این سینما ریزش کرد اما خوشبختانه به دلیل تمهیداتی که قبلا توسط شهرداری پیش بینی شده بود، برای شهروندان هیچگونه خطر و حادثه‌ای پیش نیامد.

شهرداری منطقه با توجه به تخریب قسمتی از ساختمان در نظر دارد نسبت به تثبیت و ایمن‌سازی طبقه فوقانی این ملک اقدام کند و برحسب وظیفه ذاتی نسبت به رفع خطر از ساختمان ناایمن شهری اقدام خواهد شد.

شهرآبادی گفت: این سینما سالیان زیادی است که متروکه و غیر قابل استفاده و غیر فعال است، گفت: شهرداری منطقه مکرر به این پلاک اخطار داده اما صاحب سینما اقدامی در این خصوص نکرده است.

سینما فلور که پیش از این با نام های "روشن" و " گل" هم فعالیت می‌کرده در چهار راه معز‌السلطان یکی از صفحه‌های شناسنامه محله امیریه است یا بهتر است بگوییم بود.سینمایی كه تا مدتی پیش بچه محل‌ها در آن آموزش بدنسازی می دیدند. بالای دیواره‌های نیم‌سوخته كه هنوز رده‌هایی از آتش‌سوزی را بر دیواره‌هایش دارد و حالا آوار بخش بزرگی از آن را در کام خود کشیده، نام سینما هنوز بالای نمای ورودی ساختمان دیده اما آنقدر رنگ و رو رفته كه كمتر نگاه عابری را جلب کند.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi