نگاه اسطوره‌ای تالیسین به خود فاعلی/ امین شاهمرادی از نمایشگاه ˝سه قطره از اکسیر کاریدون˝ می‌گوید


امین شاهمرادی نمایشگاه‌گردان نمایشگاه "سه قطره از اکسیر کاریدون" درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه حاصل کار 9 نفر از هنرمندان گروه رای نیک است با درون مایه موضوعی خود، اسطوره‌ها و اجتماع، در مدیوم‌های چاپ، نقاشی، چیدمان، ویدئوآرت و صدا.

روش کاری ما در گروه رای نیک به این شکل است که موضوع را مشخص می‌کنیم و بیانیه و موضوع نمایشگاه را به هنرمندانی که آثارشان را دیده‌ایم، ارائه می‌دهیم در این حالت یا هنرمندان اثری مرتبط با موضوع خلق می‌کنند یا از میان کارهایشان اثری که با موضوع ما همراه و همسو است را معرفی می‌کنند. آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است نیز یا متعلق به مجموعه‌ای از آثار یک هنرمند بوده است و یا اینکه خلق کرده‌اند.


از اوایل سده 20 در جامعه‌شناسی، رفتارشناسی اجتماعی که بر پایه تئوری جرج هربرت مید، جامعه‌شناس و نظریه پرداز پراگماتیست امریکایی، بیان شده است رفتار بدون آن که میراث ژنتیکی و تجربه‌های درونی فرد را نادیده گیرد، به کنش‌های اجتماعی و واکنش‌هایی که در فرد بر می‌انگیزند، وابسته است. تا پیش از ارایه نظریه Social Self مید، روان شناسان و جامعه شناسان بر این باور بودند "خود" تنها از فاکتورهای بیولوژیک و وراثتی متاثر است. اما مید معتقد است توسعه و شکل‌گیری "خود" نه از لحظه تولد بلکه پس از تجربه‌های اجتماعی و فعالیت‌های درون جامعه متاثر است. در واقع خودشناسی به دو بخش من فاعلی و من مفعولی تقسیم می‌شود. بر مبنای این نظریه سه فعالیت سبب توسعه "خود" می‌شود، زبان: سخن گفتن، سمبول‌ها، زبان بدن، کلمات و صداها؛ نقش: بیان حالت‌ها و نقش آفرینی‌های متفاوت در شرایط مختلف اجتماعی؛ بازی: مقایسه و پذیرفتن قواعد و قوانین بازی به عنوان دلایل پیروزی یا شکست.

من مفعولی بازتاب دهنده آموخته‌ها و انتظارات اجتماعی‌ست. این بخش از "خود" افزون بر این که نیروهای سازش‌گری و نظارت اجتماعی را باز می‌نماید، از شکستن قوانین و زیر پا گذاشتن عرف جلوگیری می‌کند. من فاعلی درکی‌ست که هر فرد از خود در هر لحظه از زمان دارد. این بخش "خود" به فرد اجازه می‌دهد فردیت و خلاقیت خود را با وجود محدودیت‌ها حفظ کند. من فاعلی، آگاهی دارد چه بخشی از خویشتن تحت تاثیر جامعه است و چه بخشی بر اساس تمایلات و باورهای شخصی.

از آنجایی که به اسطوره‌ها علاقمندم و در مدیوم‌ها به نیو آرت، گرایش بیشتری دارم، این نمایشگاه را بر اساس داستان یک جادوگر افسانه‌ای سلتی برپا کردم. در قصه‌های سلتی آمده است: کاریدون ساحره، پاتیل جادویی خود را به تالسین پسر فقیر کشاورز سپرد تا نگهدار آن باشد. اما تالیسین سه قطره از اکسیر درون آن را ناخواسته نوشید تا تمام آگاهی جهان از آن‌اش شد. کاریدون دانست، پس او را بلعید و دوباره زاد و در رود رها کرد. بر همین مبنا و با توجه به این داستان اسطوره‌ای که به من فاعلی و مفعولی در داستان بسیار اشاره دارد و به موضوع انتخابی ما نیز بسیار نزدیک است تصمیم بر این گرفتیم تا عنوان نمایشگاه را "سه قطره از اکسیر کاریدون" بگذاریم.

این ششمین نمایشگاه گروهی "رای نیک" است و کار بعدی ما نیز نمایشگاه "هنر برای داعش" خواهدبود.

گفتنی است نمایشگاه "سه قطره از اکسیر کاریدون" 6 شهریور در گالری آرته افتتاح شده و تا 16 شهریور پذیرای علاقمندان خواهد بود.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi