فیلیپ گایست: ایرانیان علاقه خاصی به نور دارند

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، چندی پیش "فیلیپ گایست"، هنرمند آلمانی توسط سفارت آلمان به ایران دعوت شد تا یکی از بناهای ایرانی را به شیوه‌ای مدرن نورپردازی کند. گایست هم از میان بناهای پیشنهادشده بنای شکوهمند آزادی را انتخاب کرد. نورپردازی برج آزادی به بهترین نحو انجام شد و مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفت و عکس‌های آن به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. به همین دلیل بر آن شدیم تا گفتگویی با این هنرمند داشته باشیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

فیلیپ گایست در گفت‌وگو با روابط عمومی برج آزادی، در خصوص سابقه فعالیت خود در این هنر گفت: "از سال ۲۰۰۵ به طراحی چیدمان نور مشغول هستم."

او در خصوص سوابق کاری خود و سفر به ایران افزود: "پروژه‌های متعددی در برزیل، ایتالیا، تایلند، گرجستان، کانادا، روسیه، اسپانیا، آلمان، لهستان، لیختن‌اشتاین، مصر، سوئیس و بسیاری کشورهای دیگر اجرا کرده‌ام و این نخستین بار است که به ایران می‌آیم. در طول مدت اقامتم امکان بسیار خوبی برایم فراهم شد تا با معماری داخلی و خارجی برج آزادی آشنا شوم."

فیلیپ گایست در پاسخ به این‌که در اجرای این طرح به چه المان‌هایی نظیر "فرهنگ، تمدن، هنر، و..."توجه دارد؛ گفت: "من سبک هنری آزاد را برگزیده‌ام که در خور شرایط محلی باشد و درعین‌حال نوعی گفتمان را مقدور سازد و بتواند موضوعات فرهنگی مختلف را در برگیرد."

وی همچنین در خصوص دلیل خود برای استفاده از نور در شناساندن فرهنگ شهرها و کشورها و نیز توسعه فرهنگی افزود: "نور امکان گسترده‌ای را در اختیار قرار می‌دهد، بدون این‌که نیاز به استفاده از ابزاری مثل میخ و چکش باشد و یا این‌که نیازی به ایجاد تغییر فیزیکی محل باشد. درعین‌حال، نور برای مخاطب عام، مدیایی شناخته‌شده است و امکان تغییر دادن کامل را به دست می‌دهد. فضایی که ایجاد می‌شود، متفاوت از یک گالری است و می‌تواند رهگذران بسیاری را متوجه خود سازد و تغییر شگرفی در مکان ایجاد نماید. معماری نور برای تمام سطوح و قشرهای جامعه طراحی می‌شود و برای همه آن‌ها نیز قابل‌فهم است. ازاین‌رو زمینه بحث گسترده‌ای فراهم می‌شود. درعین‌حال جنبه زیبایی‌شناسی قوی‌ای دارد و موضوعات مختلف را به چالش می‌کشد. در این حال برای مخاطب هزینه‌ای در بر ندارد و همه افراد بدون وجود مانع می‌توانند از آن استفاده نمایند."

این هنرمند آلمانی در مورد جایگاه معماری نور در تهران گفت: "متأسفانه چیدمان نور در ایران را تجربه نکرده‌ام ولی نورپردازی ساختمان‌ها و خیابان‌ها، نشان از علاقه و توجه خاص ایرانیان به موضوع نور دارد."

او در پایان ابراز امیدواری کرد تا بتواند دوباره به ایران سفر کرده و پروژه‌های دیگری را در کشور اجرا کند.

logo-samandehi