رد پای فلسفه و عرفان در یک مکاشفه

به گزارش سرویس عکاسی گالری آنلاین به نقل از ایرنا ، امپرسیونیسم شیوه ای مبتنی بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش های نور خورشید است. اکسپرسیونیسم نیز شیوه ای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می گیرد.
محمد صادق نیک نهاد روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: در این نمایشگاه 10 اثر در اندازه 120 در 178 چاپ شده روی پارچه ای به نام کنواس از 12 تا 15 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد.
وی افزود: نمایشگاه مکاشفه ، محصول تلاش های پنج ساله من بود و بر این اساس متولد شد که چطور می توان با دوربین عکاسی تصاویری در مکاتب مختلف هنری مانند اکسپرسیونیست، امپرسیونیست و غیره گرفت که موضوع آن هم عرفان و فلسفه اسلامی باشد. بیش از 120 هزار فریم در مدت 3 سال برای رسیدن به پاسخ این پرسش عکاسی شد.
به گزارش ایرنا نیک نهاد تصریح کرد : روش شناسی رسیدن به این آثار شامل مطالعات فلسفی و عرفانی نیز بوده است؛ به طوری که هر کدام از این آثار مفهومی از فلسفه یا عرفان ایرانی و اسلامی را در خود داشته و نشان دهند. آثار نمایشگاه مکاشفه بعد از یافتن روش یادشده در ایران عکاسی شده است.
وی در مورد نام این نمایشگاه نیز توضیح داد: آثار به نمایش درآمده براساس فلسفه و عرفان اسلامی و ایرانی شکل گرفته و همه این آثار اسامی و مضامین عرفانی و ایرانی دارند؛ برای نمونه تابلوی آفتاب شرقی که در آن یک منبع نور در بالای اثر دیده می شود برگرفته از عرفان اشراق عارف شهیر و مسلمان ایرانی شیخ شهاب الدین سهروردی است.
نیک نهاد تاکید کرد: آثار نمایشگاه هرکدام شخصیت مستقل داشتند؛ اما در مجموع مکمل هم بودند ، این نکته را در چیدمان آثار هم رعایت کردیم. نمایشگاه با تابلویی به نام پیدایش آغاز و با اثری به نام ابدیت پایان یافت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد محل عکاسی آثار گفت: همه این آثار در ایران عکاسی شده است، محتوای کارهایی که خارج از کشور عکاسی کردم با موضوع فلسفه غرب بوده است.
نیک نهاد در مورد اینکه بعد از 20 سال فعالیت در زمینه عکاسی برای اولین بار نمایشگاه برگزار کرده است، گفت: 20 سال صبر کردم تا نمایشگاه خوبی برگزار کنم و مخاطبی که نمایشگاه را می بیند تاثیری از آن بگیرد و با خاطره ای خوش از نمایشگاه برود.
وی در مورد فعالیت های بعدی خود نیز گفت: مذاکراتی را برای برگزاری نمایشگاه خارج از کشور داشته ام که احتمالا اولین نمایشگاه سال 2016 در رم برای به نمایش دادن کارهای همین سبک برگزار خواهد شد.
« همواره فقط عکاسی هنری انجام داده ام. زیرا تصور می کردم با توجه به استعدادهایی که در ایران است در عکاس خبری عکاس خوب زیاد داریم اما عکاس هنری خوبی نداریم. می خواستم ایران را در این زمینه نیز مطرح کنم. به کسانی هم که از نمایشگاه بازدید کردند گفتم می توانید در سبک نقاشی هنری کار کنید. عکاسی را از 20 سال قبل با دوربین معمولی شروع کردم، با عکاسی مستمر و مطالعه فراوان در سال 2012 عضو فیاپ (فدراسیون جهانی عکاسی) شدم.»
نیک نهاد از جمله فعالیت های آتی خود را بعد از برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور آموزش این سبک به جوانان دانست و گفت: بعد از برگزاری نمایشگاه مکاشفه که استقبال از آن خوب بود و دو اثر در آن یعنی پیدایش و رویای بهشت به ترتیب به قیمت 28 میلیون و 500 هزار تومان و 82 میلیون تومان به فروش رفت؛ مایلم این آثار بدون فروش در نمایشگاه هایی که به صورت تخصصی آثار هنری مذهبی و فلسفی را نمایش می دهند مانند موزه امام علی، به نمایش درآید تا علاقمندان از آن بازدید کنند.

گزارش تصویری مرتبط

logo-samandehi