مرمت مجسمه «بندباز» محصص در دید عموم

1460459050561_1.jpgاین مجسمه‌ی محوطه‌ای که از جنس برنز است، اواخر دوره پهلوی برای نمایش محوطه‌ای به کاخ نیاوران منتقل شده بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این امر میسر نشد و در انبار مرکزی کاخ به نگهداری از آن پرداخته شد. این اثر در دو بخش پیکره انسانی با ارتفاع 5 متر، اسکلت بند باز با ارتفاع 3 متر و طول بند فلزی 1.5 متر و از جنس برنز است.

اثر یاد شده به دلیل نگهداری در شرایط غیر نمایشی و سوله‌ای دچار آسیب‌های مختلف خوردگی و آلودگی شده است که جهت توقف روند آسیب، راهکار پیشگیرانه نمایش محوطه‌ایِ آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

پیش از نمایش محوطه‌ای اثر، عملیات حفاظت و مرمت آن به دلیل ابعاد بالای کار و ویژگی نمایشی محوطه‌ای آن، در کارگاه حفاظت و مرمت موقت در ضلع جنوبی کاخ اختصاصی نیاوران بر پا شده است که بازدید از آن برای عموم علاقه مندان امکان پذیر می باشد.

آشنایی مردم و علاقه مندان با روند مرمت آثار موزه‌ای، از جمله اهداف برگزاری این کارگاه موقت مرمت در محوطه باز و در دید عموم است.

به گزارش روابط عمومی کاخ نیاوران، مجسمه بندباز پس از پایان عملیات حفاظت و مرمت، با مشاوره و همکاری هنرمندان و اساتید مختلف و مطرح مجسمه ساز و انجمن مجسمه سازان ایران در محوطه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران جانمایی و نصب می‌شود.

منبع: ایسنا

logo-samandehi