جدی جدی / شوخی شوخی

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین: این روزها نمایشگاهی از آثار ویم دلووی (هنرمند بلژیکی) در موزه هنرهای معاصر برگزار شده است. غالب این آثار ظاهراً شامل اشیاء و لوازمی هستند که در زندگی روزمره کاربرد دارند. کپسول‌های گاز، بیل، کامیون، اتومبیل سواری، چمدان سفری، لاستیک دوچرخه و موتورسیکلت و... که با نقوش ظریفی حکاکی شده‌اند. بیشتر طرح‌های حکاکی شده به وضوح ایرانی ـ اسلامی هستند و با عبارت "المعراج و الاسراء" بر روی کاپوت مازراتی 450S، این امر تاکید شده است.

نقش‌ها ـ نه توسط دست که با اصراری قابل درک برای مخاطب ـ با روش‌های صنعتی ایجاد شده‌اند. به این فهرست باید نقشه‌های جغرافیایی ساختگی را هم اضافه کرد. روشن است که هیچکدام از این اشیاء دیگر قابلیت و یا تناسبی با کاربری روزانه خود نخواهند داشت. این نمایشگاه بهانه خوبی است برای طرح چند سوال و تعمیم آن به حوزه نظری هنرهای تجسمی:

سوال نخست شاید این باشد: در هماورد لوازم روزمره زندگی با زیبائی جویی هنری، کدام پیروز میدان بوده‌اند؟ و آیا اصلاً این آورد پیچیده، نیاز به برنده و بازنده هم دارد؟ آیا این آثار؛ تقدیس پورشه و مازاراتی و... است یا تحقیر نقوش ظریف ایرانی؟ آیا آثاری مثل چمدان‌های مسافراتی که ورم کرده و مستعمل طراحی شده‌اند، همچنان می‌توانند عملکردگرا و قابل استفاده باشند؟ آیا هرکدام از این اشیاء با آن نقش و نگارهای پرکار و برجسته، ادای دینی است به هنر کیچ و یا تمسخر آن؟ جای واقعی هنر و اثر هنری کجاست؟ در موزه؟ خیابان؟ منزل؟ همه جا؟ کاور موتورسیکلت مبارزه طلبی با تکنولوژی است؟ یا کنایه‌ای به انفعال جوامع امروزی در مقابل آنچه قدرت‌های اقتصادی انشاء کرده‌اند. آنچه به نمایش گذاشته شده آیا اشاره‌ای است به هنر صنعتی و یا صنعت هنری؟ هنری است که به واسطه صنعت؛ ضایع شده و یا صنعتی که به واسطه هنر؛ کاربرد واقعی خود را از دست داده؟ معجونی ارتقاء یافته است یا ترکیبی نازل؟

هنر می‌تواند محمل عمیق و مناسبی برای بازگویی علوم کلامی مثل فلسفه و جامعه‌شناسی و... باشد و یا تنها پدیده‌ای در حد فاصل دانش و دانائی و لحظه‌هاست؟

"جوک" ساختار زبانی است که شنونده را برای یک غافلگیری منطقی و درنتیجه مضحک و خنده‌دار آماده می‌کند. با این تعریف؛ آیا هنر می‌تواند نوع تازه‌ای از تجسم همان اشکال کلامی جوک باشد؟ و یا چقدر مقوله‌ای جدی است و تا کجا سرگرمی و تفنن و غافلگیری لحظه‌ای؟ حیرت زدگی می‌تواند مخاطب را به سمتی خاص هدایت کند و یا خود برای مواجهه با هنر کافی است؟

نمایشگاه آثار ویم دلووی (هنرمند بلژیکی) تا روز ۲۴ اردیبهشت در گالری های موزه هنرهای معاصر تهران همراه با تعدادی از آثار گنجینه، پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

logo-samandehi