پوستری پیشکش به شاعر جهانی ایران

1463399600988_index.jpgاین گرافیست در متنی که همراه این پوستر در اختیار خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا قرار داده، نوشته است: «28 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام است. خیام به‌واسطه‌ی نگارش رباعیاتش به شاعرِ ریاضیدان و اخترشناس معروف است. شهرت خیام مرهون ادوارد فیترز جرالد انگلیسی است که با ترجمه‌ی رباعیات او به زبان انگلیسی، خیام را به جهان شناساند، به‌گونه‌ای که یکی از حفره‌های کره‌ی ماه به افتخار او «عمر خیام» نامیده شده است یا سیارکی در سال 1980 به نامش نامگذاری شد.

من نیز به افتخار خیام و تقدیر از آفرینش‌های ستودنی این شاعر بزرگ، پوستری از سیمای او را که در سال 1379 طراحی شده و از مجموعه‌ی «مشاهیر ایران و جهان» من است، با نگاهی دیگر اجرا کرده‌ام و پیشکش می‌کنم به خیام بزرگ.

یک عمر به کودکی به استاد شدیم یک عمر ز استادی خود شاد شدیم

افسوس ندانیم که ما را چه رسید از خاک برآمدیم و بر باد شدیم

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من وین حرف معما نه تو دانی و نه من

هست از پس پرده گفت‌وگوی من و تو چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من

لازم به یادآوری است که این پوستر و ده‌ها پوستر دیگر درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که از سال 1350 تا کنون طراحی شده و در ایران و خارج از ایران به‌نمایش درآمده‌اند، تماما بدون سفارش و بدون حمایت از جایی یا کسی، با مصائب و مشکلات بسیار طراحی، چاپ و انتشار یافته‌اند، تا شاید ادای دینی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشورم باشد. ضمن این‌که حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وظیفه دولت‌هاست که تا کنون مغفول مانده است.»

بهزاد شیشه‌گران، طراح، نقاش و گرافیست متولد 1331 در تهران و دارای دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبای تهران و کارشناسی گرافیک از دانشگاه هنر است. برگزاری 15 نمایشگاه انفرادی و بیش 120 نمایشگاه گروهی داخلی، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی خارجی، نقاشی (چین، بنگلادش، مالزی، ایتالیا و سوییس)، گرافیک (فرانسه، انگلیس، ایتالیا)، طراحی تعدادی آرم، آرم‌نوشته، روی جلد کتاب، مجله، طراحی حروف فارسی و بسته‌بندی و تدریس طراحی، نقاشی و گرافیک از سال 1354 تا کنون از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.

logo-samandehi