رییس انجمن مجسمه‌سازان اصفهان مطرح کرد دلیل خرید آثار تاریخ مصرف گذشته خارجی در بازار ایران

1412259680590_amin khosroshahi-1.JPGرییس انجمن مجسمه‌سازان اصفهان گفت: اگر از مجسمه‌سازانی که مجسمه‌هایی ملی و متناسب با فرهنگ ایران بدون تقلید از آثار خارجی می‌سازند، تقدیر نشود؛ همچنان باید شاهد خرید آثار تاریخ مصرف گذشته خارجی در بازار ایران باشیم.

به گزارش گالری آنلاین ، محمد فخری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه اغلب مجسمه‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد از گچ گرفته تا برنز وارداتی‌ است، اظهار کرد: مردم این آثار را خریداری می‌کنند، چراکه محصولات چینی در بازار قیمت‌های ارزان‌تری دارد و مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به خرید آنها تمایل بیشتری دارند. از طرف دیگر به دلیل رقابت بازار نمی‌شود مصرف‌ کننده را محدود کرد.

وی افزود: واردات اقلام دست یک وزارتخانه یا اداره خاص نیست، مثلاً اداره ارشاد باید در واردات هنری دخالت کند که وزارت صنعت چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، در نتیجه نمی‌شود کنترل دقیقی روی آن انجام داد.

رییس انجمن مجسمه‌سازان اصفهان ادامه داد: بسیاری از آثار مجسمه‌سازی کپی کارهای خارجی هستند و اگر کارها به سمت ملی بودن پیش نرود و هنرمندی وقتی چنین کاری می‌کند از او تقدیر به عمل نیاید، همچنان باید خریدار آثار تاریخ گذشته غیر ایرانی باشیم.

فخری با اشاره به حمایت‌های مادی و معنوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کارهای هنری وابسته به اداره ارشاد است و مجوز انجمن مجسمه‌سازان را هم که در سال 1372 گرفتم از طرف مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بود، ولی از آن تاریخ به غیر از موارد بسیار محدودی، هیچ حمایتی از انجمن و از فارغ‌التحصیلان رشته مجسمه‌سازی -افرادی که تعدادشان نیز کم نیست- صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: هیچ حمایت کاری، نمایشگاهی و مالی صورت نگرفته است. اکنون هم اگر این انجمن پابرجاست به دلیل حمایت‌های مادی و معنوی خود اعضا است.

رییس انجمن مجسمه‌سازان اصفهان در پاسخ به احیای رشته مجسمه‌سازی در هنرستان هنرهای زیبا افزود: مدیر هنرستان بسیار روی این موضوع تأکید داشتند. اما من و مدیر هنرستان تصمیم‌گیرنده نیستیم و این سیستم اداری است که تصمیم می‌گیرد. البته به دلیل تغییراتی که چند سال یک‌بار در مدیران سازمان‌ها با آمدن مدیر بعدی صورت می‌گیرد، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

logo-samandehi