بزرگداشت کلانتری برگزار شد «آدمیت» بزرگ‌ترین هنر پرویز کلانتری بود

1464190550220_photo_2016-05-25_20-00-56.jpgبه گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مراسم ختم و بزرگداشت پرویز کلانتری - نقاش و تصویرگر - با حضور افرادی مانند علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد -، محمد سریر، احمد مسجدجامعی، کاظم چلیپا، داریوش مهرجوبی، سهیل محمودی، فخرالدین فخرالدینی، همسر، فرزندان و جمعی از وابستگان و دوستداران این هنرمند برگزار شد.

در این مراسم، ایرج پارسی‌نژاد اظهار کرد: چند روزی است که دوستی عزیز و نازنین را از دست داده‌ایم. من و او از سال 1348 در موسسه انتشارات فرانکلین همکار بودیم. در آن دوران، او هم‌زمان کار تصویرگری کتاب‌های درسی را نیز انجام می‌داد.

وی پرویز کلانتری را فردی متعالی و ارجمند دانست و ادامه داد: من در عمرم کمتر آدمی را به پاکی، راستی و روشنی او دیده‌ام. درست است که کلانتری یکی از پیشروان هنر در ایران بود، اما بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین هنرش، آدمیت او بود.

پارسی‌نژاد بیان کرد: در زمین و زمانی که دروغ و ریا گرداگرد ما را فرا گرفته، پرویز اهل راستی و پاکی بود و شرافت انسانی را مد نظر داشت تا حدی که به‌عنوان یک کودک معصوم نزد دوستانش شهرت پیدا کرده بود.

او که پنجم خردادماه در مسجدجامع شهرک غرب سخن می‌گفت، با اشاره به آثار ادبی کلانتری، افزود: او را نه در نقاشی‌هایش، بلکه در نوشته‌هایش باید شناخت. کلانتری از واقعیت تلخ و وحشتناک بیرون، به جهان درون و تخیل پناه می‌برد. در نوشته‌های او می‌توانیم چهره وحشت‌زده پرویز را ببینیم.

در ادامه این مراسم، به اثر کلانتری در سازمان ملل و نیز انتشار تمبر او توسط یونسکو اشاره و گفته شد که او از نقاشان برجسته و نوگرای ایران بوده و آثارش ماندگار است.

به گزارش ایسنا، پرویز کلانتری، نقاش و تصویرگر پیشکسوت شامگاه 31 اردیبهشت‌ماه پس از تحمل یک دوره بیماری در سن 85 سالگی درگذشت. این نقاش، نویسنده و روزنامه‌نگار متولد 1310 در زنجان و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعدد در داخل و خارج از کشور و انتشار چند مجموعه داستان بخشی از فعالیت‌های کلانتری بود. یکی از آثار او در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده و تابلوی مشهور شهر ایرانی‌اش در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد. او به جز نقاشی و تصویرگری داستان‌نویسی و روزنامه‌نگاری را نیز تجربه کرد و فعالیت‌های هنری مختلفی را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند

logo-samandehi