«پذیرش دانشجوی معماری ممنوع » درخواست رئیس کانون معماران از وزارت علوم

رئیس کانون معماران ایران با اشاره به اینکه رشته‌ معماری در سال 1375 در کل دانشگاه‌های سراسری و آزاد 1000 نفر را جذب می‌کرد، گفت: اکنون این تعداد تنها در استان قزوین از مرز 2000 نفر در سال گذشته است و اگر از سال جاری ورودی این رشته متوقف شود، تا 20 سال آینده کشور به مهندس معمار نیاز ندارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، «محمدرضا نوروزیان» در همایش ملی توسعه‌ محله‌های شهری با اشاره به اینکه معماری و شهرسازی ما دچار یک دگرگونی بی‌امان شده است، اظهار کرد: این دگرگونی که قدرت تخریب بسیار سریعی نیز دارد، یک برهوت بی‌هویت شهری را در آینده‌ نزدیک نصیب مردم کشور ما خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون دچار رخوتی بی‌زمان شده‌ایم، افزود: صنف معماری و در پی آن، معمار کار خود را از دست‌ داده و اگر تا سال گذشته 60 درصد از فارغ‌التحصیلان معماری بیکار بوده‌اند، امروز این رقم به 70 درصد رسیده است.

رئیس کانون معماران ایران تصریح کرد: با بر هم خوردن عرضه و تقاضا در این صنف عوامل تخریب آن در شهرها رؤیت شده و نباید توقع داشت که با تنزل سطح علمی فارغ‌التحصیلان، شهرها و محله‌های ما به‌ صورت امروزی نباشند.

«نوروزیان» با اشاره به اینکه ما مفاهیم را تخریب کرده‌ایم، اضافه کرد: آنچه امروز مردم از توسعه می‌بینند و در اذهان عموم جای دارد، تخریب فضای سبز، بافت‌های تاریخی، محله‌های شهری، پایگاه‌های اجتماعی و درنهایت سرکوب انسان است.

این مسئول گفت: واژه‌ی هم‌محله‌ای دیگر رنگی در ذهن ما ندارد و اگر این تخریب مفهوم و واژگان بر سر مفهوم همشهری و هم‌وطن نیز رخ دهد، قطعاً خطری بزرگ کیان ما را تهدید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برخی توسعه را با رشد و ساخت‌وساز بی‌محابا و ایجاد پل‌های ویرانگر اشتباه گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: توسعه‌ محله‌های شهری به معنی بالا بردن کیفیت زندگی انسان و احترام به قوانین معماری و شهرسازی است که با تخریب معنایی این مفاهیم در عملکردمان نیز دچار همان تخریب‌ شده‌ایم.

رئیس کانون معماران ایران تصریح کرد: اگر اکنون نتوانیم ترمز این ماشین گرایی را بکشیم، سقوط سرمایه‌ی اجتماعی و انسانی شهرهای ما، حتمی خواهد بود و این سایه‌ی تخریب هویت شهریمان را نیز قطعاً به خطر خواهد انداخت.

نوروزیان در ادامه با اشاره به اینکه امروز دومین سالگرد هوشنگ سیحون، نابغه‌ی معماری معاصر ایران است، افزود: آثاری که این مرد فرزانه برای ما به یادگار گذاشته است درسی همیشگی برای تمامی ما خواهد بود.

logo-samandehi