لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد

سفال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشن جهانی شدن لالجین به عنوان شهر سفال ایران مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: لالجین باید از مقیاس‌های شهر جهانی برخوردار باشد.

مالمیر با بیان اینکه داوران بین‌المللی یونسکو در بازدید از لالجین مبهوت ظرفیت و زیبایی این شهر شده بودند، عنوان کرد: امید زیادی برای معرفی شدن لالجین به عنوان شهر جهانی سفال داشتیم به طوری که چندی پیش شورای جهانی صنایع‌دستی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر لالجین اقرار کرد.

وی اضافه کرد: داوران بین‌المللی یونسکو مواردی همچون میزان فروش، معرفی محصولات در سطح جهان، شیوه‌های تولید، حضور در نمایشگاه و تبدیل شدن به برند جهانی را از مبناهای داوری خود قرار دادند.

مالمیر در پاسخ به نگرانی برخی در خصوص لطمه خوردن فرهنگ با تحقق این امر، گفت: این افتخار بزرگ می‌تواند به تقویت پایه‌های فرهنگی صنایع‌دستی کمک شایانی کند به طوری که براساس دستورالعمل باید دبیرخانه‌ای در شهرهای جهانی شده، دایر شود که در شهر لالجین نیز ایجاد خواهد شد.

مالمیر استفاده و تعامل با شهرهای جهانی را یکی از مهمترین اموری دانست که در دستور کار دبیرخانه قرار می‌گیرد و افزود: می‌توانیم از تجارب شهرهای دیگر در راستای موفقیت‌های بیشتر استفاده کنیم. اکنون لالجین به عنوان شهر جهانی معرفی شده است بنابراین باید در مقیاس جهانی عرض اندام کند.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.


logo-samandehi