صادر کننده فرش دستباف: فرش ایرانی را باید با فرمول فروش در بازار جهانی تطبیق داد

به گزارش گالری آنلاین حمید کاظم نیا ردر گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ناهماهنگی تولید با نیاز بازار، نبود تبلیغات و بازاریابی صحیح و کشف بازارهای جدید، افزایش تعداد رقبا، سرقت طرح های ایرانی، تحریم، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و نبود حمایت کافی از تولید کنندگان را از جمله چالش ها و معضلات پیش روی صادرات فرش ایرانی عنوان کرد.

وی همچنین افزود: بازار فرش دستباف ایران مانند گذشته پرطرفدار نیست، زیرا شرایط بازار به کلی تغییر کرده است. فرش ایرانی اصالت خود را از دست داده و اگر به فکر بازگشت هستیم، باید به اصالت خود بازگردیم.

این کارشناس فرش ادامه داد: پیشتر فرش ایرانی از پشم گوسفندان داخلی بافته می ‌شد اما امروز پشم را از کشورهایی مانند استرالیا، نیوزلند، کره‌جنوبی و هند وارد می ‌‌کنیم. همچنین پیشتر از رنگ‌ های طبیعی و گیاهی داخلی استفاده می ‌کردیم یا اگر رنگ می‌خریدم رنگ درجه یک آلمانی بود که این رنگ ‌ها جای خود را به رنگ ‌های درجه چندم چینی داده‌ اند، بدون شک چنین اتفاقاتی اصالت فرش ایرانی را خدشه ‌دار ‌کرده است.

وی با اشاره به ویژگی ‌های فرش ایرانی تصریح کرد: کیفیت بالای پشم و ابریشم، استفاده از رنگ ‌های طبیعی و طرح و نقشه ‌های بکر، مواردی است که فرش ایرانی را از سایر فرش‌ ها متمایز می ‌کرد اما این ویژگی ‌ها هر کدام بنا به دلایلی دیگر در فرش ایرانی دیده نمی ‌شود.

کاظم نیا افزود: صادرات فرش ایران نسبت به 10 سال گذشته بسیار کاهش یافته، این در حالیست که صادرات کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان چند برابر شده است.

این صادر کننده فرش دستباف با اشاره به راهکارهای خروج از این وضعیت گفت: اگر می ‌خواهیم به بازار بازگردیم و با سایر کشورها رقابت کنیم، باید به اصالت فرش ایرانی بازگردیم. از نظر طراحی بسیار قوی هستیم، از طرفی از دوران صفوی تا به امروز هزاران نقشه طراحی شده که هر کدام از آنها را می ‌توان با کمک طراحان تحصیل کرده به طرح ‌هایی جدید و جذاب تبدیل کرد.

وی ادامه داد: طی سال ‌های گذشته فرمول فروش فرش تغییر کرده اما متأسفانه همچنان اصرار داریم که از همان فرمول‌ های گذشته استفاده کنیم. اگر می‌ بینیم که فروش فرش کشوری مانند پاکستان چند برابر شده بطور قطع تغییراتی در نوع فروش محصولات خود داده‌اند زیرا از نظر بافت و کیفیت با ما قابل مقایسه نیستند.

کاظم نیا با توجه به تغییر سلیقه مخاطبان تصریح کرد: باید به سراغ طراحان اروپایی و آمریکایی برویم و از آنها سئؤال کنیم که چه فرشی به درد طراحی آنها می ‌خورد، فرش مربع دایره یا مستطیل باشد، فرش در چه متراژی باشد بهتر است، یا اینکه چه رنگ، طرح و نقشه ‌ای را دوست دارند. اگر می ‌خواهیم بازار را تصرف کنیم در کنار حفظ اصالت‌ فرش ایرانی، باید تغییر کنیم.

وی ادامه داد: باید نظرسنجی وسیعی توسط افراد متخصص در سطح جهان بویژه اروپا و آمریکا انجام شود و بعد از جمع‌ بندی به شکلی علمی و با توجه به نیاز بازار شروع به تولید فرش ایرانی کنیم.

logo-samandehi