گزارش نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» امسال به هدف‌مان رسیدیم

نمایشگاه تابستانی «صد اثر، صد هنرمند» امسال بیست‌وچهارمین سال خود را شروع کرد و شگفتی آفرید.

من فقط آماری ارائه می‌دهم و شما خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل:

این نمایشگاه از دوم مرداد شروع شد و تا دوم شهریور ادامه پیدا کرد. در شروع کار ١٦٧ اثر هنری از ١٨٧ هنرمند تحویل گرفته شد (از برخی از هنرمندان بیش از یک اثر گرفته شد)، و درنهایت، به تناوب روی هم رفته ٣٤٠ اثر در این یک ماه در گالری ارائه شد. یعنی هر کاری که فروش می‌رفت بلافاصله بسته‌بندی و به خریدار تحویل می‌شد و کار دیگری را جایگزین می‌کردیم.

در آخر کار ١١١ اثر نقاشی و مجسمه به فروش رفته بود. حدودا روزی سه تا چهار اثر.

یعنی حداقل فروش یک نمایشگاه یک‌هفته‌ای در یک روز.

٦٠ درصد تماشاچیان برای اولین‌بار بود که به گالری ما می‌آمدند و حدود ٣٠ درصد آنها برای اولین‌بار اثر هنری خریدند! و این برای ما مایه مباهات شد. با امکانات تسهیلی‌ای که مهیا کرده بودیم توانستیم زمینه‌ای مناسب برای آسان‌ترخریدن اثر هنری فراهم کنیم.

اتفاق خوشایندی که افتاد این بود که فروش بالای ما در گرو فروش آثار هنرمندان گران‌قیمت مثل سپهری و... نبود. درواقع به‌نوعی ساختار‌شکنی شد.

از همان سال ٦٧ که گالری گلستان شروع به کار کرد یکی از مهم‌ترین هدف‌هایش فرستادن اثر هنری به خانه اشخاص در طبقه متوسط اجتماع بود. یعنی مهم‌ترین، پرجمعیت‌ترین و شریف‌ترین طبقه اجتماعی و بالاخره امسال به هدفمان رسیدیم.

ارزان‌ترین اثر ارائه‌شده صد‌ هزار تومان و گران‌ترینش ٢٥٠ ‌میلیون تومان بود.

در نهایت ١١١ اثر به قیمت ٨٤٠ میلیون تومان به فروش رسید. پرفروش‌ترین هنرمند شمس‌الدین غازی بود و بعد از او مصطفی دره‌باغی، مرتضی دره‌باغی، آرمان یعقوب‌پور، کیوان بیرانوند، علی ترقی‌جاه و فریبا بهمنی.

اینجا باید یک نتیجه‌گیری مختصر کنم که اگر منصف باشیم، اگر حرص مال نزنیم، اگر نسبت به هنر متعهد و مسئول و با هدف باشیم و اگر خریدار را دست‌کم نگیریم و به حضور و خواستش احترام بگذاریم و اعتمادش را جلب کنیم، آن‌وقت همین می‌شود که شد.

اگر عمری باقی باشد باید بگویم به امید نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» سال آینده، و با تشکر از تمام کسانی که به ما اعتماد کردند.

لیلی گلستان

منبع:روزنامه شرق

اخبار مرتبط :

زنانه‌تر از همیشه ˝صد اثر صد هنرمند˝ ٢٤ ساله می‌شود/ از صدهزار تا ٢٥٠ میلیون اثر هنری با کیفیت بخرید

میزبانی لیلی گلستان با «صد اثر، صد هنرمند»

160 هنرمند در سخت‌گیرانه‌ترین دوره «صد اثر، صد هنرمند»

logo-samandehi