رییس انجمن هنرمندان خودآموخته: تعمیر خانه مکرمه قنبری از توان خانواده خارج است

علی عزتیرییس انجمن هنرمندان خودآموخته با اعلام خبر برپایی دو نمایشگاه و برپایی چهارمین جشنواره هنرمندان خودآموخته در نیمه دوم سال از وضعیت تعمیر خانه مکرمه قنبری پس از طوفان سخن گفت.

علی عزتی رییس انجمن هنرمندان خودآموخته درباره زمان برپایی چهارمین جشنواره هنرمندان خودآموخته به مهر گفت: قصد داریم چهارمین جشنواره هنرمندان خودآموخته را در اسفند سال ۹۵ برپا کنیم و پیش از آن ۲۴ مهرماه تا دوم آبان ماه نمایشگاهی از آثار ۲۰ الی ۲۵ هنرمند خودآموخته را در خانه هنرمندان برپا خواهیم کرد.

وی درباره تغییراتی که در چهارمین جشنواره آثار هنرمندان خودآموخته به وجود خواهد آمد، توضیح داد: ما اولین و دومین دوره این جشنواره را در سال‌های ۸۸ و ۸۹ برپا کردیم. سومین دوره که سال ۹۴ در عمارت مسعودیه برپا شد از کیفیت بالایی برخوردار بود و توانستیم با شبکه های مختلفی از مردم، ارگان ها و حتی توریست ها ارتباط برقرار کنیم تا از نمایشگاه بازدید کنند. آن جشنواره حاصل یک دهه فعالیت انجمن بود که بازخورد خوبی هم داشت و باعث شد متولیان امر هنر در ایران و حتی موزه های جهان متوجه این گنجینه هنر در ایران شوند و اتفاقی فاخر در عرصه هنر کشورمان بود.

عزتی ادامه داد: ما در این یک دهه فعالیت انجمن سعی کردیم بسترهای لازم برای شناسایی هنرمندان خودآموخته را فراهم کنیم و حرکت هایی برای شناساندن این ژانر هنری داشته باشیم حال در دوره جدید سعی داریم فعالیت ها را به سمت کیفیت ببریم و از کمیت عبور کنیم. ما معتقدیم پتانسیل و تنوعی که در این ژانر هنری وجود دارد در هیچ یک از ژانرهای هنری نیست برای همین چهارمین دوره جشنواره را با کیفیت بالاتری برگزار خواهیم کرد. همچنین آثار دو نمایشگاهی که تا پایان سال از آثار هنرمندان عضو انجمن داریم به سبب کیفی سازی از میان بهترین ها انتخاب شده اند.

به دنبال راه‌اندازی موزه هنرمندان خودآموخته هستیم

رییس انجمن هنرمندان خودآموخته همچنین از تمرکز این انجمن برای برپایی موزه دائمی برای نمایش آثار هنرمندان خودآموخته خبر داد و بیان کرد: میراث فرهنگی تا کنون چندین خانه قدیمی قاجاری را برای راه اندازی موزه به ما پیشنهاد کرده که موقعیت های خوبی هم داشته اند اما برای بازسازی آنها نیاز به هزینه میلیاردی است و ما اسپانسر با چنین قدرتی را نداشتیم و برای همین صلاح دیدیم همچنان دنبال جای مناسب برای این منظور بگردیم.

وی با بیان اینکه انجمن هنرمندان خودآموخته ۱۲۰ عضو از سراسر ایران دارد از طبقه بندی هنرمندان بر اساس مولفه های مدون در انجمن خبر داد و گفت: همان طور که گفتم در دهه دوم فعالیت خود دنبال کیفی سازی هستیم.

به گفته وی، در نمایشگاهی که ۲۴ مهر تا دوم آبان ماه در خانه هنرمندان برپا می شود از استان‌هایی چون هرمزگان، آذربایجان، کرمان، گیلان، فارس، اصفهان، کرمانشاه ، تهران و... هنرمندان مطرحی با آثارشان حضور دارند.

سازه خانه-موزه مکرمه قنبری نیاز به بازسازی اساسی دارد

عزتی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که با توجه به طوفانی که اخیرا در مازندارن باعث تخریب دهکده نقاشی و خانه-موزه مکرمه قنبری از هنرمندان شاخص خودآموخته شد، آیا انجمن رایزنی برای بهسازی این خانه-موزه کرده است، تصریح کرد: ما از همان ابتدای تاسیس انجمن که پس از فوت مکرمه قنبری شکل گرفت به تمام ارگان های مربوطه از جمله میراث فرهنگی ضرورت بازبینی مجدد سازه این خانه را که مملو از آثار نقاشی این هنرمند است یادآوری کردیم و بارها به مقامات تاکید کردیم تقویت سازه و ساختمان منزل این هنرمند و هنرمندان دیگر باید بسیار فراتر از شکل عرفی باشد. در واقع این بناها باید برای احتمال وقوع بلایای طبیعی بسیار مقاوم باشند. متاسفانه علیرغم این هشدار دیدیم که با یک طوفان خانه ای بسیار گرانبها چنین تخریب شد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر به حکم ضرورت متولیان فرهنگ و هنر باید تصمیم قطعی و جدی برای این مورد و موارد مشابه بگیرند. تعمیر منزل این هنرمند قطعا از توان مالی خانواده ایشان به تنهایی بر نمی آید. ما هم اعلام کردیم در انجمن برای بازسازی این بنا به عنوان کارشناس با همه توان کنار گروه بازسازی هستیم.

۱۲ شهریور تندباد شدید با سرعت بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت باعث شد خانه- موزه ننه مکرمه و دهکده نقاشی در بابل تخریب شود.این خانه موزه سال گذشته نیز دچار آسیب شده بود.

نقاشی‌های مکرمه قنبری معروف به «ننه مکرمه» موجب شد تا به‌عنوان بانوی نمونه نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد معرفی شود. این در حالی است که مکرمه قنبری تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، اما به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید.

هم‌اکنون بیش از ۳۰ درصد آثار مکرمه قنبری به فروش رسیده و در موزه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شود و کارشناسان هنر اروپا آثار قنبری را با نقاشی‌های شاگال مقایسه می‌کنند.

بسیاری از آثار وی روی دیوارهای خانه اش نقاشی شده است.

logo-samandehi