احمدی مونس : کاریکاتور در اقتصاد هنر ایران نقشی ندارد/ به نقاشی علاقمند شدم

داوود احمدی مونس کارتونیست که در جدیدترین نمایشگاه خود دست به خلق نقاشی هایی زده که گویی ادامه کاریکاتورهایش هستند، معتقد است کاریکاتور در اقتصاد هنر ایران جایگاهی ندارد.

داوود احمدی مونس کارتونیست، که در جددیترین نمایشگاه خود دست به تجربه خلق نقاشی هایی زد که گویی ادامه کاریکاتورهایش است معتد است کارتون در اقتصاد هنر جایگاهی ندارد.

داوود احمدی مونس کارتونیست درباره جدیدترین فعالیت خود که برپایی نمایشگاه نقاشی هایش برای نخستین بار بود و به نظر می رسید این نقاشی ها ادامه کاریکاتورهایش روی بوم است در این باره به خبرنگار مهر گفت: مخاطب در این نمایشگاه که هفته پیش در گالری «ثالث» بر پا شد در وهله اول گمان می‌کرد با همان کارتون های من رو به رو شده است اما آنچه من سعی کردم انجام دهم تجربه مدیای جدید نقاشی بود اما در چند کار اولم بسیار تحت تاثیر کاریکاتورهایم بودم و حتی از کارتون های دهه ۶۰ میلادی وام گرفتم.

او با بیان این که کاریکاتور در اقتصاد هنر در ایران جایگاهی ندارد و بازاریابی فروش کارتون در جایی خارج از گالری ها باید اتفاق بیفتد که آن هم در ایران رونقی ندارد، بیان کرد: گالری ها علاقه ای به برپایی نمایشگاه کاریکاتور ندارند و کارتونیست هایی که آثارشان به گالری ها می رود انگشت شمار هستند. من هم پیش از این نمایشگاه، تنها روی کاغذ کار می کردم اما این کارها اولین تجربه من روی بوم است که چیزی میان تصویرگری و نقاشی است و دوست ندارم اسمش را خلق کاریکاتور روی بوم بگذارم.

احمدی مونس با اشاره به اینکه این بار برای بیان ایده سراغ مدیای جدید رفته است، گفت: ابتدا ایده ام این بود که کاریکاتور روی بوم خلق کنم اما خیلی زود متوجه شدم این دو مدیوم به شدت با هم متفاوت هستند و جذب بوم و دنیای خاص آن شدم و دیدم در این مدیا هم می شود طنازی کرد ولی در نهایت آنچه خلق شد دیگر کاریکاتور نبود.

وی با اشاره به اینکه هنگام خلق کاریکاتور هم به دنبال این بوده تا اثری خلق کند که تاریخ مصرف نداشته باشد درباره جدیدترین آثار روی بوم خود نیز اظهار کرد: فکر می کنم حالا که روی بوم کار کرده ام سخت بتوانم آن را کنار بگذارم. نقاشی دنیای جدیدی برای من باز کرده است، تصاویری هم که روی بوم خلق کردم کاراکترهایی هستند که در شهر با آن‌ها رو به رو می شویم و برایمان غریبه نیستند و جالب است بدانید من تا روز آخر روی بعضی از تابلو و تکمیل آنها کار کردم.

این کارتونیست در پایان بار دیگر با انتقاد از وضعیت اقتصاد هنر کاریکاتور گفت: کارتونیست ها در همه جای دنیا در اقتصاد هنر جایگاه دارند. ممکن است راه ارائه آثارشان در مارکت هنر گالری ها نباشد اما راه خود را در این عرصه پیدا کرده اند اما متاسفانه در ایران این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

logo-samandehi