خط نستعلیق به سبک قزوین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی حضرتی ها در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی دوسالانه خوشنویسی کشور که شامگاه پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و مسئولان در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، افزود: قزوین از دیرباز مهد پرورش هنرمندان بزرگ در رشته های مختلف از جمله خوشنویسی بوده و بزرگترین خوشنویسان تاریخ این هنر را نیز معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم میرعماد حسنی قزوینی بزرگترین خوشنویس تاریخ از این شهر برخاسته و این هنر را به عالم نیز عرضه کرد، ادامه داد: قزوین در دوره معاصر نیز از خوشنویسان به نام و مطرح نیز برخوردار است.

حضرتی ها ادامه داد: با توجه به پیشینه خوشنویسی قزوین، در تابستان سال ۹۳ از سوی رئیس انجمن خوشنویسی استان قزوین طرحی به میراث فرهنگی توسط استاد مهرزاد محصص ارائه شد که شیوه نستعلیق قزوین با توجه به پیشینه این هنر ماندگار به عنوان اثر ملی ثبت شود که طی فرآیندی روند رسمی آن باید طی و پس از نشست های متعدد این مهم در شهریور ماه امسال به نتیجه رسید.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، شیوه خط نستعلیق به سبک قزوین با شماره ۱۲۸۸ در تاریخ ۱۰ شهریور ماه امسال در فهرست ملی کشور به ثبت رسید که این کار بسیار ارزشمندی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اضافه کرد: خط نستعلیق به عروس خط های اسلامی شهرت داشته که امیدواریم با ثبت این خط در فهرست ملی، آغازی برای عبور از ظواهر و پایداری این هنر باشیم.

حضرتی ها اضافه کرد: امیدواریم به زمانی برسیم تا دوران شکوفایی هنر خوشنویسی در کشور و این استان مهیا و استعدادهای این هنر در گروه های سنی نیز شکوفا شود.

logo-samandehi