مراسم تجلیل از برگزیدگان چهارمین دوسالانه خوشنویسی کشور در قزوین برگزار شد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، در این جشنواره در بخش نستعلیق حیدر موسوی و مصطفی عابدینی از قزوین، یادگار خیام از کردستان، علیرضا تلجنگانی از فارس، علی خیری از اصفهان، سلیمان میری از تهران، صفر گالشی از اردبیل، احمد احمدی و رسول آقا میری از اصفهان، پیمان سادات نژاد از ایلام و مجتبی شریفی از اصفهان به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

شمس الدین مرادی از ایلام، غلامعلی گوران از مازندران، مهدی منصوری از ایلام، پیمان پارس مهر از قزوین، هادی پناهی منش از قم، بهادر پگاه از قزوین، محمد اندرز از بوشهر و محمود رحیمی عهد از تهران برگزیدگان در بخش شکسته بودند.

همچنین در بخش ثلث مجید داستانی، وحید فولادزاده، علی ایرانی و احمد خوانساری از قم، لیلا وزیری از تهران و علی احسان پور از خراسان رضوی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شدند.

مجید سعیدکافی از تهران، زهرا میبدی و محمدتقی اسدی از قم، زهرا شیرازی پور از البرز، امیر پژمان از فارس و عذرا عبدالله پور از اصفهان از برگزیدگان در بخش نسخ بودند.

دبیر چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین شامگاه پنجشنبه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد ابوالحسن محصص مستشاری از خوشنویسان بنام کشور، گفت: قزوین در تمامی دوره ها دارای خوشنویسانی صاحب نام و چیره دست بوده و چنین پیشینه ای نیز استان را به قطب و پایتخت خوشنویسی ایران تبدیل کرده است.

اکبر اسکندرنژاد افزود: به گواه اساتید شورای سیاستگذاری دوسالانه خوشنویسی، قزوین به دلیل حضور مفاخر برجسته خوشنویسی، توانایی پایتختی خوشنویسی کشور را دارد.

وی، همکاری انجمن خوشنویسی و پیشکسوتان این هنر اسلامی در امر برگزاری دوسالانه در قزوین را حائز اهمیت دانست و افزود: حضور اساتیدی بنام از جمله غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، یدالله کابلی خوانساری، محمد سلحشور، محمدحسین عطارچیان، مجتبی ملک زاده، علی اشرف صندوق آبادی، علی شیرازی، احمد عبدالرضایی، ایرج نعیمایی، صداقت جباری، احمد پیله چی و مجید ملانوروزی بر کیفیت و دقت داوری های این دوره افزود.

اسکندرنژاد، ویژگی این دوسالانه را برگزاری آزمون عملی دانست و ادامه داد: خوشنویسان برگزیده با رقابت در آزمون عملی که برای نخستین مرتبه در چهارمین دوسالانه خوشنویسی کشور برگزار شد، مهارت، ذوق و سرعت عمل خود را آزموده و جامعه هنری و داوران را شگفت زده کردند.

این مسئول یادآور شد: حضور اساتید خوشنویسی در دوسالانه بین المللی کشور موجب شد فصلی نو در خوشنویسی ایران اسلامی ایجاد و با شناسایی استعدادهای هنری، جایگاه پایتخت خوشنویسی قزوین در کشور تثبیت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین کیفیت برگزاری این دوره را نسبت به دوره قبلی بهتر دانست و ادامه داد: داشتن مشق حضوری یکی از ویژگی های این دو سالانه بود که داوران نیز آثار تحریر شده را مورد بررسی قرار داده و انتخاب ها نیز براساس تحریر حضوری صورت گرفت.

اسکندرنژاد اضافه کرد: 668 اثر به دبیرخانه چهارمین دوسالانه خوشنویسی کشور در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث ارسال که با حساب آثار نفیس هنرمندان پیشکسوت و شاخص و داوری آنان این تعداد در نهایت به 432 اثر رسید که در نوع خود از لحاظ کمی و کیفی کم نظیر بود.

به گفته وی، از میان آثار رسیده به دبیرخانه، 247 اثر در بخش نستعلیق مربوط به 178 هنرمند است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به راهیابی 115 اثر در بخش شکسته نستعلیق و 53 اثر در بخش نسخ و ثلث به چهارمین دوره دو سالانه خوشنویسی کشور، گفت: در مجموع نیز آثار 68 هنرمند به مرحله پایانی راه یافت.

چهارمین دوسالانه خوشنویسی به مدت ۲۰ روز در قزوین برگزار شد و بیش از ۴۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

logo-samandehi