آشنایی با صاحبان غربی آثار در موزه هنرهای معاصر؛/5/ نقاشی که زنان را دریده‌خو می‌کشید

Image resultبه گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، ویلیام دکونینگ در سال 1904 روتردام هلند به دنیا آمد. اما از سال 1926 تا زمان مرگش در سال 1997 در آمریکا زندگی کرد.

او با وجود اینکه تا سال 1691 نتوانسته بود عنوان شهروند آمریکایی را بدست آورد اما زندگی درآمریکا حال و هوای ذهنی‌اش را تغییر داده بود. دکونینگ در سال 1942 با جکسون پولاک نقاش معروف آمریکایی دیدار داشت و این ملاقات تاثیر بسزایی بر ذهن و روان او بجای گذاشت.

دکونینگ از بنیانگذاران سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی در قرن بیستم است. طرفداران این سبک هیجان‌نمایی انتزاعی یا اکسپرسیونیسم آبستره متاثر از دو شیوه هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم) و فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) ‌بودند. در حقیقت این شیوه‌ی هنری نوین در دهه 40 میلادی در نیویورک شکل گرفت و تلاش داشت تا شکل و فضا از قید بازنمایی عینی و سنتی رها شود. به دلیل گردهم آمدن هنرمندان این مکتب در شهر نیویورک، هیجان‌نمایی انتزاعی گاه با عنوان مکتب نیویورک نیز شناخته می‌شود.

نقاشی‌های دکونینگ که اوج آنها، به دوران پس از جنگ جهانی دوم مربوط می‌شود، اسناد زنده آن روزگار به شمار می‌آیند و به لحاظ ارزش و زیبایی‌شناسی هنری با آثار جکسون پولاک، قابل مقایسه‌اند. دکونینگ جزو گروه نقاشان مکتب نیویورک است، مکتبی هنری که در پدید آمدن جریان هنر نو در آمریکا نقش مهمی داشت. دکونینگ همچنین یکی از نخستین هنرمندانی است که جریان نقاشی کنشی (action painting) را به وجود آوردند.

ویلم دکونینگ به ارایه کارهای متفاوت و فراتر از چارچوبی پرداخت که در آن‌ها ساختارهای ذهنی شکسته می‌شدند. در مجموعه‌ای ۶ تایی از زنان، او به نمایش ارایه‌های متفاوتی از یک مدل پرداخت که در آن‌ها، زن نماد زیبایی و اُبژه هنری نیست. زنان مجموعه Woman او برخلاف کارهای کلاسیک – که در آن‌ها زنان به زیبایی و لطافت به تصویر کشیده می‌شدند – شکلی اهریمنی و زشت دارند که طنازی و دل‌آرایی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. در تابلوی زن ۳، تصویری از زنی دریده‌خو و متخاصم دیده می‌شود که نگاهش بدون هیچگونه ظرافتی، اهریمنانه است.

تابلوی زن 3 یکی از ۶ قطعه مجموعه‌ای از نقاشی‌های ویلم دکونینگ و به سبک اکسپرسیونیسم است که بین سال‌های 1951 تا 1953 میلادی کشیده شده‌است.

این نقاشی در سال 2006 به قیمت ۱۳۷٫۵ میلیون دلار به فروش رفت و آن را تبدیل به دومین نقاشی گرانبهای دنیا تا آن زمان و چهارمین تا به حال (ژانویه ۲۰۱۵) ساخت. این اثر تا سال 1994 در اختیار موزه هنرهای معاصر بود تا اینکه با شماری از صفحه‌های شاهنامه طهماسبی مبادله شد. مبادله‌ای که با ابهامات بسیاری همراه بود.

همچنین تابلوی "نور در آگوست" در سایز 140* 105.5 cm که در سال 1946 توسط این هنرمند کشیده شده در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

6

logo-samandehi