در نشست‌های پژوهش و صنایع دستی تأکید شد لزوم هماهنگی دستگاه‌های دخیل در صادرات کالا و صنایع خلاق

نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در باغ چهلستون اصفهاننشست «صنایع دستی به مثابه صنایع خلاق» در ادامه سلسله نشست‌های پژوهش و صنایع دستی با همکاری گروه جامعه شناسی و خانه استاد حسین بهزاد وابسته در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، حمیدرضا شش جوانی - عضو انجمن بین‌المللی اقتصاد فرهنگACEI- با اشاره بر لزوم توجه بیشتر به حوزه اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق، گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که دنیا از دوره اقتصاد صنعتی گذشته و به اقتصاد خلاق رسیده است، یعنی سهم اقتصاد فرهنگی در اقتصاد امروزه سهم بالایی است که متاسفانه این امر در کشور ما در دولت گذشته نادیده گرفته شده بود.

او با مطرح کردن پرسش اقتصاد خلاق چیست؟ اظهار کرد: اقتصاد خلاق، حوزه‌ای وسیع از کالاهای فرهنگی، خدمات فرهنگی، اسباب بازی‌ها و ... است، هر امری که بتوان مالکیت فرهنگی را به آن منتسب کرد شامل این حوزه می‌شود، البته در ایران این موضوع به دو دستگاه سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی وزارت بهداشت مربوط می‌شود. بنابراین تفاوت در سیاست‌گذاری‌ها و دیدگاه‌ها به مقوله صنایع خلاق و سپس اقتصاد خلاق به‌وجود می‌آید.

شش جوانی گفت: صنایع خلاق شامل رسانه‌های دیجیتال، صنعت موسیقی، گرافیک و تبلیغات، صنایع دستی، معماری، فیلم و ویدئو، نشر، صنعت مد و عتیقه می‌شوند. نکته قابل تامل در این حوزه این است که اروپا امروزه از اقتصاد نفتی عبور کرده و به سوی اقتصاد دانش بنیان رفته است. باید توجه داشت که اکنون مباحث صنایع دستی، گردشگری برای ما مزیت فرهنگی است تا بتوانیم به سوی اقتصاد پویا برویم.

او همچنین اظهار کرد: رفع تهدیدات امنیتی و رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی از دستاوردهای پسابرجام است که بسیار قابل تامل هستند و به توسعه اقتصادی و گسترش فروش صنایع دستی ایرانی کمک می‌کنند.

عضو انجمن بین‌المللی اقتصاد فرهنگACEIهماهنگی دستگاه‌های دخیل در صادرات کالا و صنایع خلاق (مانند صنایع دستی) را مهم ارزیابی کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزرات صنعت و معدن، صداوسیما و بخش خصوصی را به یک سعی همگانی در راستای به‌دست آوردن درصد بیشتری از سهم فعلی ایران در حوزه صنایع دستی از کل سهم جهانی دعوت می‌کنیم، این نشست انگیزه‌ای است برای حرکت به جلو و همگن شدن با جهان در اقتصاد صنایع خلاق که صنایع دستی یکی از آن‌هاست.

logo-samandehi