خانه محل تولد هیتلر تخریب نمی‌شود

خانه ای که گفته می شود، آدولف هیتلر در آن متولد شده است تخریب نمی شود. وزیر کشور اتریش که پیش تر اعلام کرده بود این خانه تخریب می شود، حالا گفته است که چنین تصمیمی عملی نخواهد شد و خانه هیتلر با طراحی جدید بازسازی می شود.

مقامهای اتریش نگران هستند که محل تولد آدولف هیتلر، به محلی مقدس برای نئونازیها تبدیل شود.

وولفگانگ سوبوتکا، وزیر کشور اتریش گفت: "طبیعتا هیچ کس اجازه نخواهد داشت که برای ادای احترام به این مکان بیاید. این ساختمان هیچ نشانه ای نخواهد داشت که یادآور خاطره هیتلر باشد. ما قطعا مکانی را برای نازیها و گروه های دیگر راست افراطی نخواهیم ساخت."

موضوع خانه هیتلر، در دهه های گذشته بارها موضوع داغ رسانه ها و فضای سیاسی اتریش بوده است.

این خانه از حدود پنج سال قبل خالی بوده است. دولت اتریش سال گذشته یک کمیسیون را مسئول تصمیم گیری درباره سرنوشت این خانه کرد.

پیش بینی می شود که بزودی مناقصه ای بین معماران برای بازسازی خانه هیتلر برگزار شود.

اتریش اوایل سال جاری اعلام کرده بود قصد دارد خانه محل تولد آدولف هیتلر را از صاحب کنونی آن بگیرد تا به یک دعوی حقوقی طولانی پایان داده و همچنین اجازه ندهد این ساختمان به عنوان مکانی مقدس برای نئونازی‌ها مورد استفاده واقع شود.

کارل هینز گرونباخ، سخنگوی وزارت کشور اتریش، به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما اکنون در حال بررسی ایجاد قانونی هستیم که مالکیت این خانه را تغییر داده و آن را تحت مالکیت جمهوری اتریش قرار می‌دهد."

وی گفت: "ما در چند سال گذشته به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها راه اجتناب از اینکه خانه در راستای اهداف طرفداران نازیسم قرار بگیرد، مصادره آن است."

گرونباخ در ادامه افزود که این فرآیند شامل پرداخت غرامت به مالک کنونی ساختمان خواهد بود.

این ساختمان از سال 2011 و پس از اینکه گرلیند پامر، صاحب کنونی آن، وارد یک دعوی حقوقی طولانی با دولت اتریش شده، خالی است.

خانواده پامر این ساختمان بزرگ که در 20 آوریل 1889 شاهد تولد هیتلر بود، را به مدت بیش از یک قرن است که در اختیار دارند.

در اوایل دولت 1970، دولت استرالیا به توافقی با پامر دست یافته و ساختمان را تبدیل به مرکزی برای افراد ناتوان کرد.

اما پنج سال پیش پس از اینکه پامر با تعمیرات داخلی مورد نیاز ساختمان مخالفت کرد، قرارداد وی با دولت به حالت تعلیق در آمد.

برخی خواهان تخریب این خانه هستند اما به دلیل آنکه جزو مرکز تاریخی شهر است تحت حفاظت قرار دارد.

همه ساله در زمان تولد هیتلر،‌گروه‌های ضدفاشیست یک راهپیمایی را در بیرون از این ساختمان و نزدیک تخته‌سنگ یادبودی که روی آن نوشته شده است "برای صلح،‌ آزادی و دموکراسی. فاشیسم، هرگز دوباره. هشدار میلیون‌ها کشته"، برگزار می‌کنند.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi