کامبیز درمبخش : اعضای شورای هنری جشنواره تجسمی فجر در همه رشته‌ها صاحب رای هستند

گفتگو با کاریکاتوریست هاکامبیز درمبخش به عنوان یکی از اعضای شورای هنری نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر درباره این شورا به خبرنگار مهر گفت: یکی از دلایلی که برای مشاوره سراغ پیشکسوت ها های هنری می روند این است که اتفاقات بهتری در جشنواره‌ها صورت بگیرد و در همین راستا در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر شورای هنری علاوه بر مشورت دادن و سیاستگذاری در داوری هم مشارکت دارد و خوبی این دوره این است که من به عنوان یک کارتونیست می توانم در باقی رشته ها نیز نظر خودم را اعلام کنم و صاحب رای باشم.

وی درباره مفید بودن این شیوه بیان کرد: وقتی یک عکاس بتواند درباره کارتون نظر بدهد یا یک نقاش درباره مجسمه این باعث می شود تنها از یک زاویه دید خاص به آثار و بخش های مختلف نگاه نشود و سلیقه‌ها و ایده‌های مختلف در نظر گرفته شود.

این کاریکاتوریست درباره آزاد بودن سوژه و تکنیک در این دوره از جشنواره نیز گفت: به نظر من همیشه و در هر جشنواره ای سوژه و تکنیک باید آزاد باشد. در این صورت است که هنرمند می تواند ایده هایی مطرح کند که بکر باشد. محدود کردن هنرمند در یک قالب خاص نتیجه بخش نیست.

فروش نمایشگاه «آتیش زدم به مالم» شگفت انگیز بود

درمبخش که به تازگی حراج ۵۷۰ اثرش را با نام «آتیش زدم به مالم!» برپا کرده بود با بیان این مطلب که در این نمایشگاه ۲۵۰ اثرش به فروش رسیده است، بیان کرد: تا به حال سابقه نداشته است که هنرمندی بتواند در یک نمایشگاه ۲۵۰ اثر بفروشد و از این نظر اتفاق بی سابقه ای بود. به هر حال اولین بار بود در این ابعاد و با این روش نمایشگاهی بر پا می شد و به نظرم استقبال خوب بود.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود هنرمندی این تعداد کار اصل را در مدیاهای مختلف عکس، مینیاتور، نقاشی، کاریکاتور، تصویرسازی برای فروش و آن هم به صورت حراجی به نمایش می گذاشت. از آنجا که مرا به عنوان کارتونیست می شناسند این حجم کار در دیگر حوزه ها برای عده ای شگفت برانگیز بود.

درمبخش درباره پایین بودن قیمت ها گفت: من این آثار را از لا به لای روزنامه ها و کشوی اتاق کارم بیرون آوردم چون با خودم گفتم تا چه زمانی باید این آثار در اتاقم بماند. تصمیم گرفتم با قیمت پایین این آثار را حراج کنم تا دیگر کسانی که عموما بینندگان اثر من در نمایشگاه های مختلف هستند بتوانند آثارم را خریداری کنند و داشته باشند. در نمایشگاه هایی که برپا می کنم قیمت کارهایم از دو تا سه میلیون آغاز می شود اما در این نمایشگاه از ۱۰۰ هزار تومان قیمت ها شروع می شد. البته آثاری داشتم که قیمت ۱۲ یا ۱۵ میلیون تومان داشتند و فروش هم رفتند اما تعدادشان خیلی کم بود.

این هنرمند درباره برپایی دوباره چنین نمایشگاهی نیز گفت: خیلی ها به من گفتند چرا نمایشگاه را تمدید نمی کنی اما من برنامه های دیگری هم دارم و باید سه نمایشگاه دیگرم را به زودی برپا کنم.

logo-samandehi