گشایش بخش دیده نشده ی غار تاریخی لاسکو پس از هفتاد سال

بخش جدیدی از غار لاسکو پس از هفتاد دهه که توسط چهار نوجوان در جنوب فرانسه کشف شد با حضور رئیس جمهور فرانسه و یکی از آن چهار نوجوان که امروز مردی 89 ساله است، به روی مردم گشوده شد.

به گزارش گالری آنلاین، بخش جدیدی از غار لاسکو در جنوب فرانسه با حضور رئیس جمهور این کشور در معرض دید عموم قرار گرفت. با وجود گذشت هفت دهه از کشف این غار تا کنون تنها امکان بازدید از 3 بخش غار برای علاقه مندان وجود داشت.

غار در ۱۲ام سپتامبر سال ۱۹۴۰ توسط چهار نوجوان به نام‌های مارسل رویدا، ژاک مارسل، ژرژ آنیل، و سیمون کوئنکا و سگ مارسل به نام روبو کشف شد.

آخرین بازمانده از چهار پسر کشف کننده ی این غار همچنان زنده است، سیمون کوئنکا که اکنون مردی 89 ساله است در این باره می گوید: "ما همواره با دوستانم به دنبال گنج میگشتیم و وقتی غار لاسکو را کشف کردیم با اینکه آن گنج مدنظر ما نبود ولی باید گفت در نوع خود گنجی ارزشمند است."

مجموعه غار در سال ۱۹۴۸ برای بازدید همگان گشوده شد. در ۱۹۵۵، کربن دی‌اکسیدی که توسط ۱٬۲۰۰ بازدیدکننده در روز تولید میشد به وضوح باعث آسیب دیدن چندین نگاره شده بود. غار در سال ۱۹۶۳ بر روی بازدیدکنندگان بسته شد تا آثار هنری آن بازسازی شوند.


به گزارش خبرنگار گالری آنلاین، پس از آنکه غار بسته شده بود، نقاشی‌ها به شکل طبیعی و آغازین خود برگردانده شدند. اتاق‌های درون غار با نام‌های «سرسرای گاوها»، «گذرگاه»، «دودکش»، «سالن کلیسا»، «صومعه»، و «اتاق گربه‌سانان» نامگذاری شدند.

لاسکوی دو ( Lascaux II ) که رونوشتی از اتاق‌های غار، شامل سرسرای بزرگ گاوها و گالری نگاره‌ها، بود در سال ۱۹۸۳ و در ۲۰۰ متری نگاره‌های اصلی گشایش یافت.

رئیس جمهور فرانسه در مورد این غار می گوید تصاویر ماقبل تاریخ این غار نه تنها نمادهایی ازانتقال پیام هستند بلکه آثار خارق العاده ی هنری می باشند .

نگاره‌های درون غار اغلب تصاویری از جانوران بزرگ، که بیشترشان از روی سنگوارههای به دست آمده در نزدیکی غارها شناسایی شدند، هستند. این نگاره‌ها قدمتی برابر با ۱۷٬۳۰۰ سال دارند. در ۱۹۷۹، لاسکو در لیست میراث فرهنگی یونسکو نیز ثبت شده است.


logo-samandehi