به بهانۀ رونمایی از کتاب سال تصویرگران؛ گفتگو با کمال طباطبایی

"کتاب سال تصویرگران" جمعه دهم دی ماه 95 ساعت 17 الی 19 در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد. این کتاب مجموعه‎ای کاربردیست که از سال 1384 توسط انجمن تصویرگران ایران به منظور معرفی تصویرگران به ناشران و دیگر سفارش‎دهندگان منتشر می‎شود و در پنجمین دوره آن بیش از 400 اثر از 120 تصویرگر به چاپ رسیده است. حال انجمن تصویرگران پنجمین کتاب سال را منتشر میکند. کتابی که موجب ترسیم تصویری جامع از وضعیت تصویرگری در ایران است و تلاش دارد همچون گذشته به نتایج ارزنده‎ای در شناسایی و معرفی تصویرگران با استعداد و توانا منجر شود.

کمال طباطبایی، مدیر پروژۀ کتاب سال تصویرگری و مدیر عامل انجمن تصویر گران در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با تاثیرات این کتاب بر بازار کار هنرمندان تصویرگر بیان کرد:

اصولا صفحات اینگونه کتاب‌های مرجع و راهنما توسط تصویرگران و یا سایر هنرمندان خریداری و آثار آنها در این صفحات چاپ می‌شود. از آنجایی که این کتاب‌ها تخصصی هستند و در دسترس مدیران هنری و ناشران مختلف قرار می‌گیرند، لذا ممکن است زمینۀ شروع فعالیت ناشران و مدیران هنری با هنرمندان فراهم آید؛ زیرا اطلاعات تماس هنرمندان نیز در کتاب وجود دارد. این یک ویژگی است که در ذات اینگونه کتاب‌ها نهفته‌ست. نه تنها کتابهای داخلی، بلکه کتابهایی از این دست در خارج از کشور هم منتشر می‌شوند و ما در تلاشیم که کتاب را به دست ناشران مختلف برسانیم.

انجمن تصویرگران هم به نوبه خود برای رساندن این کتاب ها به مدیران هنری و ناشران داخلی و خارجی تلاش میکند، به طور مثال همیشه چند جلد از کتاب در اختیار دوستانی که به نمایشگاه‌های خارجی انجمن از جمله فرانکفورت، بولِنیا یا ... می‌رفتند، قرار می‌گرفت؛ و در آنجا به ناشران مختلف هدیه می‌شد. البته در رابطه با اینکه برای این کتاب هم این اتفاق بیفتد یا خیر، نمی‌توانم قطعی چیزی بگویم.

در قسمت معرفی هنرمندان این کتاب نیز از اسامی آنها به عنوان رفرنس یاد شده، رزومه‌های انگلیسی‌شان را نیز آورده‌ایم. همچنین بخش‌های تکنیکی نیز به نوعی به هر دو زبان نوشته شده است.

طباطبایی در مورد نحوه ی انتخاب و ارزیابی آثار در این کتاب گفت:

برای داوری "کتاب سال" از سه نفر از تصویرگران که می‌توان گفت از نسل‌های مختلف بودند، دعوت شد. داوران هم با توجه به معیارهایی که داشتند از بین آثار ارسالی چند عدد را انتخاب کردند. البته دست مدیر هنری را هم باز گذاشتیم که بنا بر صلاح دید خود هر تعداد از آثار هر یک از هنرمندان را که می‌خواهد در صفحه کار کند.

همچنین از تصویرگران خواسته شده بود که علاوه بر ارسال آثارشان، تعداد صفحات درخواستی خود را نیز اعلام کنند. آثار زیادی بودند که به‌دلیل کیفیت پایین و حرفه‌ای نبودنشان رد شدند، علیرغم سود مالی که می‌توانستند برای انجمن داشته باشند.

وی در رابطه با ادامه این اتفاق در سال های آینده بیان کرد:

قاعدتا درستش این است که ادامه داشته باشد، اما فاکتورهای مهمی از جمله میزان اعلام نیاز و توجه از سمت ناشران ، عرضه کنندگان ، هنرمندان، مخاطبان و متقاضیان وجود داد که تعیین کننده هستند.

logo-samandehi