استفاده از هر گونه مدیا و تکنیک در این رویداد آزاد است؛ گفتگو با دبیر دومین فراخوان نمایشگاه بنیان سرامیک

" از تمام هنرمندان در شاخه های مختلف هنری دعوت میکنیم در این فراخوان شرکت نمایند." این را رجحانه حسینی دبیر دومین فراخوان نمایشگاه بنیان سرامیک ضمن تاکید بر آزاد بودن تکنیک و مدیای آثار در این رویداد بیان کرد. در ادامه خواننده ی توضیحات بیشتر ایشان در رابطه با جزییات این رویداد باشید.

رجحانه حسینی دبیر دومین فراخوان نمایشگاه بنیان سرامیک تحت عنوان "مرز" در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در مورد مهمترین اهداف برگزاری این فراخوان بیان کرد:

آکادمی هنرهای تجسمی آد بیشترین و موفق ترین فعالیت آکادمی خود را در سال گذشته، پیرامون آموزش کلاسیک در رشته سرامیک می داند. این آکادمی جوان با طرح برگزاری نمایشگاهی سالیانه با عنوان "سرامیک بنیان " در نظر دارد، توجه هنرمندان معاصر را به قابلیت های ذاتی در سرامیک معطوف نماید. با توجه به ساختارهای معاصر در هنر و اهمیت بینارشته ایی شدن اکثر رسانه های هنری و با توجه به جایگاه کم رنگ این رسانه در فضای تجسمی، طرح این نمایشگاه و دعوت از تمام هنرمندان از رسانه های مختلف انگیزه ای است برای نگاهی متفاوت به متریالی دیرینه که توانمندی حضور آن در این عرصه همچون دیگر رسانه های هنری می باشد.

حسینی در ادامه ضمن تشریح ساختار نمایشگاه های سرامیک بنیان گفت:

ساختار نمایشگاه های سرامیک بنیان توجه به ذات و خصوصیات متریال سرامیک را در جهت بیان یک ایده مورد نظر قرار می دهد. بنابراین فقط اجرای یک اثر با متریال سرامیک را سرامیک بنیان نمی دانیم. اهمیت استفاده از منطق و ساختار های ذاتی سرامیکی در بیان یک ایده و وابستگی معنای اثر به حضور آن اهمیت داشته، بنابراین تغییر متریال که با تغییر معنایی اثر همراه خواهد شد را وجه مهمی از بنیان سرامیکی در اثر دانسته. این نمایشگاه با نگاه گسترده ایی به مفاهیم در هنر سعی دارد، نگاهی متفاوت از وابستگی بنیانی یک اثر هنری به سرامیک داشته باشد، بنابراین انتقال بنیان سرامیک حتی با بکارگیری رسانه های مختلف همچون عکس، نقاشی، صدا، ویدئو....را جایز دانسته و این رویکرد را عاملی در جهت گسترش فهم مبانی سرامیک در هنر تجسمی میدانیم.

هر ماده ایی در ذات خود دارای خصوصیاتی است که حتی دیدن تصویر و یا صدایی از آن یادآور جنسیت آن می باشد. سرامیک ها در ساده ترین شناخت ما از آن، بطور گسترده ایی در زندگی کاربردی انسان ها حضور داشته اند، بنابراین حتی از منظر هر فردی میتوان خصوصیاتی را نام برد، که فقط یادآور این ماده باشد.

ابتدا این نمایشگاه را جایگاهی مناسب برای توجه هنرمندان متخصص در سرامیک به بیان مفاهیم مرتبط در اثر با این متریال دانسته، و همچنین فرصتی است برای به نمایش گذاشتن قابلیت های تخصصی و ویژه در سرامیک ها و همچنین ایجاد انگیزه و توجه دادن سایر هنرمندان به توانمندی های سرامیک در جهت بیان ایده. هرچند که می دانیم، چالش های یک حرکت نو بهترین انگیزه برای برطرف شدن نواقص و کاستی هاست.

"شکستنی" بودن اولین صفت ذاتی در سرامیک ها است

سال گذشته نمایشگاه سرامیک بنیان با عنوان "شکستنی" در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. "شکستنی" بودن اولین صفت ذاتی در سرامیک ها است. صفتی که هم تهدید و هم فرصت ایجاد خواهد کرد. بنابراین موضوعی بود که فراتر از فعل شکستن را در خود به همراه داشت.

دبیر این رویداد دلیل انتخاب عنوان "مرز" را چنین توضیح داد:

دومین نمایشگاه سرامیک بنیان با عنوان "مرز" در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. یکی از دلایل انتخاب این عنوان، نوسان سرامیک در محدوده مرزی از هنر و صنعت بوده است. در این نمایشگاه مفهوم مرز در گستره و حیطه های وسیعی مورد نظر می باشد. امروزه حضور و یا عدم حضور مرزها از مباحث پیچیده ایست که انسان ها را در حوزه ها مختلف به تفکر وامی دارد. معتقدیم همانقدر که بی مرزی و سیالیت در جهان امکان ناپذیر است، مرزبندی های شفاف نیز در هاله ایی از ابهام قرار می گیرند. بنابراین با توجه به شرایط روز دنیا، متغییرهای "مرزها" و "حدود" در تعارف و روابط انسانی بسیار گسترده و قابل تامل می باشند. همچنین به چالش گرفتن مرزبندی های هنر در حوزه تجسمی و تصورات متغن در سرامیک از اهداف انتخاب این موضوع در نمایشگاه سرامیک بنیان بوده است.

استفاده از هر گونه مدیا و تکنیک در این رویداد آزاد است

استفاده از هر گونه مدیا و تکنیک در این نمایشگاه آزاد است. گستردگی استفاده از سرامیک حتی در وجوهی مختلف همچون عکس، نقاشی، ویدئو، صدا که یادآور شئیی سرامیکی باشد، مد نظر است. تنها محدودیت این نمایشگاه ارتباط مفهوم مورد نظر هنرمند از "مرز" با "بنیان سرامیک" است.

در ارتباط با اندازه و نحوه چیدمان، نمایش آثار در هر بخش در یک گالری مجزا خواهد بود و براساس ابعاد گالری محدویت هایی وجود خواهد داشت. البته از آنجائیکه در بخش فراخوان ابتدا هنرمندان طرح اولیه ای از ایده خود را ارائه می نمایند، می توانند پیشنهاد خود را در ارتباط با ابعاد اثر لحاظ نمایند. در صورت پذیرش اثر نسبت به ابعاد و فضای موجود با هنرمندان تعامل خواهیم داشت.

وی در رابطه با معیار انتخاب آثار و اعطای گواهی به شرکت کنندگان گفت:

شرکت در فراخوان ها امکانی است برای تمام هنرمندان و در این فراخوان اهمیت ارتباط موضوع نمایشگاه و سرامیک مهمترین معیار برای جذب آثار می باشد. آثارِ بسیار ماندگار و تاثیر گذاری را می شناسیم که از اولین طرح های هنرمندان بزرگ بشمار می آیند. بنابراین توجه به مفاهیم و ارائه بیانیه مرتبط با موضوع می تواند بهترین معیار در انتخاب آثار باشند.

در این رویداد از افراد صاحب نظر و با شناخت از حوزه تجسمی معاصر و بدون در نظر داشتن تعلقات رسانه ایی خاص جهت داوری و همکاری دعوت شده است.

این نمایشگاه در سه بخش برگزار می شود. بخش اول گردآوری؛ در این بخش خانم ها ژینوس تقی زاده و ندا رضوی پور و آقای بهداد لاهوتی و آکادمی هنرهای تجسمی آد با در نظر گرفتن تمِ مشخص برای عنوان مرز از هنرمندان دعوت خواهند کرد که متناسب با رویکرد مورد نظرشان آثاری را ارائه نمایند.

بخش بین اللمل با توجه به هماهنگی ها ی انجام گرفته در چند کشور دیگر هم هنرمندانی با این موضوع نمایشگاهی در همان کشور ها خواهند داشت. که امکان نمایش تصویری آن در زمان برگزاری نمایشگاه خواهد بود.

و بخش فراخوان که انتخاب آثار با همراهی آقایان امید قجریان، سیامک دل زنده، کامبیز موسوی اقدم و خانم هلیا دارابی انجام خواهد شد.

در نهایت به تمام شرکت کنندگان گواهی شرکت و یک جلد از کاتالوگ نمایشگاه اهدا خواهد شد.

حسینی ارتباط هنر و صنعت در حوزه سرامیک در کشور ایران را چنین ارزیابی کرد:

هنر سرامیک همواره ارتباطی وسیع با علم سرامیک داشته است. علمی که امروزه تاثیر گذاری آن را در تمام علوم دیگر شاهد هستیم.

هنر سرامیک کشور ایران با داشتن پیشینه ایی بسیار قوی، جوان و در حال رشد می باشد. الزام استفاده از تکنولوژی و بهبود کیفیت مواد در این رشته از دغدغه های اساسی است. آنچه مسلم است این نمایشگاه به ابعاد متعدد تکنیک در سرامیک نمی پردازد اما در لایه ها ی پنهانِ طرحِ مسئله ی سرامیک بنیان بودن، آن را دلیلی می داند، برای ارتقا، نگاهی متفاوت و تحولی بنیادی در استفاده از تکنیک های متعدد در این رسانه.

علاقه مندان میتوانند در جلسه ای که جهت تبیین موضوع و ساختار این نمایشگاه با حضور آقایان حمید سوری و سیامک دل زنده در روز پنج شنبه 23 دی ماه ساعت 15 تا 17 در گالری ابد، برگزار میشود حضور یابند.

متن فراخوان:

دومین فراخوان نمایشگاه بنیان سرامیک


logo-samandehi