دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر: رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی فجر تعاملی و بینا رشته ای است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، مجتبی آقایی روز دوشنبه در نشست خبری این جشنواره اظهار کرد: به لحاظ کثرت هنرمندان و رشته هایی که مطرح است، هنرهای تجسمی وجه تمایز ویژه ای نسبت به سایر هنرها دارد.

به گفته وی، در این دوره اعضای شورای هنری با رویکرد نگاه خلاقانه هنری و پژوهشی و آثار اثربخش، آثار برتر را انتخاب کرده اند.

وی با اشاره به این که جشنواره از سوم تا 30 بهمن ماه در دو مکان موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود، گفت: آثار اصلی بخش جشنواره یعنی آثاری که فراخوان شده و همایش با عنوان خوانش هنر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود .

وی ادامه داد: بخش بین الملل و مفاخر هنرهای تجسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود که در روز اختتامیه 9 تن از هنرمندان پیشکسوت که آثار فاخر و ارزشمندی خلق کرده اند با اعطای طوبای زرین و نشان تجسمی تقدیر می شود. همچنین نمایشگاهی از آثار این هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد.


** رویکرد این دوره جشنواره بینا رشته ای است

آقایی با اشاره به اینکه رویکرد این دوره از جشنواره بینا رشته ای و استفاده توامان همه ظرفیت های تجسمی است افزود: از دوره هشتم رویکرد تغییر کرد و به سویی رفت تا بتوانیم از ظرفیت های هنرهای تجسمی اندکی بهینه تر استفاده کنیم و روال سنتی به هم افزایی و تعامل بین رشته ای تبدیل شود.

وی افزود: در گرایش سنتی مرز بین رشته ها تعیین کننده بود و گستردگی رشته ای مورد توجه نبود، ولی با برداشتن مرز بین رشته ها از همه ظرفیت های تجسمی استفاده می شود و فراتر از رشته به طوری که الان دیگر معماری را نیز جزو هنرهای تجسمی به کار می برند.

این هنرمند گفت: نسل جوان ایده های برتر دارند، با حضور فعال و گسترده این هنرمندان امسال شاهد آثار با کیفیت بهتر برخوردار بودیم. از لحاظ کثرت نیز امسال 13 هزار نفر تقاضای شرکت داشتند که از این تعداد 5 هزار و 500 نفر ثبت نام شدند.

وی در ادامه با اشاره به داوری آثار افزود: در این دوره شورای هنری از نمایندگان رشته های تجسمی استفاده می کند و از ابتدا آثار را بازبینی می کند.

به گفته وی، با تعیین و مشخص شدن آثاری که در جشنواره پذیرفته شدند و چیدمان انجام شده، یک گروه داوری هفت نفره انتخاب 10 اثر نهایی را به عهده دارند.

آقایی گفت: در روز افتتاحیه 3 بهمن ماه، فعالان و حامیان حوزه های تجسمی معرفی می شوند و نشان می گیرند.

وی در ادامه با اشاره به همایش 3 روز با عنوان خوانش هنر بیان داشت: این همایش در هفته سوم بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود و در آن مباحث علمی، پژوهشی و کاربردی امروز جهان را بررسی می کند. امیدواریم این 3 روز به یک بحث کاربردی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره فجر چون سالانه برگزار می شود یک کار پیوسته است که به یک مناسبت خاصی محدود نمی شود، امیدواریم این همایش ها فصلی یکبار برگزار شود و یافته ها را برای برگزاری بهتر جشنواره نشان و مورد توجه قرار دهد.

آقایی اظهار داشت: باید جشنواره را به همه مردم معرفی کنیم و این جشنواره فقط در تقویم هنرمندان نباشد و در تقویم مردم نیز قرار گیرد تا از این آثار دیدن کنند.

آقایی بیان داشت: باید در این جشنواره هنر تجسمی انقلاب اسلامی و امروز ایران را ارتقا دهیم آثاری که ارائه می شود کاملا منعکس کننده رخدادهای مهم و محوری جامعه به حساب می آید.

نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 3 تا 30 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

logo-samandehi