نخستین اظهارات ملانوروزی درباره جشنواره تجسمی فجر

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: در حال حاضر همه بی‌ینال‌ها و رویدادهای تجسمی دنیا به این سمت می‌روند که مرز بین هنرها برداشته شود و ما هم در جشنواره تجسمی فجر به خلاقیت هنرمندان در خلق اثر اهمیت داده‌ایم.

مجید ملانوروزی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره نهم اظهار کرد: مهم‌ترین چیزی که در جشنواره تجسمی به دنبال آن هستیم این است که این جشنواره به‌عنوان رویدادی که اسم بزرگ «فجر» را یدک می‌کشد بتواند از مهم‌ترین جشنواره‌های تجسمی باشد. در دوره‌های گذشته جشنواره تجسمی در رشته‌های مختلف دبیران و داوران مخصوص به خود را داشتند که این ویژگی در دیگر جشنواره‌های تجسمی از جمله «جوانان» و «رضوی» هم وجود داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تغییری در آن به وجود بیاید.

او ادامه داد: سال قبل مقدمه‌ای برای این تغییر شکل گرفت و امسال آن را به‌صورت حرفه‌ای‌تری دنبال می‌کنیم. شورای هنری نیز کارها را بر همین اساس بررسی کرده‌اند تا ان‌شاء‌الله امسال شاهد جشنواره باکیفیتی باشیم. همین کیفیت آثار نیز باعث می‌شود بتوانیم آن‌ها در در موزه هنرهای معاصر به‌نمایش بگذاریم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین بیان کرد: یکی از تفاوت‌های جشنواره تجسمی با دیگر جشنواره‌های فجر این است که تجسمی فروش بلیت یا گیشه‌ای ندارد. بنابراین ممکن است هنرمندان به‌دلیل نبود انتفاع‌ مادی و معنوی در این جشنواره راغب به شرکت در آن نباشند. بنابراین اگر این جشنواره با کیفیت و به‌صورت حرفه‌ای برگزار شود، هنرمندان نیز برای شرکت در آن تشویق می‌شوند.

ملانوروزی ادامه داد: در این دوره از جشنواره هنرمندان می‌توانند در سبک‌ها، مدیاها و با استفاده از مواد مختلف به خلق اثر بپردازند و در آثارشان از هنرهای جدید و چیدمان و پرفورمنس‌آرت بهره بگیرند. شورای هنری جشنواره برای انتخاب آثار بیشتر به خلاقیت هنرمندان در خلق اثر توجه کرده‌اند نه تعداد و کمیت آن‌ها.

او همچنین گفت: در حال حاضر همه بی‌ینال‌ها و رویدادهای تجسمی دنیا به این سمت می‌روند که مرز بین هنرها برداشته شود و هنرمندان بتوانند با تکیه بر خلاقیت خود به خلق اثر بپردازند. نه‌تنها در هنرهای تجسمی، بلکه در علوم انسانی و ادبیات هم همین اتفاق افتاده است.

رییس موزه هنرهای معاصر در بخش دیگری از سخنانش به ملی بودن جشنواره اشاره کرد و گفت: ملی بودن جشنواره باید امکان را ایجاد کند که آثار در استان‌های مختلف هم به‌نمایش درآیند تا تاثیر خودشان را بر جوانان هنرمند بگذارند.

ملانورزی همچنین به تجلیل از حامیان تجسمی در جشنواره نهم اشاره و اضافه کرد: این موضوع به نقش حاکمیتی و سیاست‌گذاری برمی‌گردد که فعالیت رسانه‌ها، ناشران و مدیران در زمینه تجسمی در طول سال رصد می‌شود و در جشنواره از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۳ تا ۳۰ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

logo-samandehi