چاپ سه اثر از هنرمندان ایران در یک تقویم بین‌المللی

سه اثر از سه هنرمند ایرانی در تقویم بین‌المللی هنر محیطی ۲۰۱۷ به چاپ رسیده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در این تقویم هنری که هر سال توسط گروه «یاتو» در کره جنوبی به چاپ می‌رسد، ۱۴ اثر برتر هنر محیطی از هنرمندان کشورهای مختلف جهان که در همان سال خلق شده‌اند، انتخاب و در تقویم سال منتشر می‌شود.

فرشته زمانی، مجید ضیایی و محمود مکتبی هنرمندان ایرانی هستند که آثارشان در این دوره به چاپ رسیده است.

هر سال با شروع سال نو میلادی، انجمن هنری یاتو در کره که با رویکرد هنر و طبیعت از سال ۱۹۸۱ میلادی کار خود را آغاز کرده است، تقویمی را از آثار برگزیده سال گذشته هنرمندان محیطی انتخاب و در این تقویم استفاده می‌کند. حضور هنرمندان شناخته‌شده جهانی و وجود آثارشان در این تقویم بر ارزش هنری آن افزوده است. حضور پررنگ هنرمندان ایرانی در این عرصه از هنر بسیار چشمگیر و چاپ آثار متعدد از هنرمندان ایرانی در سال‌های پیشین نیز نمایانگر این موضوع است.

اثر محمود مکتبی

محمود مکتبی درباره چاپ آثار هنرمندان ایرانی در تقویم امسال گروه یاتو، به ایسنا گفت: تکرار یک اتفاق باعث تثبیت آن می‌شود و حضور هر ساله هنرمندان در جشنواره‌های جهانی و چاپ آثارشان در تقویم‌ها و کاتالوگ‌های معتبر، ایران را به پایگاهی مهم و معتبر تبدیل می‌کند. هرچند نباید فقط به این موارد دلخوش بود و کار را ادامه دارد. همیشه موفقیت برای هنرمندانی است که بیشترین لذت را از خلق آثارشان می‌برند.

وی همچنین درباره اثری که در تقویم هنر محیطی سال ۲۰۱۷ به چاپ رسیده است، گفت: این اثر از مجموعه «مزداآفریده» و در جریان پروژه هنر کوچ‌رو در آفریقای جنوبی کار شده است. این مجموعه برگرفته از یک باور کهن است که براساس همین باور، انسان و طبیعت همواره در ارتباط با یکدیگر هستند و از هم انرژی و تاثیر می‌گیرند. بر همین اساس، ترکیب این دو با یکدیگر یک نیروی جادویی و جاودان را ایجاد خواهد کرد.

اثر مجید ضیایی

فرشته زمانی، دیگر هنرمند محیطی نیز درباره چاپ اثرش در تقویم هنر محیطی اظهار کرد: حضور نسل جدیدی از هنرمندان محیطی با گرایش‌ها و دغدغه‌های زیست محیطی و ارتباطات گسترده‌تر آن‌ها با هنرمندان و فعالان بین‌المللی مسیر روشن و جدیدی را روی این هنر گشوده است. انتخاب یک اثر از من در تقویم گروه یاتو، با عنوان بهار که در فضای بسته چیدمان و عکاسی شده است به نوعی تاکید به تولد دوباره و امید در فضای آشفته و تاریک حاکم بر محیط زیست کشور دارد.

او ادامه داد: آشفتگی و بحران‌های زیست‌محیطی، نابودی گونه‌های جانوری، صید پرندگان مهاجر و ... همواره از دغدغه‌های من بوده است و سعی در بیان و نمایش آن‌ها در آثارم داشته‌ام.

مجید ضیایی نیز درباره اثر چاپ شده‌اش در تقویم امسال، گفت: خلق اثری نو و خلاقانه در زمینه هنر طبیعت با سابقه ۳۵ ساله‌ای که یاتو در این زمینه دارد، کار بسیار دشواری است. این موسسه با تمرکز بر هنر طبیعت و استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه هنرمندان کشورهای مختلف اعتبار قابل توجهی در دنیا دارد.

اثر فرشته زمانی

او افزود: در اواخر تابستان امسال برای شرکت در برنامه رزیدنسی و «هنر کوچ‌رو» ۲۰۱۶ به کره جنوبی سفر کردم. هنر کوچ‌رو تا به حال سه‌بار در کشور کره برگزار شده که در هر دوره آن هنرمندی از ایران در این برنامه شرکت کرده است. بیشتر کارهایی که در آنجا انجام دادم، با استفاده از زباله‌ها و اشیایی بود که در ساحل دریا پیدا کرده بودم. کاری که برای تقویم ۲۰۱۷ انتخاب شده اثر نخ ماهیگیری به‌عنوان یک زباله رهاشده در ساحل، روی انگشت دست ماست.

در تقویم هنر محیطی سال ۲۰۱۷ آثاری از هنرمندان آفریقای جنوبی، ایران، غنا، آمریکا، فرانسه، کره جنوبی، انگلستان، کانادا و اسکاتلند چاپ و منتشر شده است.

logo-samandehi