پارازیت لاس پالماس - گیاهان اپیفیت

انتخاب شهر روتردام به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2001 را می توان عامل پیدایش این المان معمارانه دانست. بنای مورد نظر که قرار بود مقر تبلیغاتی این رویداد شود، بالای قفس آسانسور ساختمان قدیمی و متروکه ی لاس پالماس ساخته شده است. ساختمان لاس پالماس که از فضاهای وسیع صنعتی تشکیل شده بود، در تمام طول سال به عنوان محل برگزاری نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت. یکی از نمایشگاه ها به نام پارازیت، به ماکت اشیا و سازه هایی که بر روی زیرساخت های متروکه شهری شکل می گرفتند اختصاص داشت. نمایشگاه اقدام به گردآوری آثاری از معماران هلندی و بین المللی نمود و پویایی و تحرکی که سال فرهنگ با خود آورده بود، این انگیزه را به وجود آورد که یکی از ماکت ها در مقیاس واقعی اجرا گردد. بام ساختمان لاس پالماس که در منطقه ی بندری شهر واقع شده، بهترین مکان برای نشان دادن المان فوق بود و این قابلیت را داشت که تبدیل به نماد نمایشگاه شود. به این ترتیب پارازیتِ لاس پالماس به الگوی معمارانه ای بدل شده که فن آوری پیش ساخته را با الزامات یک پروژه ی سفارشی و منحصر به فرد همراه کرده است. محدودیت هایی که ابعاد قفس آسانسور به طرح تحمیل می کرد، حجمی کوچک را ایجاب می نمود. رنگ سبز شفاف و شکل راست گوشه ی آن، نقاط قوت اصلی این حجم بوده و از آن، نماد شهری انکارناپذیری ساخته است.

این پاویون کوچک، از بام ساختمان موجود که از بتن مسلح ساخته شده، به عنوان تکیه گاه استفاده می کند. دیوارها، کف و سقف این پاویون، از پانل های چوب چندلایه ای که حاصل ترکیب اضافات چوب های اروپایی بود، ساخته شده است. همه ی بخش های این بنا در کارگاه ساخته شده، در ابعاد مطلوب برش خورده، بسته بندی شده و حاضر و آماده برای نصب به محل احداث ارسال شدند. با وجود وزش باد شدیدی که کار ساختن بنا را پیچیده و دشوار می کرد، ساخت حجم فوق بیشتر از چند روز زمان نبرد و این اولین نمونه ای بود که با این روش در هلند ساخته شد. پوشش خارجی که نقش عایق حرارتی را نیز دارد، از پانل های چند لایه ای که با رنگ سبز درخشان رنگ آمیزی شده اند، ساخته شده است. استواری و قدرت این پروژه، دورنمای تازه ای را برای ساختمان های چوبی در نظر می آورد.

پانل هایی که برای پوشش فضاهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته اند، از چوب طبیعی، بدون هرگونه استفاده از مواد دیگر ساخته شده اند. برای اجتناب از به کار بردن قاب برای پنجره ها، از شیشه ی دوجداره ی ثابت استفاده شده و سیستم تهویه نیز درون جداره ی چوبی جا گرفته است. بازشوها از نظر اندازه، شکل و محل استقرار، متفاوت هستند و چشم اندازهای متنوعی را به اطراف سایت، که در مرکز توسعه ی شهری و فعالیت بندرگاه قرار دارد، ممکن می کنند. با وجود اینکه این المان از ابتدا قرار بود موقتی باشد، تا تابستان سال 2005 در همین محل باقی ماند و کاربری های مختلف به خود گرفت. اما به دلیل برنامه ی بازسازی ساختمان لاس پالماس از آن مکان برچیده شد و در حال حاضر درانبار نگهداری شده و انتظار مقصد تازه ای را می کشد.

* کارفرما :نمایشگاه پارازیت

* کاربری :پاویون موقت

* زیربنا :85 مترمربع

* تاریخ ساخت :2001




پارازیت لاس پالماس

پارازیت لاس پالماس

پارازیت لاس پالماس

پارازیت لاس پالماس

پارازیت لاس پالماس

پارازیت لاس پالماس

پارازیت لاس پالماس

پلان طبقات همکف و اول

برش عرضی

گیاه اپیفیت
logo-samandehi