اقامتگاه اسکی شمشک نمونه‌ای از ارتباط طبیعت و معماری


اقامتگاه اسکی بارین در یک کیلومتری پیست اسکی شمشک و در دل کوه قرار گرفته و ارتباط طبیعت و معماری را به‌خوبی بیان می‌کند. عباس ریاحی فرد و فریناز رضوی نیکو معماران این پروژه موفق به کسب رتبه دوم جایزه معمار سال ۹۰ و رتبه دوم در دومین جایزه معماری داخلی ایران شده‌اند.

عوامل طبیعی منطقه شامل مناظر پوشیده از برف به‌عنوان مشخصه این منطقه و خطوط سیال کوه این بنا را که با انعطاف پذیری و آزادی این عوامل طبیعی را پاسخ‌ می‌گوید در برگرفته است.

اقامتگاه اسکی بارین با الهام از محل پروژه و بر اساس برنامه فیزیکی آن طراحی شده و خطوط آزاد به‌کاررفته در فرم نه‌تنها در فضاهای اصلی و ثانویه بلکه در عناصر و جزئیات ساختمان نیز به‌کار رفته‌اند و در هر فضا و بر اساس جریان، اشکال جهت خود را تغییر می‌دهند.

همچنین در فرایند طراحی این ساختمان از "ایگلو" (پناهگاه‌های ساکنین بومی قطب شمال) الهام گرفته شده، با این تفاوت که در اینجا لایه‌های توپوگرافی به‌جای بلوک‌های یخ بر روی هم قرار گرفته‌اند و فرم گنبدی شکل ایجاد کرده‌اند. به این ترتیب تمام ضروریات در بدنه اصلی بنا تعریف شده و فضایی آرام و متناسب با طبیعت اطراف شکل گرفته است؛ شبیه زمانی که بر روی زمین برف نشسته و همه‌چیز از رنگ‌ها و اشکال مختلف همگون و یکدست شده‌اند.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi