تجلیل موزه سفال BAT TRANG از سرامیک و چینی

معماری پلکانی و دره مانند موزه سفال Bat Trang توسط 1+1>2 ARCHITECTS، به چرخ‌های سفالگری اشاره کرده و بازتابی ازماهیت کوره‌های سنتی ساخته شده از آجر را نشان می دهد.


به گزارش گالری آنلاین، روستای Bat Trang در ویتنام از قرن یازدهم، به مرکز صنایع دستی سرامیک و سفال شهرت دارد. این روستا خاستگاه سبکی متمایز از ظروف چینی است، میراثی که نسل به نسل از صنعت‌گران محلی که تکنیک‌ها و لعاب‌های تزئینی منحصربه‌فردی را توسعه داده‌اند، منتقل شده است. امروزه بسیاری از ساکنان با تلاش زیاد در جهت تقویت و تداوم فرهنگی صنعت منحصر بفرد سفالگری فعالیت می کنند. طراحی موزه سفال Bat Trang که توسط گروه معماران 1+1>2 Architects به اجرا در آمده تا آثار صنعتگران را به نمایش گذاشته، پیشینه روستا را بازگو کرده و از مردم دعوت کند تا اطلاعاتی در رابطه با متریال ها و تکنیک های مختلف سفالگری بدست بیاورند، خود گواهی براین صنعت است. نتیجه جلساتی که این گروه با کارشناسان سفال، صنعتگران محلی و روستاییان ترتیب داد، علاوه بر فعالیت های تجاری ایجاد فضای وسیع و تعاملی بود که بتواند از معیشت جامعه حمایت کند.

در میان هفت گنبد وارونه در هم آمیخته فضای وسیعی ایجاد شده که به عنوان محلی پویا برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه ها و جشنواره های سنتی استفاده می شود. در بالای سازه، نورگیرها نورخورشید را به داخل ساختمان هدایت کرده و بالا رفتن هوای گرم باعث خنک شدن هوای محیط شده و به جریان هوا کمک می کند. این ساختمان چهار طبقه بطور هدفمندانه تقسیم بندی شده که بخشی از آن به شرکت های تجاری و خانه های مسکونی اختصاص یافته است. درطبقه چهارم، در یک طرف آشپزخانه Bat Trang قرار گرفته و در مجاور آن سالنی که به اجرای هنرهای نمایشی اختصاص داده شده است. پشت بام موزه نیز با روف گاردن آراسته شده که از آن به عنوان زمین بازی و کارگاه گروهی استفاده می شود.

گروه معماران 1+1>2 ARCHITECTS روکش بتن الیافی را به عنوان عنصر اصلی ساختمان انتخاب کردند. بنا به گفته این استودیو، این نوع بتن به اندازه کافی سبک بوده و می توان آن را به سمت بالا گسترش داد از طرف دیگر سازندگان محلی نیز می توانند به راحتی آن را اجرا کنند. علاوه بر روکش بتنی و چارچوب با بهره گیری کامل از ویژگی های مصالح موجود در روستای صنایع دستی Bat Trang ویتنام، ترکیبی از آجرهای خاکی، سرامیک موزاییک و کاشی‌های سفالی در کل سازه دره مانند بکار رفته است.


logo-samandehi