آیا آموزش فشن یک رویای نادرست را تولید می‌کند؟


به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین کالج سلطنتی هنر و کالج مرکزی سنت مارتینز به عنوان مدارس برتر در اولین رتبه بندی جهانی مدرسه مد BOF قرار گرفته‌اند. اما بررسی‌ها نشان دهنده نارضایتی گسترده در میان بیش از 4000 دانش‌آموز و فارغ‌التحصیلانی است که در نظرسنجی شرکت کردند. بنابراین آیا آموزش مد یک رویای نادرست برای جوانان ایجاد کرده است؟

بخش آموزش مد در لندن بسیار پر رونق است. به عنوان دامنه این صنعت، بخش آموزش در دهه گذشته رشد کرده است و رسانه‌های اجتماعی راه را برای کسب و کاری که به طور مخفیانه میان توده‌ها نفوذ کرده باز کرده است. درخواست مد به عنوان یک فرصت شغلی هم به همین نسبت رشد کرده و باعث شده جوانان بیشتری به دنبال آموزش مد باشند.

سارا کوزلوسکی، مدیر آموزش و توسعه حرفه‌ای در شورای طراحان مد امریکا (CFDA) می‌گوید: "آموزش مد در مقایسه با ده سال قبل به شدت رشد کرده است و در برخی موارد موسسات آموزشی افزایش سه برابری تعداد ثبت نام کنندگان را تجربه کرده‌اند."

در انگلستان بیش از 30 کالج و دانشگاه هر سال دوره‌های مد را ارائه می‌دهند و هر سال هزاران نفر فارغ التحصیل طراحی مد وجود دارد. موسسات خصوصی مختلف هم به بازار آموزش مد وارد شده‌اند و با راه‌اندازی دوره‌هایی در چین، هند و فراتر از آن، شاهد علاقه رو به رشد برای آموزش مد در کشورهای در حال رشد آسیا است.

بنابراین آموزش فزاینده مد چه چشم‌اندازی دارد؟ مدرسه مد BOF از این رتبه‌بندی سه هدف دارد: ارزیابی تاثیر این بخش در حال رشد، به امید کمک به دانش‌آموزان برای انتخاب آگاهانه در مورد ادامه آموزش عالی در مد. به عنوان یک ابزار برای دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای بهبود آموزش‌های ارائه شده. به عنوان یک منبع برای شروع بحث در مورد آموزش مد.

این رتبه‌بندی با بررسی 60 نکته مختلف از 24 موسسه آموزشی منتخب و با نظرسنجی از 4032 دانشجو و فارغ‌التحصیل، انتقادات و پیشنهادات حرفه‌ای‌ها و تاثیرگذاران مد جهانی را تجزیه و تحلیل کرده است.

در این نظرسنجی بیشتر دانش‌آموزان در مورد آموزش، کتابخانه و ابزار مطالعه، کارگاه و ساختمان‌ها راضی بودند. همچنین آنها از معلمان خود تعریف کردند و عقیده دارند آنها با تجربه مرتبط با صنعت به دانشجویان آموزش می‌دهند و در شناخت پتانسیل و هل دادن دانش‌آموزان به بخش تولید بسیار خوب عمل می‌کنند.

با این حال، در مناطق دیگر شکاف قابل توجهی بین انتظارات از این دانشجویان و تجارب واقعی آنها در مدرسه و پس از فارغ‌التحصیلی وجود دارد. به طور خاص، بسیاری از دانش‌آموزان از پشتیبانی در پیدا کردن کار ناراضی بودند.

یکی از فارغ‌التحصیلان مدرسه پارسونز می‌گوید: "در پارسونز اخلاق کاری من آزمایش شده و مرا در معرض منابع مختلف قرار داد، اما در آگاهی دانش‌آموزان برای واقعیت‌های کاریابی و توسعه حرفه‌ای ضعیف عمل کردند."

در واقع تنها 57 درصد از دانش‌آموزان شرکت کننده در نظرسنجی از فرصت‌های شغلی راضی هستند و بسیاری از دانش‌آموزان گفته‌اند که از پیدا کردن شغلی در دنیای مد نا امید هستند. با شهریه متوسط 18000 دلار در هر سال برای دوره کارشناسی و 23000 دلار در سال برای دوره کارشناسی ارشد، دانش‌آموزان به وضوح دنبال بازگشت این سرمایه‌گذاری قابل توجه هستند.

یک دانش آموز موسسه سلطنتی ملبورن استرالیا می‌گوید: "تاکید بیشتری بر گزینه‌های شغلی مورد نیاز است اما متاسفانه در زمان فارغ‌التحصیلی و مشاوره شغلی کمک زیادی به ما نشد و کارها به عهده خود ما گذاشته شد."

علت اصلی این مسئله در آموزش جهانی مد ممکن است چیزی باشد که کارشناسان آن را "پروژه اثر ران‌وی" نامیده‌اند. در حالی که بسیاری از جوانان می‌خواهند به عنوان طراح مد در آن شرایطی کار کنند که در تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی می‌بینند، محبوبیت روبه رشد آموزش مد با افزایش مشاغل طراحی مد همزمان نیست.

بنا به آمار جمع‌آوری شده توسط CFDA و وزارت آموزش و پرورش، در سال 2013 تعداد 17370 شغل به عنوان طراح مد در ایالات متحده وجود داشت. تخمین زده شده که در هر سال حدود 10 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل و وارد صنعت طراحی مد شوند که این تعداد بیشتر از موقعیت‌های شغلی است.

این موضوع به این معنی است که هر سال بخش مد آمریکا باید برای 1700 فارغ‌التحصیل طراحی مد جدید بازار کار ایجاد کند، که این کار به نظر بسیار بعید است. بنابراین در حالی که هر سال فارغ‌التحصیلان بیشتر و بیشتری ظهور می‌کنند، شغل‌های کمتر و کمتری برای ارائه وجود دارد.

این پدیده در انگلستان هم صادق است، جایی که هفت مدرسه از میان مدارس برتر مد در آن وجود دارد. با توجه به اطلاعات به دست آمده، تنها یک هفتم فارغ‌التحصیلان سال 2014 توانستند به عنوان طراح مشغول کار شوند و بقیه در نقش خرده‌فروشی، بازاریابی، فروش و مدیریت ظاهر شدند. بنابراین در حالی که بیش از 85 درصد از فارغ‌التحصیلان طراحی مد در نهایت توانستند شغلی داشته باشند، بسیاری از آنها نخواهند توانست به عنوان طراح مد کار کنند.

کارولین راش، مدیر اجرایی شورای مد بریتانیا که در زمینه فراهم کردن فرصت‌های شغلی کار می‌کند می‌گوید: "در حال حاضر اگر شما به یک مشاور حرفه‌ای در مدرسه مراجعه کرده و بگویید شغلی در صنعت مد می‌خواهید، آنها می‌گویند" شما این شانس را دارید که در کار خرده فروشی وارد شوید یا به عنوان طراح لباس کار کنید". آنها هم از نقش‌های دیگری که در اطراف وجود دارد اطلاعی ندارند. در این چرخه معیوب شما با جوانانی مواجه هستید که می‌خواهند طراح شوند، در حالی که شاید مهارت‌های آنان برای نقش‌های مختلف مناسب است.

اما همه چیز از دست نرفته است. بازار مد به سرعت در حال تغییر است و مدل‌های نوین کسب و کار، فن آوری‌های در حال ظهور و تغییر مصرف کننده‌گان، مسیرهای شغلی جدیدی در مد به وجود می‌آورد.

کوزلوسکی می‌گوید: "اگر چه در حال حاضر عدم تعادل عرضه و تقاضا برای فارغ‌التحصیلان طراحی وجود دارد، چشم‌اندازی برای بخش‌های جدید در تخصص‌های نوآورانه شامل تولید دیجیتال، نوآوری اجتماعی و مدل‌های کسب و کار جدید وجود دارد." این نقش‌های جدید به طور فزاینده‌ای برای آینده کسب و کار مد مهم هستند و به فارغ التحصیلان راه‌های جدید برای شرکت در این بخش هیجان‌انگیز ارائه می‌دهند.

با این حال، دانش‌آموزان شرکت کننده در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که به کسب مهارت‌های کار عملی و آموزش آنها نیاز دارند تا بتوانند وارد بازار کار شوند. یک فارغ‌التحصیل کالج مرکزی سنت مارتینز می‌گوید: "اینجا یکی از معتبرترین مدارس مد در جهان است و بودن در آن خود به خود بسیاری از درها را برای من باز می‌کند، اما چالش‌های آموزشی هم در سنت مارتینز وجود دارد. مانند این واقعیت که ما یک کلاس فنی یا کلاسی برای تجارت نداشتیم و اگر این کلاس‌ها را درخواست می‌کردیم به ما می‌گفتند می‌توانید جای دیگری بروید."

به عنوان چشم‌اندازی از بازار در حال تغییر مد، مربیان مد باید به توصیه دانش‌آموزان خود گوش کرده و نکاتی را تدریس کنند که منعکس‌کننده نیازهای در حال تغییر صنعت باشد. چیزی که روشن است این است که آموزش مد در یک دوره هیجان‌انگیز به سر می‌برد و صنعت مد نیز وارد دوره جدیدی از رشد و گسترش شده است.

logo-samandehi