مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی: این خودزنی را فقط در ایران دیده‌ام!

سرپرست موزه هنرهای معاصر گفت: جامعه هنری باید بداند که تمام آثار، دارای اسناد مثبت، دقیق و کارهای کارشناسی هستند و هیچ اثری به نام هیچ شخصی در گنجینه وجود ندارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا کارگر - مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی - اظهار کرد: حضور ایران در موزه‌ها و فضاهای فرهنگی - هنری کشورهای دیگر، امروز یک رسالت ملی است. در حوزه سیاست‌های حاکم و جاری در دنیا، تلاش‌هایی می‌شود تا نام ایران با یک اتفاق هنری همراه نشود. خیلی جاها علاقه‌مند نیستند که یک اتفاق هنری و فرهنگی درباره ایران رخ بدهد و فضای گفتمان درباره فرهنگ و هنر ایران ایجاد شود. تحقیق، کنفرانس، سخنرانی، پخش مستند درباره فرهنگ و هنر ایران، نتیجه برگزاری این نمایشگاه‌ها در خارج از کشور است.

او ادامه داد: ما برای جلوگیری از تمام نقشه‌ها و سیاست‌هایی که می‌خواهند ایران را منزوی کنند، به یک فضای گفتمان نیاز داریم. یک دفعه می‌بینیم در برابر کاری، مخالفت‌های سازماندهی‌شده به‌وجود می‌آید و من نمی‌توانم آن را از برخی سیاست‌های خارجی جدا بدانم. ما سندهایی در این زمینه داریم که البته نمی‌خواهیم در فضای هنری به آن بپردازیم.

کارگر گفت: همان‌گونه که اگر امروز به خاک ما تجاوز شود، تک‌تک ما وارد میدان دفاع می‌شویم، برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌هایی شامل آثار موزه‌های ایران، وظیفه ماست. شرکت در این جهاد هنری، وظیفه ملی است و اگر در آن غفلت کردیم، پیامدهایی ایجاد می‌شود که جامعه، به‌خاطر آن ما را نخواهد بخشید.

علی‌محمد زارع - سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران - نیز با بیان این‌که زبان موزه‌ها، تبادلات فرهنگی‌شان است و اگر این کار انجام نشود، اعتبار خودشان را از دست خواهند داد، گفت:‌ در سال ۹۱ قرار بود، همین آثار (آثار موزه هنرهای معاصر) با همین تعداد به کشور اتریش برود؛ اما به‌دلیل تحریم ایران و نداشتن بیمه، این امکان ایجاد نشد. در دولت جدید، با توجه به فضای پس از برجام و با حضور وزیر امور خارجه آلمان در ایران و بازدید او از نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر، با نام «ذهنیت ملموس» ما با درخواست برای نمایش این آثار در خارج مواجه شدیم.

او اظهار کرد: قرار بود این آثار در اتریش به امانت برود و برای موزه، منفعت مالی نداشت؛ اما ما با کشورهای آلمان و ایتالیا تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم. با عوض شدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور آقای صالحی امیری در این سِمَت و مناقشاتی که توسط افرادی، نه جامعه هنری، درباره ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به‌وجود آمد، فعلا این قضیه مسکوت مانده است.

زارع بیان کرد: در ۱۷ اسفندماه سال گذشته، آثاری که قرار بود به برلین و رم فرستاده شوند، در موزه هنرهای معاصر به‌نمایش درآمدند. دو یا سه روز پیش، در فضای مجازی همزمان با پایان یافتن این نمایشگاه اعلام شد که می‌خواهند این آثار را شبانه از کشور خارج کنند، مقامات رسمی نیز با توجه به این اخبار نادرست واکنش نشان دادند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با بیان این‌که فضای هنرهای تجسمی آرام‌ترین فضا در جامعه هنری است، گفت: آنقدر موضوعاتی مانند این‌که اسناد آثار موزه، موجود نیست و مشاور موزه «کامران دیبا» است، مطرح شده که فضا را تحت‌الشعاع قرار داده است. واقعا خوشایند موزه نیست که این‌طور ناجوانمردانه به آن حمله کنند.

او بیان کرد: پس از پایان نمایشگاه «مسافران برلین و رم» آثار با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، به محل گنجینه بازگردانده شدند.

زارع با بیان این‌که این آثار زمانی ارزش پیدا می‌کنند که به‌نمایش درآیند، اظهار کرد: تعداد گردشگران خارجی که در این مدت برای دیدن این نمایشگاه به موزه آمدند، زیاد بود.

در ادامه، کارگر - مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی- گفت: من این خودزنی را فقط در ایران دیده‌ام. هیچ کجا، منافع ملی‌اش را این‌گونه تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهند. موزه دوست دارد براساس افکار مردمش حرکت کند و در کنار ملتش، این کار را انجام دهد. مدیران این جامعه زمانی که باور کردند، منافع ملی کشورشان چیست، باید برای آن ایستادگی و آن را حفظ کنند. مطمئنم دستاوردهای چنین کارهایی به‌گونه‌ای است که همه را اقناع خواهد کرد.

او ادامه داد: من گاهی تأسف می‌خورم، چرا مدیران کلان فرهنگی در مقابل این فضاسازی‌های غیرواقعی کوتاه می‌آیند. ما باید بر انجام پروژه‌های این‌چنینی اصرار داشته باشیم.

مدیرکل اداره موزه‌های سازمان میراث فرهنگی همچنین اظهار کرد:‌ هیچ اثر به خارج‌رفته‌ای، بعد از انقلاب توقیف نشده و همه‌ی آن‌ها براساس چارچوب تفاهم‌نامه‌های رسمی رفته‌اند. گاهی نمی‌توان لیست آثاری را که قرار است از کشور خارج شود، اعلام کرد زیرا آن‌ها باید مورد موافقت هیأت دولت قرار بگیرند و نهایی شوند. همچنین خیلی اوقات صلاح نیست زمان خروج آثار اعلام شود.

او افزود: ملت ایران مجموعه آثاری دارند که ثروت ملی هستند و موزه امانت‌دار آن‌هاست. بالاخره کشور چارچوبی دارد و براساس آن، مدیری انتخاب می‌شود. اگر فکر می‌کنیم رسالت ما این است که در مقابل اتفاقات خوب فرهنگی مقابله کنیم، این کار را انجام دهیم.

در ادامه این نشست که ظهر امروز (۲۹ خردادماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، زارع با اشاره به بیانیه آخر انجمن هنرمندان نقاش گفت: این بیانیه سه خواسته خوب و منطقی را مطرح کرده بود؛ اول این‌که قراردادی که بسته می‌شود باید زیر نظر دفتر حقوقی وزارت ارشاد و مورد تأیید آن‌ها باشد. دوم بیمه آثار، معتبر باشد و سوم تضمین دولت‌های آلمان و ایتالیا برای بازگشت آثار بود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با نشان دادن مدارکی شامل چک خرید چند اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر، اظهار کرد: ما امانت‌دار هستیم. هیچ‌ کسی نمی‌تواند ادعایی در رابطه با مالکیت این آثار داشته باشد. جامعه هنری بداند تمام آثار دارای اسناد مثبت، دقیق و کارهای کارشناسی هستند.

او اضافه کرد: تصاویر تمام آثار قابل نمایش و مهم، تا شش‌ماه آینده روی سایت موزه هنرهای معاصر قرار خواهد گرفت و این سایت دو زبانه خواهد شد. در ادوار گذشته مدیریت موزه هنرهای معاصر، کتاب آثار چاپ می‌شد و نسخه به‌روز شده آن نیز به‌زودی چاپ خواهد شد.

logo-samandehi