مارکوس وایسبک: خلاقیت مهمترین اصل است


"روش های آموزش طراحی گرافیک در دانشگاه باوهاس" موضوعی بود که مارکوس وایسبک، طراح گرافیک و استاد دانشگاه باوهاس_وایمار آلمان، روز سه شنبه 7 آذرماه 96 در سالن امیرخانی خانه هنرمندان، در رابطه با آن به سخنرانی پرداخت.

به گزارش گالری آنلاین، وایسبک در آغاز صحبت های خود گفت:" میخواهم امروز یکی از روش هایی را که در دانشگاه محل تدریسم_ باوهاس_ به کار می گیرم، برای شما بازگو میکنم.ابتدا یک تاریخچه ای از این دانشگاه بیان می کنم."

وی اظهار داشت: این مدرسه از قرن هجدهم با عنوان هنرهای زیبا کار خود را شروع کرد و یک سری تغییراتی را در طی زمان داشت و سپس در طی سال های 1919_1925 مدرسه باوهاس تشکیل شد. این مدرسه نیز دستخوش تغییرات زیادی بود مثلا در دوران نازی ها، در زمان آلمان شرقی و غربی. در زمان آلمان شرقی، این مدرسه تبدیل به مدرسه معماری و شهرسازی شد.

وایسبک گفت: تغییراتی که مدرسه در سال های 1992_1994 را تجربه کرد، مدیون لوییس بورکارت بود. او همواره تلاش می کرد تا دانشجویان خلاقیت خود را به بهترین نحو نشان می دهند. بورکارت در سال 1992 عقیده داشت که در آینده رویدادهای بسیاری در دنیا در حال وقوع خواهد بود و آنقدر ریتم تولید و خلاقیت سریع می شود که نمی توان تعریف کرد که در هر زمان خاص دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. وایسبک گفت: آنچه برای بورکارت مهم بود، تربیت هنرمندان و طراحانی بود که برای آنها ایده مهم باشد نه تکنیک و کاملا مخالف این موضوع بود که دانشجویان متدهایی که در دانشگاه می آموزند را تا آخر عمر تکرار کنند و ایده جدید نداشته باشند.

وی بیان کرد که براساس این دیدگاه بورکارت، ما یک روشی طراحی کردیم تا دانشجویان براساس آن هویت های سازمانی مختلف را تمرین و تولید کنند. اولین مرحله این روش طراحی یک نشانه است که بدون مفهوم خاص باشد و دارای یک فرم انتزاعی باشد. در این مرحله دانشجویان باید باهمدیگر کارهایشان را بررسی کنند تا مطمعن باشند که دارای معنی نیست.

وایسبک مرحله دوم این روش را این گونه توضیح داد: در این بخش دانشجویان برای آنچه طراحی کرده اند یک اسم انتخاب می کنند و شرط آن نبودن اسم و معنی اش در جستجوگر گوگل است. سپس این اسم با نشانه طراحی شده، ترکیب می شود و نشانه نوشته جدیدی از آن تولید می شود. وی بعد از توضیح مابقی مراحل، گفت: بچه ها در نهایت برای یک سازمان خاص یک برند طراحی می کنند. او تصویر یکی از دانشجویان را نشان داد و بیان کرد که این دانشجو ابتدا یک فرم انتزاعی طراحی کرد که تلاش می کرد حرکت رنگ ها را نشان دهد، سپس به آن متن اضافه کرد و در نهایت به طراحی یک برند در زمینه جواهرات پرداخت. تصویر بعدی مربوط به دانشجویی است یک سری کدهای گرافیکی را به کار برد و سپس با کنارهم گذاشتن حروف و ایجاد کلمات بی مفهوم برای دسته بندی موتور یک برند و نشانه طراحی کرد.

وایسبک تصویر بعدی را نشان داد که در آن از فرم های ساده بصری است استفاده کرده بود و سپس فرم های جدید بوجود آورد و برپایه آنها برای ماشین های مسابقه ای بازیهای کامپیوتری و پلی استیشن نشانه ای طراحی کرد.

سپس وایسبک راجع به لابراتواری را که پنج سال پیش برای ارایه تجربه های بصری دانشجویان به راه انداخته بود، صحبت کرد. وی گفت هدف از طراحی لابراتوار این بود که خطا کنیم و از خطا کردن نترسیم، از کامپیوتر استفاده نکنیم و از وسایل روزمره و ابزارهای ساده کارگاه استفاده کنیم.

او در ادامه به کتاب "کارگاه جستجوی بصری" که چند مدت پیش چاپ کرده اند، اشاره کرد و برخی تصاویر ثبت شده دانشجویان در آن را نشان داد، یکی از این دانشجویان دستگاهی طراحی کرده بود که قابلیت طراحی داشت، یک نکته جالب این دستگاه این بود که با استفاده از قلم های مختلف این دستگاه بدون اینکه دخالتی داشته باشد، یک سری فرم های بصری را ایجاد کرد و سپس او بعد از آزمایش کردن چند تکنیک، آن فرم ها را با هم ترکیب کرد که این تصاویر هم نتیجه این ترکیب است.

وایسبک اظهار کرد: ما یک قانونی که برای دانشجویان داریم، ارایه گزارش طراحی هایشان است تا اگر کسی بعدا خواست آن را تکرار کند مشکلی در روند انجام کار نداشته باشد. وی تصاویری مربوط به پروژه لیسانس یکی از دانشجویان را نشان داد و گفت که این دانشجو یک فرم کامل فقط با تخم مرغ کار کرد، او مواد مختلف را روی تخم مرغ ها امتحان کرد و در نهایت از آنچه که طراحی کرد برند و نشانه ای برای سازمان موسیقی طراحی کرد.

تصاویر بعدی مربوط به دانشجویی است که حرکات یک توپ در حال حرکت را بدون استفاده از دوربین ثبت کرد و در نهایت چیزی در رابطه با کوه طراحی کرد.

وایسبک به پروژه ای که در رابطه با پرتغالی ها و فرانسوی هایی که از آمریکا برگشتند و داستان های عجیب و غریب و شایعه تعریف کردند، اشاره کرد و گفت: این گفته ها سرمنشا ایده چند دانشجو شد و تصاویری براساس آنها طراحی گشت و آنها اسم پروژه خود را دنیای جدید جدید گذاشتند.

وایسبک بیان کرد ایده ای که در باوهاس بکار گرفته می شود، استفاده از تکنولوژی روز است زیرا این موضوع باعث می شود تا به مفاهیم جدیدی دست یابیم. او گفت: ما در این کتاب از آدم ها و گروه هایی که تجربیات بصری را تست کرده اند نیز استفاده کرده و تجربیاتشان را ثبت نموده ایم.

او در پایان سخنانش طراحی روی جلد کتاب مذکور را نشان داد و گفت: برای جلد کتاب ما همه آن تصاویر را کنار هم گذاشتیم و من از دو نفر دانشجو خواستم تا تایپوگرافی های مختلف را روی آن تست کنند و در نهایت طرح روی جلد کتاب آماده شد.

در ادامه نشست دانشجویان حاضر سوال های خود را مطرح کردند.

logo-samandehi