منیژه صحی:

بررسی این حجم از آثار بی کیفیت در جشنواره‌ های بین‌المللی چندان مناسب نیست


به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، منیژه صحی عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو شورای سیاست گذاری دهمین جشنواره تجسمی فجر با اشاره به اینکه طرح های بسیار زیادی به جشنواره ارسال شده بود گفت: واقعیت این است که کیفیت آثار آن طوری که انتظار می‌رفت نبود و بسیاری از آنها نتوانست نظر ما را جلب کند. اما اعضای شورای داوری آثار پس از بررسی چند هزار طرح توانستند حدود 90 اثر را برای حضور در نمایشگاه انتخاب کنند. به نظر من شیوه انتخاب آثار مناسب بود و هرکدام از داوران نظر خود را اعلام می‌کرد و در نهایت با جمع آوری آرا نتیجه نهایی به دست آمد.

صحی ادامه داد: برای جشنواره‌ای که عنوان بین‌المللی دارد چندان مناسب نیست که این حجم از آثار بی‌کیفیت در آن بررسی شود. به نظر من جشنواره تجسمی زمانی کیفیت مناسب پیدا می‌کند که انتخاب آثار به شیوه کیوریتوری انجام شود و افرادی باشند که آثار همه هنرمندان را در طول یک سال گذشته بررسی کنند و حتی هنرمندان شهرستانی و خارج از ایران را هم شناسایی کنند. کیوریتور می‌تواند با بررسی نهایی همه این آثار، هنرمندانی را که شایسته هستند به جشنواره دعوت کند.

این هنرمند با بیان اینکه شیوه فراخوانی چندان مناسب برگزاری جشنواره نیست افزود: شاید بتوان بخش کوچکی از جشنواره را به فراخوان اختصاص داد ولی کیوریتور می تواند با هنرمندان ارتباط بگیرد و آثار آنها را به خوبی بررسی کند و حتی دانشگاه ها را هم بررسی کند تا در نهایت هنرمندان خوب را معرفی کند.

صحی افزود: امسال در بخش استانها چنین اتفاقی افتاد و هنرمندان شهرستانی توسط کیوریتوری از همان استان که شناخت کافی روی آثار هنرمندان منطقه خود داشتند انتخاب شدند. بنابراین می‌توان گفت جشنواره امسال کاملا متکی به فراخوان نیست. اگر این روند به شکل گسترده تر ادامه پیدا کند و پیش از نزدیک شدن به جشنواره آثار هنرمندان کشور بررسی شود می‌توان امیدوار بود که هنر تجسمی کشور به خوبی در جشنواره تجسمی فجر معرفی شود.

دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تا ۴ اسفند ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگستان هنر برپاست.

logo-samandehi