واکاوی ساختاری آثار و ارزیابی بر عملکرد یک هنرمند"بهنام رئیسیان"

امیر تیمور گل زاده در اثر اخیر خود به بررسی آثار هنرمند گرافیست بهنام رئیسیان پرداخته است. در ادامه خواننده توضیحات وی در مورد این اثر باشید.

در طول تاریخ انسان برای انعکاس هر چه در هستی و محیط اطراف خود دارد ،دست به آفرینش تصاویر بی حد و مرزی می زند که خود انعکاس دوباره این تصاویر شده است. با چنین جهشی هنر با ردیابی مطلق خود آفرینش گران ثالثی را از سبد هستی دستچین می کند.آنچه در هنر زمان اتفاق افتاده است چیزی جز نگاه آینه به آینه نیست . این درآمدیست بر یک لحظه پلک زدن سایه وار هنرمند که در تکاپوی آفرینش تلاش می کند سایه و روشن خرد را پیش اندازد تا سایه تصویری از خود بر محیط روشن جا گذارد.این همان تصویر آفرینش است که هنرمند از انعکاس انعکاس تصویر ،تصویر می آفریند.
آنچه مرا وا می دارد تا هنرمند را مورد ارزیابی قرار دهم ذهن هنرمند و انعکاس درست این ذهن است و با بررسی چنین احوالی نزدیک بینی ما نسبت به جهان هنرمند صحیح و درست تر خواهد بود . شرایطی که هر انسانی در امر تخصصی آن را یاد می گیرد تا مخاطب غیر متخصص را آگاه و هم سان با جهان خود نموده و نزدیک بینی بیش از پیش به دگر بازنماید.برای شناختن و بررسی یک عنوان و یا یک موضوع باید جهات و ابعاد مختلف آنچه را که ارتباط ما را به سوژه نزدیک می کند ،مورد ارزیابی قرار داد تا نگاه منطقی به آن داشته باشیم.

من بر این باور ،نگاه ساختاری آثار و ارزیابی بر عملکرد یک هنرمند "بهنام رئیسیان" خواهم داشت تا آنچه را که هنرمند به مثابه تصویر از خود و محیط به رخ می کشد توانسته نقش رساله خود را مطلوب نشان دهد؟!

بهنام رئیسیان هنرمند طراح گرفیک و فارغ التحصل رشته گرافیک است و بیشتر از یک دهه فعالیت در زمینه طراحی گرافیک – پوستر ، هر چند به لحاظ سنی جوان است اما در عرصه گرافیک با ورود زود هنگام ،خود را به عنوان یک طراح مطرح و موفق شناسانده است.او سالهای مفیدی از سن حرفه ای خود را صرف روند تخصصی پوستر نموده است. از این رو موفقیت های چشمگیری در این زمینه ،هم درسطح کشوری و هم بین الملی کسب نموده است.روند طراحی در ابعاد تصویری این هنرمند تصویرسازی و قالبا با تلفیق اشکال و فرم ها می باشد و تلاش دارد تا محتوا و متن یک موضوع را با تمثیل از پدید آوردن چند شکل و فرم در قالب یک فرم ابراز کند و به جهت اینکه تفکر خود را سریع تر به مخاطب یا پیرامون خود القا کند تا حد ممکن محتوا را منتزع می کند و در بیشتر آثار موفق عمل می کرده است و دربخشی آز آثار این هنرمند شاهد ضعف در اجرایی کردن این امر هستیم.آنچه را که هنرمند در روند تشکیل یک فرآیند آفرینش هنری بداند هماهنگی بین اندیشه و اجرا اثر هنری است اگر مولف در گیرو دار تعریف خلاصه و کامل از اندیشه خود باشد از زیادگویی و یا به اصلاح شلوغ کاری در اثر خود پرهیز کند در غیر اینصورت آنچه شاهد خواهیم بود اثری با سرو صدای زیاد ویا سردرگم و یا نامتناسب می باشد.رئیسیان در بیشتر فضاهای خود الگوهای محیطی را در آثار خود "پوستر" به جان هم می اندازد تا مخاطب را به گونه ای درگیر اندیشه خود نسبت به پیرامون و یا جهان هستی کند که البته در بیشترمواقع موفق بوده اما پرسش آن جا پیش می آید که مخاطب باید در جهت محتوای هنرمند قرار گیرد یا در جهت محتوایی که هنرمند از دنیا پیرامون خود نشان می دهد و نکته ای پرسشی دیگر در پس کارهای این هنرمند وجود دارد که آیا تلفیق یک امر بازی گونه در اندیشه و اجرای هنرمند است یا یک جریان؟!


از همین رو در بعضی آثار این هنرمند شاهد بازی و یا برخورد دو شک و یا فرم می باشیم که بیشتر از اینکه مخاطب را هدایتگر و پیام رسان یک محتوا باشد ،صرفا آن را یک دنده و تک حرفی مطلق نشان می دهد.اثار این هنرمند معمولا در بیشتر مواقع از رنگ ها ی درخشنده و گویا برخوردار است و به جهت تکنیک یکی از مهمترین ارکان طراحی و به ویژه طراحی پوستر می باشد و موفقیت آثار جلوه ی بیشتری می یابد.
از موفقیت های بارز در آثار رئیسیان انسجام و دسته بندی زمان ارایه محتوایی آثار می باشد دوره هایی چون سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و ... که این امر هم یک کانون بسیار قدرتمند برای هنرمند می شود تا مخاطب در این کانون بدون سردرگمی حصول و دست آورد هنرمند را براحتی پیدا کرده و با آن آشنا شود.با توجه اینکه هنرمند در یک دهه گذشته تا کنون تجربیات مختلف جهانی درزمینه طراحی کسب نموده این کانون چه بسا برای همه ی مخاطبین در هر قشری قابل پذیرش می باشد.


بهنام رئیسیان تلاش خود را داشته تا جریان اتفاقات پیش آمده در هر محیط را نمایان کند و خود آفریننده و طراح جریانی باشد که امضای شخصی را در تمام شکل محتوایی و اجرایی خود داشته باشد و البته این امر در تمامی هنرمندان سراسر دنیا فعال می باشد و باید جست که این هنرمند چقدر در این زمینه موفق بوده است و با واکاوی و بازشوی بیشتر در آثار رئیسیان متوجه خواهیم شد غرق شدن در الگوهای بصری و محیطی ،هنرمند را به مرز تصویرسازی نزدیک تر می کند و هرچند این موضوع صورت کاملا زیرسطحی در حال رخ دادن است و شاید هنرمند یا در کل هنرمندان در این حد و مرزها دچار هلوگرامی خواهند شد که با استراحت ،ایجاد فاصله بین اندیشه و اجرا می توانند به امر واقعی خود ،خود را نزدیکتر کنند.از آنجایی که بهنام رئیسیان فردی بسیار پرکار در زمینه آموزش و طراحی گرافیک – پوستر می باشد این دنیای چند وجهی او را دچار چالشی سخت نموده که همین امر باعث شده تا بعضی از آثار وی به آنچه صرفا در آموزش خود انجام می دهد نزدیک باشد و تکنیک بر محتوا غالب باشد.


در نگاه کلی خروجی و نتیجه این هنرمند بسیار منسجم و پر قدرت است که باعث می شود مخاطب سریع تر مجذوب آنچه که می بیند شود و بخاطر جا نمایی درست عناصری که هنرمند در طراحی خود دارد و طرح آنچنان رنگانه خود را نشان می دهد از همین رو اثربرای مخاطب بسیار دل نشین و خوشایند خواهد شد و یادآور می شوم که هنرمند با محتوا کار خود را اجرا می کند و آنچه به مخاطب عرضه می شود یک هویت و ساختار جهان شمولی است که هنرمند خود را موظف به بیان آن می داند و آن بدین جهت است که رئیسیان حد و مرزی برای اندیشیدن نمیشناسد و این امر او را تبدیل به یک مغز متفکر می کند و باعث می شود تا بینهایت ایده پردازی و الگو سازی را ادامه دهد .وقت صرف کردن برای طراحی و وقف کردن برای گرفتن نتیجه عملکرد خود ، از او یک جنگنده ی طراحی ساخته که هم برای خود می جنگد و هم برای محیط.

یکی از عملکردهای مسئولانه ی رئیسیان، آموزش در حوزه گرافیک – پوستر، شناساندن و رشد علاقه مندان در این رشته می باشد و هنرمند باید بیشتر از قبل در آنچه که انتقال می دهد هدفمند و مسلط تر باشد تا نسل بعدی بتوانند گویاتر و منسجم تر پیشروی کنند.
این نقش و چهره ای که بنده برای آن توضیح داده ام نسبیت یک انسان واقعی ایست و هرمسیری که انسان را تعالی بخشد به یقیین حقیقت ایست انکارناپذیر.


امیر تیمور گل زاده/ نقاش و طراح گرافیک/ بابل/ 22 فروردین ماه 1399


بهنام رئیسیان
طراح پوستر- کیوریتور - مدرس
عضو انجمن بین المللى مدرسین چین
هیئت مدیره اتحادیه طراحان

سوابق کارى
تدریس در دانشگاه علم فرهنگ - تهران / ۰۲۱۲
تدریس دوره هاى آنلاین ۰۲۱۲
تدریس در آموزشگاه هاى خصوصى / تهران / ۰۲۱۲
مشاور در چهارمین سمپوزیوم هنر در طبیعت بولا – مازندران / ۰۲۱۴
مشاور هنری سمپوزیوم ملی روز جهانی گرافیک – تهران / ۰۲۱۹

داورى
عضو هیات داوران پوستر براى فردا / فرانسه / ۰۲۱۸
عضو هیات داوران دیزاین کاپ/ روسیه/ ۰۲۱۵
عضو پیش داوران بینال اکوادور/ ۰۲۱۵
عضو هیت داوران پوستر هیروز / ایتالیا / ۰۲۱۵
عضو هیت انتخاب سمپوزیوم بولا / مازندارن / ۰۲۱۲
عضو هیت داوران رقابت تجویز منطقى دارو / تهران / ۰۲۱۴
عضو هیت داوران سومین رقابت بین المللى پوستر قبرس / ۰۲۱۴

فعالیت ها
دبیر نمایشگاه ۴۶ ریشترى / تهران / ۰۲۱۸
دبیر نمایشگاه ۴۶ ریشترى / کرمانشاه / ۰۲۱۸
برگزارى نمایشگاه شوق پوستر / تیم پوستر پوستر اکوادور / تهران / ۰۲۱۵
برگزارى نمایشگاه اتحادیه طراحان / معضلات آب / تهران / ۰۲۱۳
برگزارى نمایشگاه اتحادیه طراحان به یاد رنه ونر / مشهد / ۰۲۱۲
برگزارى نمایشگاه اتحادیه طراحان به یاد رنه ونر / شیراز / ۰۲۱۴
برگزارى نمایشگاه گروهى هنرجویانم با عنوان پنجاه در پنجاه / تهران/ ۰۲۱۴
برگزارى نمایشگاه گروهى هنرجویانم با عنوان پنجاه در پنجاه / سارى / ۰۲۱۴
برگزارى نمایشگاه گروهى هنرجویانم با عنوان پنجاه در پنجاه / بابل / ۰۲۱۴

سخنرانى
نشست خلاق در طراحى پوستر / کرج / ۰۲۱۴

برگزارى ورکشاپ
برگزارى ورکشاپ با عنوان پخت پوستر ، دانشگاه هنر نیشابور / ۰۲۱۲
برگزارى ورکشاپ ایده پردازى و خلاقیت در پوستر . تهران / ۲۰۲۱۴
برگزارى ورکشاپ ایده پردازى و خلاقیت در پوستر / دانشگاه هنر اهواز / ۰۲۱۴
برگزارى ورکشاپ ایده و خلاقیت در طراحى صنعتى / دانشگاه علم و صنعت / ۰۲۱۴
برگزارى ورکشاپ ایده و خلاقیت در طراحى پوستر / دانشگاه رویان / نور / ۰۲۱۴
برگزارى ورکشاپ ایده و خلاقیت در طراحى پوستر / دانشگاه شهید باهنر / کرمان / ۰۲۱۴
برگزارى ورکشاپ ایده و خلاقیت در طراحى پوستر / دانشگاه شهید چمران / شوشتر / ۰۲۱۴

دعوت به نمایشگاه
نمایشگاه پوستر بین المللى گرافیک نگاه طراحان ایرانى / ترکیه / ۰۲۱۶
ششمین سالانه ایالت متحده / آمریکا / ۰۲۱۶
نمایشگاه پوستر بین المللى ونزوئلا / با عنوان صلح در ونزوئلا / ۰۲۱۶
هفتمین نمایشگاه ایالت متحده / شانگهاى چین / ۰۲۱۸
ششمین سه سالانه ى طراحى گرافیک آسیا / ۰۲۱۵
نمایشگاه گروهى گروه پوستر پوستر / مکزیک / ۰۲۱۵
نمایشگاه گروهى پوستر پوستر/ ایتالیا / ۰۲۱۵
نمایشگاه با عنوان صداى رسانه در جنگ و صلح ترکیه / ۰۲۱۵
دو سالانه دالیان چین / ۰۲۱۵
نمایشگاه گروهى در ونزوئلا / ۰۲۱۵
نمایشگاه بین المللى دعوتى روز ملى کم کربن/ چین / ۰۲۱۳
هشتمین سالانه ایالات متحده آمریکا / ۰۲۱۳
نمایشگاه گروهى جشن برداشت محصول/ مکزیک / ۰۲۱۳
نمایشگاه بین المللى گروهى روز مردگان / مکزیک / ۰۲۱۳
نهمین سالانه ایالات متحده آمریکا / ۰۲۱۲
نمایشگاه گروهى جزیره ى دودکو کره جنوبى / ۰۲۱۲
نمایشگاه گروهى / پوستر با صداى بلند مکزیک / ۰۲۱۲
نمایشگاه بین المللى طراحان گرافیک آسیا با عنوان زیبایى هاى آسیا / کره جنوبى / ۰۲۱۲
نمایشگاه بین المللى طراحان گرافیک آسیا با عنوان میان / چین / ۰۲۱۲
پروژه جدید صداى بلند پوستر / مکزیک / ۰۲۱۲
نمایشگاه بین المللى با عنوان اورشلیم / ترکیه/ ۰۲۱۴
کمپین ازاى براى کنگره ... / ونزوئلا / ۰۲۱۴
کمپین ازاى براى کنگره ... / ونزوئلا / ۰۲۱۴
نمایشگاه بین المللى سوژو بزرگ / چین / ۰۲۱۴
نمایشگاه بین المللى فراتر از صلح / کره جنو.بى / ۰۲۱۴
نمایشگاه بین المللى با عنوان صداى دموکراسى در خطر است / اسلواکى / ۰۲۱۴
دعوت به اولین نمایشگاه بین المللى مدرسین چین / چین / ۰۲۱۴
دعوت به نمایشگاه بین المللى روز جهانى مبارزه با بیابان زدایى و خشکسالى / چین / ۰۲۱۴
دعوت به نمایشگاه گروهى با عنوان کریسمس / اکوادور / ۰۲۱۴
دعوت به نمایشگاه بین المللى انجمن اطلاع رسانى بصرى کره / کره جنوبى / ۰۲۱۴
دعوت به نمایشگاه بین المللى انجمن طراحان پوستر تایوان با عنوان عشق ، صلح / ۰۲۱۴
دعوت به نمایشگاه بین المللى شهر تاریخى باردیو / اسلواکى / ۰۲۱۴
دعوت به سومین نمایشگاه بین المللى پروژه صداى بلند پوستر / مکزیک / ۰۲۱۴
دعوت به نمایشگاه بین المللی با عنوان الگو و طرح های چینی / چین / ۰۲۱۹
دعوت به نمایشگاه بین المللی با عنوان قدرت و نقش لی فنگ / چین / ۰۲۱۹
دعوت به نمایشگاه بین المللی با عنوان برج تایگر هیل و برچ پیتزا / ایتالیا / ۰۲۱۹
دعوت به نمایشگاه بین المللی انجمن طراحی جیونگی / کره جنوبی / ۰۲۱۹

حضور در نمایشگاه
راه یافته به نمایشگاه پوستر بین المللى در تهران / رنگ دوباره براى سومالى / ۰۲۱۰
راه یافته به نمایشگاه پوستر بین المللى در ترکیه / نوآورى در آموزش و پرورش / ۰۲۱۶
فینالیست بین المللى در نمایشگاه گرین یو/ کره جنوبى / ۰۲۱۶
راه یافته به نمایشگاه پوستر )منهاى سى( در تهران / نسل جدید گرافیک ایران / ۰۲۱۶
فینالیست بین المللى ماندلا در تهران / ایران / ۰۲۱۸
راه یافته به جشنواره ى موسیقى جاز / لهستان / ۰۲۱۵
نمایشگاه گروه اتحادیه طراحان / ۰۲۱۳
رقابت شانگهاى چین / دوسالانه گرافیک آسیا / ۰۲۱۲
راه یافته به رقابت پوستر بوداپست / مجارستان / ۰۲۱۴

آثار چاپ شده در کتاب
کتاب نمایشگاه پوستر (منهاى سى) در تهران / ایران
کتاب شمین دوسالانه ایالات متحده / دانشگاه میسورى آمریکا
کتاب هفتمین سه سالانه گرافیک آسیا / کره جنوبى
کتاب صداى رسانه در جنگ و صلح / ترکیه

logo-samandehi