فراخوان شناسایی طراح برتر در مسابقه «معمار ایرانی»

مسابقه «معمار ایرانی» با طراحی و ایده‌پردازی برای فضای شهری مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، امسال همزمان در دومین دوره از مسابقات مهارت‌سنجی فن‌آورد و با هدف شناسایی صاحبان ایده‌های نو و به‌کار‌گیری هنر ایرانی - اسلامی در طراحی شهری و نیز اتصال بازار کار و افراد با مهارت، مسابقاتی با عنوان «معمار ایرانی» برگزار می‌شود.

یکی از برگزارکنندگان این مسابقات مهارت‌سنجی فن‌آورد، هدف از چنین رویدادی را شناسایی طراح موفق و نه طرح موفق عنوان کرد و گفت: مدرک دانشگاهی افراد نمی‌تواند گویای مهارت‌های‌شان در زمینه فعالیت‌های عملی آن‌ها باشد. از سوی دیگر، کمبود افراد متخصص و بامهارت در بازار کار حس می‌شد، همین فکر ما را بر آن داشت تا مسابقاتی را برگزار کنیم که افراد بامهارت در آن معرفی شوند.

توحیدی‌نیا ادامه داد: در سال‌های گذشته و در مسابقات مختلف، طرح‌هایی برنده و تقدیر می‌شدند که پس از مدتی معلوم می‌شد کپی‌برداری از طرح‌های خارجی بوده‌اند؛ اما در مسابقات مهارت‌سنجی فن‌آورد افراد ملزم هستند در یک دوره رقابت حضور یابند و بعد‌ از طرح مسأله، در زمان مشخصی راه‌حل‌ها و طرح‌های خود را ارائه و تکمیل کنند. مهارت‌های درک و بیان معماری و سواد بصر افراد در این مرحله ارزیابی می‌شود که برگزارکنندگان را از کپی نبودن طرح‌های ارائه‌شده مطمئن می‌کند.

اولین موضوعی که شرکت‌کنندگان مسابقه «معمار ایرانی» می‌توانند به آن بپردازند، طراحی اجمالی فضای ره‌باغ منتهی به حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد شامل طراحی مسیر‌های پیاده، دوچرخه و سواره، فضاهای سبز، طراحی جداره‌ها و نمای شهری، گره‌های شهری، محل اجتماعات، فضای بازی، طراحی کریدور‌های بصری و محورهای حرکتی مناسب است.

موضوع دوم نیز طراحی تفصیلی مبلمان شهری شامل باغچه، نیمکت، ایستگاه اتوبوس یا ورودی مترو، تابلوی اعلانات، چراغ‌های روشنایی با توجه به عناصر محیطی (کف‌سازی، جداره‌ها، چشم‌انداز) کاربری‌ها و کیفیت فضایی ره‌باغ است.

شرکت‌کنندگان می‌توانند در هر دو موضوع یا یکی‌ از آن‌ها اثر خود را بفرستند، اما موظف هستند تا رویکردی متناسب با فضای مذهبی و زیارتی این شهر داشته باشند.

هیئت داوری بخش معماری مسابقات مهارت‌سنجی فن‌آورد را دکتر امیرمحمد خانی، دکتر آزاده شاهچراغی و مهندس حمیدرضا نیلی تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان تا 25 آبان‌ماه فرصت دارند تا طرح و اثر خود را به دببرخانه این مسابقه ارسال کنند. داوری آثار چند روز پس از این تاریخ انجام می‌شود و منتخبان برای مسابقات حضوری که به مدت سه روز از اول آذرماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود، دعوت می‌شوند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت http://www.fanavard.com/arti.html مراجعه کنند.

logo-samandehi