نکته هایی درباره چگونگی آزمون عملی کارشناسی ارشد رشته نقاشی


به دلیل بازه زمانی اندکی که برای آماده شدن داوطلبان جهت شرکت در آزمون عملی رشته ی نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؛ فرصت کافی برای تمرین در ابعاد گسترده وجو ندارد لذا در ادامه نکته هایی درباره ی چگونگی آماده شدن برای این آزمون آورده شده است.

به صورت کلی دو بخش برای موضوع نقاشی وجود دارد یک انتزاع دو فیگوراتیو و رئالیسم

۱- نقاشی انتزاعی: کافی است یک یا دو نقاشی از نقاشان بزرگ در این زمینه انتخاب و ترکیب بندی آن را به خوبی تمرین کنید سپس موضوع هایی را برای خود یادداشت کنید به عنوان مثال “یک بیت شعر از حافظ” در نهایت عناصر تصویری درون شعر را به سلیقه خود استخراج کرده و درون ترکیب بندی از قبل آماده شده، چیدمان کنید.

در نظر داشته باشید که در روز آزمون عملی شما فرصت کافی برای رسیدن به یک ترکیب بندی ایده آل را ندارید به همین دلیل در همان ابتدای جلسه ترکیب بندی که از قبل آماده کرده اید را روی کاغذ مورد نظر اجرا کنید و زمان بیشتر را برای طراحی عناصر تصویری موجود در موضوع اختصاص دهید. در نهایت آن ها را در ترکیب بندی آماده به کار ببرید.

بهتر است که پالت رنگی خود را از قبل مشخص کرده و همرا داشته باشید اگر بر اساس موضوع نیاز به اضافه کردن رنگ جدیدی شد وقت لازم برای ساخت آن را تنظیم کنید. بهتر است که رنگ هایی که حلال آب دارند به همراه داشته باشید.

۲- برای نقاشی رئال یا فیگوراتیو: بهتر است دانشجویان چند فیگور را در حالت های ایستاده، نشسته و خوابیده به صورت کامل تمرین کنند و سایه روشن ها و حالات مختلف آن را به یاد داشته باشند، سپس چند موضوع را انتخاب کرده و تمرکز اصلی روی موضوع گذاشته شود. در جلسه آزمون شما وقت روی فیگور نخواهید گذاشت زیرا از قبل آن ها را آماده کرده اید بیشترین وقت برای چیدمان آن ها بر اساس موضوع خواهد بود. در این روش بهتر است بعد از چیدمان فیگورها بر اساس موضوع ترکیب بندی و عناصر بعدی در طراحی لحاظ شود.

زاویه دید، کنتراست، ترکیب بندی،تنالیه های خاکستری، هارمونی همه عناصر، تنوع بافت، قدرت و تنوع خطوط از عناصر مهم و تاثیر گذار در این آزمون می باشد.

موضوع ها در این بخش چند بعدی مطرح می شوند به این دلیل که میزان مهارت شما در زمینه های متفاوت سنجیده شود.

به عنوان مثال اگر موضوع “اردوی بچه های مدرسه در موزه ی ایران باستان” باشد. شما باید این عناصر متفاوت را لحاظ کنید.

۱- فیگورهای متفاوت بچه ها و افراد بزرگ

۲- طراحی بنا با فضاسازی ایرانی

۳- مجسمه های متفاوت

یا موضوع ” نصب یک مجسمه در وسط میدان شهر”

۱- فیگورهای افراد در حال نصب

۲- فضاسازی شهری

۳- طراحی تندیس یا مجسمه

۴- وسایل نقلیه


logo-samandehi