سلسله مقالات نقش رنگ در دکوراسیون داخلی (شماره1)

اثرات روحی رنگ بر افراد

رنگ اتاق در خانه ی شما، بازتاب مستقیمی از شخصیت شماست. هرچند اکثر ما ممکن است وقت زیادی را صرف فکر کردن درباره رنگ اتاق نکنیم،ولی رنگ ساختمان هر روز بر ما تاثیر می گذارد. رنگ اتاق در جلوه دکوراسیون داخلی نقش فزاینده ای داشته و می تواند حالات و افکار ما را تحت تاثیر قرار دهد.

رنگ به روش های زیادی بر مردم تاثیر می گذارد، این اثرات بستگی به سن، جنس، پس زمینه های قومی و آب و هوا دارد. با این حال بعضی رنگ ها با استفاده از تغییراتی که از سایه ها و تن یک رنگ بدست می آید، واکنش مشابهی از اکثر مردم دریافت می کنند. علت اینکه انتخاب خردمندانه رنگ در دکوراسیون داخلی بسیار مهم است، نیز همین است.شما نباید به منظور داشتن خانه ای با دکوراسیون داخلی زیبا، درباره ی هارمونی رنگ نگران باشید. هارمونی رنگ همان تغییر یک رنگ از روشن به تیره است. افرادی که در یک خانه زندگی می کنند آن خانه را با انتخاب رنگ هایی که بازتاب شخصیت و سلیقه شان است، زیبا می سازند. این که رنگ هایی را که دوست دارید را ترکیب کنید تا یک هارمونی خوشایند به دست بیاید یک ترفند و هنر است .

روانشناسی رنگ ها

انتخاب ترکیبات رنگ در دکوراسیون داخلی برای مبتدیان یکی از ترسناک ترین مراحل است. رنگ قدرت تغییر سایز و شکل مبلمان را دارد، به همان خوبی که شکل و اندازه ی خود اتاق را می تواند تغییر دهد. اگر شما اطلاعات اساسی درباره رنگ و اثرات آن داشته باشید، دیگر انتخاب رنگ دشوار نیست.اجازه دهید بیشتر درباره ی رنگ و چگونگی تاثیر آن در دکوراسیون داخلی و اثرات آن بر روحیه افراد بدانیم .

در طراحی دکوراسیون داخلی به خاطر داشته باشید که هر رنگ یک اثر روانی خاص دارد. درباره ی اینکه چگونه بعضی رنگ ها در شما احساسی ایجاد می کنند، فکر کنید؛ آنها می توانند تمام احساسات را از آرامش تا خشم تحت تاثیر قرار دهند. برای ایجاد هماهنگی در دکوراسیون داخلی منزل و ایجاد آرامش رنگ ها را خردمندانه انتخاب کنید؛ بعضی از رنگ ها اگر زیاد استفاده شوند، ممکن است اثرات معکوس بر شما و عزیزانتان داشته باشند.

شما می خواهید چه حالاتی داشته باشید؟ کدام رنگ ها به شما کمک می کنند تا آن حالات و خلق و خو را داشته باشید؟

اگر برای پاسخ به این سوالات نیاز به کمک دارید، برای ایده گرفتن می توانید نگاهی به مجلات، کتاب ها، وبسایت ها و وبلاگ های دکوراسیون داخلی بیاندازید. همچنین اجازه دهید پارچه هایتان راهنمای شما در طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان باشند؛ پرده ها، فرش ها، مبلمان و کاشی ها که دامنه ی محدود تری از رنگ ها را نسبت به رنگ اتاق در دسترس دارند؛ بنابراین ابتدا رنگ آنها را انتخاب کنید و سپس در مورد رنگ اتاق تان تصمیم بگیرید .

هنگامی که مبلمان، فرش، پرده و بقیه وسایل مورد علاقه خود را پیدا کردید، در طراحی داخلی هر اتاق تعداد رنگ را به سه یا چهار رنگ محدود کنید. تعداد رنگ که از حد بگذرد، اتاق شلوغ و بهم ریخته به نظر می رسد. رنگ نسبتا ارزان است و سریع تر از هر چیزی اتاق را دگرگون می کند، همچنین شما با کمی تجربه می توانید از عهده ی آن بر بیایید .

تاثیر رنگ اتاق در دکوراسیون داخلی

رنگ ها در دکوراسیون داخلی به سه روش اساسی عمل می کنند: فعال، غیر فعال و خنثی. شما به راحتی می توانید رنگ هر اتاق را با خواست خودتان، سلیقه تان، و استفاده تان از اتاق تطبیق دهید. رنگ های روشن، پر نوری و گستردگی را دارا هستند و ترکیب اتاق ها به نظر بزرگ تر و روشن تر می آید. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق های بزرگ را با ظاهری صمیمی تر ارائه می دهند .

اجازه دهید نگاه دقیق تری به نقش رنگ در دکوراسیون داخلی بیاندازیم و آنچه که رنگ در یک اتاق می تواند انجام دهد را یاد بگیریم .

تاثیر و نقش رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز سطح انرژی یک اتاق را افزایش می دهد. عاشقانه ترین رنگ؛ هیچ رنگ دیگری مانند این رنگ آدرنالین را بالا نمی برد. این یک انتخاب خوب در دکوراسیون داخلی است برای زمانی که می خواهید هیجانات را تحریک کنید به خصوص در شب. در اتاق نشیمن یا اتاق ناهارخوری، رنگ قرمز افراد را به یکدیگر نزدیک کرده و به گفتگو تحریک می کند. در یک ورودی رنگ قرمز یک تاثیر اولیه قوی ایجاد می کند .

گفته می شود رنگ قرمز فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می برد. این رنگ معمولا برای دکوراسون داخلی اتاق خواب ها خیلی مهیج مطرح می شود، اما اگر به طور معمول شما از اتاق خواب برای خوابیدن و در تاریکی استفاده می کنید، غالبا رنگ های اتاق را با نور چراغ خواب خواهید دید، زمانی که رنگ به شکل مات شده پدیدار خواهد شد؛ باشکوه و رویایی خواهد بود .

رنگ قرمز نشانه جشن، شانس، لوکس و جدید بودن، علاقه و آتش است. قرمز، رنگ گل های رز در روزهای به یادماندنی است. قرمز، رنگ هیجان است. اگر با پوشیدن لباس قرمز در یک جلسه تجاری مورد توجه قرار گرفته اید، نه تنها به خاطر شجاعت شما در انتخاب رنگ بوده بلکه به دلیل احساس قدرتی بوده که قرمز ایجاد می کند. قرمز، رنگ شجاعت است و خوش شانسی است و در کشورهای آسیایی پیشرفته، معمول است .

اما چطور از رنگ قرمز در خانه استفاده کنیم؟ اگر می خواهید همه جا را قرمز کنید، کمی احتیاط کنید! بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار ببرید. برای ایجاد یک اتاق گرم و نرم، دیوارها را قرمز کنید. با این کار محیط، بسته تر شده و حس صمیمیت ایجاد می شود .

قرمز، رنگ مناسبی برای اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می کند. در طرح های تجاری، استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز آنچنان تماشایی ست که هرکسی را وادار به نشستن می کند؛ سپس فرد، محو لوسترها می شود و این به دلیل مرکز توجه بودن رنگ قرمر است. اما اگر نمی خواهید در خانه خود تا این حد رمانتیک باشید، از این رنگ در جاهایی که برایتان اهمیت بیشتری دارد، استفاده کنید و قسمت های خاص را مورد توجه قرار دهید .

استفاده از رنگ قرمز در اطراف شومینه- حتی اگر خاموش باشد- گرما را تداعی می کند و به کاربردن آن در ورودی خانه، استطاعت مالی را می رساند. از رنگ قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید. قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد. رنگ قرمز تیره، خود یک سبک را ایجاد می کند و اعتماد به نفس را می رساند .

تاثیر و نقش رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد هم لذت نور خورشید را گرفته و هم شادی معاشرت کردن را. این یک انتخاب عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است، جایی که انرژی زا و امید بخش است. در راهروها و ورودی ها و فضاهای کوچک، رنگ زرد می تواند احساس گستردگی و استقبال را القا کند.

با اینکه زرد یک رنگ شاد است، رنگ خوبی برای طرح رنگ اصلی نیست. مطالعات نشان میدهد که افراد در محیط های زرد رنگ بیشتر احتمال دارد که کنترل خود را از دست بدهند. همچنین به نظر می رسد نوزادان در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند. در مقیاس بزرگی این رنگ تمایل به ایجاد احساس ناامیدی و خشم دارد.

در رنگ درمانی اعتقاد بر این است که رنگ زرد برای تحریک اعصاب و پاک سازی بدن است زرد را همراه با رنگ های دیگر به کار ببرید. به کاربردن رنگ زرد- البته نه خیلی تند؛ مثلا طلایی- در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است. کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاقیت انگیز دارد .

زرد، رنگ مثبتی است که می تواند برای اتاق نوجوانان بسیار مناسب باشد و حافظه را تقویت و به مطالعه مفید کمک کند. این رنگ برای محیط های کوچک فوق العاده است، جالب نظر می کند و حالت خوشامدگویی دارد اما چون به کاربردن یکدست آن در یک محیط، ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ های دیگر به کار ببرید .

همچنین آبی و زرد، کنار دریابودن را تداعی می کنند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان می دهند .

رنگ زرد، می تواند گرما و آفتاب، درخشندگی، نور، مثبت بودن، شادی، گیرایی، امیدواری و خلاقیت را به خوبی القا کند و علاوه بر اینکه حافظه را تقویت می کند، به فرد جرات می دهد و موجب درون نگری می شود .

زرد، نشانه توجه، ارتباط، مناظره و حکمت است اما در عین حال مراقب باشید چون استفاده بیش از اندازه از آن، تحریک پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می دهد.

تهیه و تنطیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi