سلسله مقالات نقش رنگ در دکوراسیون داخلی (شماره2)

اثرات روحی رنگ بر افراد

نقش و تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

گفته می شود رنگ آبی فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را پایین می آورد. به همین دلیل آن را آرام کننده، آرامش بخش و صلح آمیز در نظر می گیرند و این است که اغلب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب و حمام توصیه می شود از رنگ آبی استفاده شود .

یک نقاشی آبی که توجه خوبی به ریزه کاری رنگ دارد، می تواند سردی(افسردگی) ناخوشایندی روی دیوارها و مبلمان در سراسر فضا بیاورد به ویژه در یک اتاق که نور طبیعی کمی دریافت می کند. اگر شما رنگ آبی روشن را به عنوان رنگ اصلی برای دکوراسیون داخلی یک اتاق انتخاب کنید، باید آن را با رنگ های گرمی که برای مبلمان و پرده ها انتخاب می کنید، متعادل کنید .

در دکوراسیون داخلی محیط های اجتماعی منزل مانند اتاق خانواده، اتاق نشیمن یا آشپزخانه های بزرگ برای ترغیب افراد به آرامش، رنگ های آبی گرم تر مانند رنگ آبی پروانش، یا آبی روشن تر مانند آبی نیلگون و فیروزه ای را در نظر می گیرند. آبی به عنوان یک رنگ با اثر آرامش بخش شناخته شده است، زمانی که سایه هایی از آبی ملایم به عنوان رنگی اصلی یک اتاق استفاده می شود. آبی تیره دارای اثر متضاد است، احساس افسرگی و غم و اندوه را فرا می خواند. بنابراین از رنگ های آبی تیره در طرح رنگ اصلی استفاده نکنید .

رنگ آبی استرس و نگرانی را از بین می برد و باعث فروکش کردن تنش می شود. آبی افراد را دعوت به صحبت و گفتگو می کند، به فضا آرامش می بخشد و محیطی صلح آمیز ایجاد می کند. به همین دلیل اکثر روانپزشکان برای افرادی که مضطرب هستند، استفاده از این رنگ را پیشنهاد می کنند.

استفاده از طیف های آبی ملایم و روشن برای فضاهای استراحت مناسب است. ترکیب آبی و سفید ترکیبی کلاسیک می آفریند که همیشه زیبا می ماند .

آبی مناسب ترین رنگ برای سرویس های بهداشتی محسوب می شود. فیروزه ای ملایم نیز برای سرویس های بهداشتی کوچک مناسب است، زیرا باعث می شود که فضا بازتر و وسیع تر جلوه کند. معمولا بهتر است در سرویس ها از طیفی از آبی استفاده کنید که بیشتر به رنگ انواع آبها نزدیک باشد، مثل آبی آکواریوم، آبی فیروزه ای و یا سبز- آبی.

آبی همچنین رنگ شب است و از این جهت گزینه مناسبی برای رنگ اتاق خواب است. از طیف های خواب آور رنگ آبی، مثل آبی ملایم، آبی - طوسی و آبی لاجوردی بیشتر در اتاق خواب استفاده کنید.

آبی های ملایم و پر انرژی با وسایل و اثاثیه با رنگ روشن و شاد بخوبی هماهنگ هستند و تاثیر خوبی دارند . برای مثال دیوارهای اتاق کارتان را می توانید به رنگ آبی روشن رنگ آمیزی کنید. حتی اگر فقط یک دیوار را آبی کنید و دیوارهای دیگر را سفید کافی است؛ در همین حد هم تاثیر رنگ آبی را روی محیط متوجه خواهید شد.

در اتاق های شمالی بهتر است بیشتر از آبی فیروزه ای و در اتاق های آفتابگیر از آبی های روشن مثل آبی آسمانی استفاده شود.

آبی یک رنگ اجتماعی و رنگ برقراری ارتباط است. به همین جهت، بهتر است از آن بیشتر در اتاق نشیمن استفاده شود. برای ایجاد محیطی گرم و پر از نشاط از آبی های تیره تر و هم چنین برای ایجاد فضایی باز و وسیع از آبی های ملایم استفاده کنید.

تمام طیف های رنگ آبی به شدت با سفید هماهنگ و متناسب هستند و در کنار هم فضای زیبایی ایجاد می کنند. یکی دیگر از رنگ های زیبا در کنار آبی، رنگ زرد است.

نقش و تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز را آرام ترین رنگ برای چشم ها مطرح می کنند. ترکیب خصوصیت طراوت رنگ آبی و طرب رنگ زرد؛ سبز تقریبا مناسب هر اتاقی در خانه است. در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، رنگ سبز برای همه چیز آرامش بخش است؛ در اتاق خانواده یا اتاق نشیمن، رنگ سبز مشوق باز کردن گره های روحی ست و گرمای کافی برای ترویج آسودگی و با هم بودن را نیز داراست .

رنگ سبز زمانی که به عنوان زمینه ی اصلی برای دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود دارای اثر آرام بخش است. این یک باوراست که سبز استرس را می کاهد و برای تمدد اعصاب به افراد کمک می کند. همچنین این باور وجود دارد که سبز به باروری کمک می کند، پس یک انتخاب عالی برای اتاق خواب است .

رنگ سبز به دلیل خنثی بودن، برای دکوراسیون منزل فوق العاده است. سبز در همه جای طبیعت وجود دارد، با هر کدام از رنگ های رنگین کمان همنشین می شود و ظاهر فوق العاده ای به خود می گیرد؛ رنگی که به دلیل آرام بخش بودن، مناسب اتاق خواب و سرویس های بهداشتی است . از تاثیرات روانی رنگ سبز ، برای خلق فضایی متین، با وقار و آرامش‌بخش در دکوراسیون خانه‌ تان استفاده کنید. تاثیرات روانی رنگ سبز شبیه طیف رنگی آبی است. رنگ سبز به عنوان رنگی آرامش‌بخش و قوت قلب‌دهنده شناخته شده است. در اولین مرحله روانشناسی، رنگ سبز به ما می‌گوید که محفوظ و در امنیت هستیم: در حاصلخیزی، در یک محیط غنی از آب، بالاتر از دمای انجماد، غذای کافی برای خوردن وجود دارد و ما زنده خواهیم ماند. ما می‌توانیم آسوده باشیم. سبز، رنگی است که احساس خوبی به افراد می‌بخشد. رنگ سبز به شدت چشم‌ها را نوازش می‌دهد و طبیعت از ما با فراوانی رنگ‌مایه ها، ته رنگ ها و سایه‌های رنگ سبز، حفاظت می‌کند.

با این حال، کاربرد رنگ سبز در دکوراسیون و طراحی داخلی ، کمی چالش‌برانگیز است، برای مثال، رنگ سبز رنگی است که استفاده از آن در دکوراسیون ، روی دیوارها و پارچه‌ها اشتباه است. به نظر می‌رسد، علت این است که رنگ‌های سبز طبیعی که ما در اطرافمان و در عالم واقع مشاهده می‌کنیم، هرگز از یک رنگ نبوده و از طیف‌های متفاوتی تشکیل شده اند . حتی یک برگ کوچک چمنزار نیز رنگ‌مایه‌های متنوعی از رنگ سبز را در بر دارد. به همین نحو اگر شما درختان و چمنزار را از پنجره‌تان مشاهده کنید، دیوار سبز یکپارچه ممکن است با کمی برابری و شباهت ، جعلی به نظر برسد. یکی از راه‌های استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون فضای داخلی ، ترکیب طیف‌های متفاوت رنگ سبز با یکدیگر یا ترکیب آن با رنگ‌های دیگر است.

سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره ای قرار بگیرد، زیباتر می شود و رفاه و غنی بودن را می رساند .

رنگ سبز را می توان با صورتی بررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش استفاده کرد. سبز، آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را القا می کند و نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه خوردن و همدردی است؛ ضمن اینکه بیانگر اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت و عادی و گران بودن هم هست .

رنگ‌های خاکستری، صورتی و ماهگونی، با یکدیگر هم‌خوانی و هم‌نشینی دارند یا می‌توانید سبزها را با رنگ‌های خنثی و آبی‌ها برای داشتن ظاهری دریایی و ساحلی ترکیب کنید. همچنین می‌توانید مقداری از رنگ مکمل قرمز را با رنگ سبز ترکیب کنید. این ترکیب، رنگ شما را کمی ملایم می‌کند و به آن پیچیدگی و عمق می‌بخشد. به همین ترتیب می‌توانید رنگ سفید یا خاکستری روشن را با رنگ سبز ترکیب کنید یا آن را با برخی زردها یا آبی‌ها، ملایم‌تر کنید. تمام این نکات، راه‌هایی است که وقتی می‌خواهید به دام طراحی و دکوراسیون گرفتار نشوید می‌توانید برای تاثیرات مثبت روانی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی به کار ببرید .

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi