سلسله مقالات نقش رنگ در دکوراسیون داخلی (شماره3)

اثرات روحی رنگ بر افراد

نقش و تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

رنگ بنفش در تیره ترین نمونه هایش ( برای مثال بادمجانی) گرانبها، دراماتیک و ارزشمند است. این رنگ با تجمل و خلاقیت در ارتباط است؛ در طراحی داخلی رنگ بنفش به عنوان یک تاکید یا رنگ ثانویه به طرح عمق می بخشد. ورژن های روشن تر بنفش مثل بنفش کم رنگ اسطخودوسی و یاسی، همان خصوصیت آرامش بخش آبی را به اتاق خواب می دهد، اما بدون خطر احساس سردی و بی روحی.بنفش، یکی از رنگ هایی است که ترکیب شان با نقره ای و خاکستری، نتیجه فوق العاده زیبایی دارد .

با اینکه بنفش، رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر دیده می شود و بیشتر در طیف های کمرنگ یا یاسی به کار می رود. بنفش به خاطر ملایم و آرام بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است؛ ضمنا رنگ خلاقیت آفرینی است و در محیط های کار و آموزش هم کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی خواهدداشت و حس قوی ای ایجاد می کند. استفاده از پارچه بنفش برای مبلمان ناهارخوری هم خیره کننده است .

بنفش، رنگی موزون، سلطنتی و باشکوه است و باعث کاهش فشار خون و کم شدن ترشح غدد بسیار فعال می شود؛ رنگی که ظرافت، رویای روزانه و معنویات را القا و به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سر و صدا کمک می کند . همچنین رنگ بنفش آرامش رنگ آبی را دارد بدون ایجاد سردی در فضا . از تاثیرات روانی رنگ بنفش برای داشتن احساسی باشکوه، شیک و ثروتمند در دکوراسیون داخلی خانه‌ تان استفاده کنید. رنگ بنفش، رنگ پادشاهان است. علی‌رغم اینکه رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی و شاهانه است، با تمام رنگ‌های دیگر بسیار هوشمندانه، هم‌نشینی دارد و در چرخه رنگ، به شکلی دقیق میان رنگ‌های قرمز و آبی قرار دارد.

رنگ بنفش هنگامی که به سمت چرخه قرمز برود ، جز رنگ‌های گرم محسوب می‌شود و در این طیف، رنگی است که احساسات را برمی‌انگیزد و در رنگ سردتر به سمت نیلی‌ها می‌رود. تاثیر روانی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی ، بیشتر بستگی به آن دارد که چقدر به سمت طیف گرم متمایل باشد، چقدر به سمت طیف سرد.

بنفش مایل به آبی می‌تواند متین، آرامش‌بخش، تسکین‌دهنده و دارای عمقی رمزآلود باشد. بنفش متمایل به قرمز، نیاز به احتیاط دارد و می‌تواند اتاق را زیر سلطه بگیرد و همیشه این خطر وجود دارد که چنین اتاقی، زننده و بی‌ارزش به نظر برسد. برخی تاثیرات روانی رنگ بنفش به طور محض، تاریخی هستند. در اروپا، رنگ بنفش به عنوان رنگ سلطنتی و رنگ قدرت، شهرتی طولانی‌مدت دارد. برای قرن‌ها، اثرات روانی رنگ بنفش برای کسانی که این رنگ را به تن می‌کردند این بود که آنها شخصیت با اهمیت و بزرگی هستند. گفته می‌شود پادشاه روم، ژولیوس سزار، تصمیمی را قطعی کرد و آن این بود که تنها شخص او اجازه دارد این رنگ را به تن کند. تاریخ اختصاص یافتن رنگ بنفش به طبقه اشراف و حاکم در زمان کتاب مقدس و در کشورهای واقع در سراسر دریای مدیترانه آغاز شد و علت این مسئله آن بود که رنگ بنفش به قدری گران بود که تنها مردم ثروتمند قادر به خرید آن بودند.

همچنین سفید از آن رنگ های خنثی و خوش ترکیب ایست که با هر رنگی به سادگی ترکیب می شود، اما ترکیب رنگ سفید با بنفش چیز دیگری است ،از آن ترکیب های بی نظیر و سحر انگیزیست که شما برای غذا خوری خود به دنبالش بودید، آبی از آن رنگ هایی است که اسمش هم آرامش میاورد! چه آبی تیره و چه آبی مایل به سفید دوست داشتنی. حالا به ترکیبش با بنفش فکر کنید ، آن هم از بنفش های شادی که بی نهایت فضای شمارا دگرگون می کند. به سادگی می توانید با انتخاب این دو رنگ در کنار هم به فضای خود روح تازه ای ببخشید. وغرق در آرامشی توام با لذتی بی نظیر شوید.

فکر نکنید در این ترکیب منظورم از بنفش ازآن پر رنگ هایی است که چشم آدم را می زند آن هم در کنار یه قهوه ای نه چندان دل چسب ! نه منظورم یک بنفش یاسی بی نهایت ملایم در کنار یک قهوه ای سوخته و یا قهوه ای خاکی است که برای اتاق خواب تان بی نهایت مناسب و آرامش بخش است .سبز ملایم در کنار بنفشی سحرانگیز نتیجه اش می شود یک ترکیب دکوراسیون بی نظیر که آدم دلش نمی خواهد چشم ازآن بردارد، در این ترکیب بنفش خاکستری نقش زمینه ی خنثی را دارد که توانسته در کنار سبز بی نظیر خوش بدرخشد.

از آن ترکیب های دوست داشتنی بسیار بامزه ای است که دل شما را می برد، نیاز نیست حتما در ترکیب رنگ فضایتان از یک رنگ در حجم زیاد استفاده کنید، همان طور که می بینید در این فضا در کنار یک دیوار بنفش کم رنگ از کوسن های کوچک به رنگ های نارنجی استفاده شده که همین حجم کوچک از رنگ نارنجی تاثیر خود را در فضا گذاشته است. و در این ترکیب نسبتا سرد بنفش حضور همین حجم کم از رنگ نارنجی حس گرمای متعادلی را به فضا بخشیده است.

شک نکنید بنفش و صورتی ترکیب دلربایی است که مدت ها برای اتاق کودک دلبندتان به دنبالش می گشتید، از آن دسته ترکیب هایی است که که حتما کوکانتان عاشقش می شوند به خصوص اگر فسقلی شما یک دختر دوست داشتنی باشد، به خوبی می تواند در چنین فضایی آرامش و انرژی را یک جا در کنار هم خواهید داشت.چه لذتی بالاتر از این!

نظرتان راجبه بنفش همراه بنفش چیست ؟ اما باید توجه داشته باشید که طیف های متفاوتی از رنگ بنفش را در کنار هم قرار دهید تا همان ترکیب بی نظیر و سحر آمیز را برای شما ایجاد کند، از طیف های بنفش ارغوانی در کنار یاسی و یا بنفش خاکستری برای فضا استفاده کنید و برای روح بخشیدن بیشتر به فضا یک بنفش پر رنگ مایل به صورتی حتما گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود .

در نهایت، بنفش رنگ ثروت، رضایتمندی و خوشنودی عمیق و رنگی مرموز است که می‌تواند ظاهری کاملا مجلل و شیک به فضای دکوراسیون داخلی شما ببخشد. در این روزها رنگ بنفش، نشانه یک فرد با اهمیت بودن نیست اما شاید شما با به کارگیری این رنگ، این احساس را داشته باشید. رنگ بنفش در معماری داخلی ، به شما حس بزرگی، شکوه و شیک بودن می‌دهد.

نقش و تاثیر رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تداعی کننده ی هیجان و شور و شوق است، و یک رنگ انرژی زاست. هرچند این رنگ برای دکوراسیون داخلی اتاق نشمن یا اتاق خواب ایده ی خوبی نیست اما یک انتخاب عالی برای سالن ورزشی است؛ این رنگ تمام احساساتی را که شما در طول جریان تناسب اندام خود نیاز به رهاسازی آن دارید، به ارمغان می آورد. در فرهنگ های باستانی، این باور وجود دارد که رنگ نارنجی به درمان شش ها کمک می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد .

این رنگ شادی، خوشبینی و ایجاد روابط اجتماعی بالا است. رنگ نارنجی در دکوراسیون احساس گرم و عجیب و شادی و هیجان بالایی با خود به همراه خواهد آورد،این رنگ بهترین انتخاب برای اتاق کودکان بازیگوش شماست و فضایی سرشار از انرژی را رای آن ها ایجاد می کند. پس اگر دوست دارید هیجان کودکی را به دکوراسیون خود بیاورید رنگ نارنجی بهترین انتخاب برای شماست .

نارنجی به دلیل دارا بودن توناژ قرمز در خود می تواند جایگزین عنصر آتش در فنگ شویی باشد. از رنگ نارنجی برای فضاهای عمومی مانند اتاق نشیمن و یا اتاق تلویزیون استفاده کنید و با کمک همه ی اعضای خانواده را دور هم جمع کنید، رنگ نارنجی در دکوراسیون شما سبب ایجاد نقطه ی کانونی و بالا بردن دمای فضای موجود شما خواهد شد.

به جرات می توان رنگ نارنجی را رنگ پاییز دانست. اگر دوست دارید به فضای دکوراسیون خود حال و هوایی پاییزی بخشید بهتر است از رنگ نارنجی در دکوراسیون خود استفاده کنید و ظاهر متفاوتی به فضای دکوراسیون خود ببخشید .

چاکراها مراکز انرژی در حال چرخش در بدن هستند که از فرق سر تا پایین ترین نقطه ی ستون فقرات ادامه می یابند. چاکراهای بخش پایینی بدن مربوط به جسم و بخش های بالایی مربوط به روح ما می باشد. رنگ نارنجی در دکوراسیون سبب تعادل چاکراهای فیزیکی بدن و ایجاد خلاقیت در افراد می شود، پس اگر می خواهید استعداد و خلاقیت خود را شکوفا کنید از رنگ نارنجی برای دکوراسیون خود استفاده کنید و ظاهر ویژه ای به آن ببخشید .

رنگ نارنجی به علت ماهیت گرم و تند خود می تواند برای فضاهای سرد و بسیار استفاده شود و سبب ایجاد تعادل در فضای دکوراسیون شما شود، همچنین می توانید از رنگ نارنجی به صورت تک رنگ برای ایجاد تمرکز در فضای دکوراسیون داخلی خود استفاده نمایید و ظاهر خاصی به دکوراسیون داخلی تان ببخشید .

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi