سلسله مقالات نقش رنگ در دکوراسیون داخلی (شماره4)

اثرات روحی رنگ بر افراد

نقش و تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

با استفاده از اثرات روانی رنگ سفید، برای خانه خود، احساسی خالص و ناب ایجاد کنید. قطعا شما تصور می کنید اثر روانی رنگ سفید در تمام دنیا تقریبا یکسان است؛ اما این صحیح نیست.فرهنگ های متفاوت در احساسات، خلق و خو، تعابیر و اثرات روانی، ارتباط خیلی متفاوتی با این رنگ برقرار می کنند؛ برای مثال اگر شما در جامعه غربی بزرگ شده باشید احتمالا مشاهده خواهید کرد که سفید، نماد پاکی و خلوص است. خیال و رویای جشن عروسی، خط سیر ابرها بر فراز آسمان، برف نشاط آور و دل انگیز، شکوفه های بهاری و چیزهای زیبایی از این قبیل، همه به رنگ سفیدند.از سوی دیگر، اگر شما متعلق به قسمتی از کشور چین یا ژاپن باشید، در آنجا رنگ سفید، نماد مرگ و سوگواری است و اثر روانی این رنگ بر ذهن شما کاملا متفاوت است وترجیح می دهید که از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی و اطرافتان تا جای ممکن کمتر استفاده کنید و این در حالی است که اگر شما در شمال هند زندگی کنید، به احتمال زیاد، رنگ دیوار خود را سفید خواهید کرد و این در حالی است که رنگ سنتی جشن عروسی تان به احتمال زیاد قرمز باشکوه و طلایی خواهد بود. طراحان داخلی در جوامع غربی از دکوراسیون رنگ سفید در خانه برای ایجاد حس روح افزا، خالص، شفاف و آسمانی، استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که استفاده از رنگ سفید در سقف، دیوارها و مبلمان، خانه را بزرگ تر از آنچه هست نشان می دهد و حس طراوت ناب و بکری را به طرح طراحی داخلی می بخشد. برای بهره وری از مزیت های اثرات روانی مثبت رنگ سفید، نیاز ندارید همیشه از این رنگ در مقیاس زیادی استفاده کنید، بلکه می توانید در دکوراسیون داخلی تنها بر آن تاکید و توصیه کنید؛ برای مثال با استفاده از رنگ های سفید، کرم یا عاجی برای چارچوب های درها و پنجره ها می توانید نگاه و احساستان را نسبت به تمام اتاق تغییر دهید. رنگ سفید خالص درخشان به تنهایی می تواند رنگ بی بار و بی حاصلی به نظر برسد؛ به خصوص با سبک طراحی داخلی براق که سطوح براق بسیاری را در بر می گیرد. راز ملایم تر و نرم تر به نظر رسیدن اتاق این است که رنگ، سایه ها (از سفید گچی به عاجی) و بافت ها( در دیوارها، پارچه ها و کف پوش ها) را طبقه بندی کنید. این کمک می کند که رنگ سفید اتاق از لحاظ روحی و فیزیکی، گرم تر و جذاب تر به نظر برسد. اگر تمایلی به داشتن دکوراسیون داخلی با رنگ های متفاوت ندارید، همچنین اشتیاقی به داشتن محیطی کاملا سفید ندارید می توانید از تاثیر مثبت این رنگ با ترکیب بارنگ های خنثی بهره ببرید. تلفیق رنگ سفید با خاکستری، قهوه ای و سیاه، خیره کننده است .

رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی ؛ سفید از آن دسته رنگ هاست که تقریبا بین همه محبوبیت دارد. این رنگ با تعداد طرفدارانی که دارد، یک رنگ بی رقیب محسوب می شود. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید خواهید دید که قسمتی از دکوارسیون فضای زندگی شما نیز از این رنگ تشکیل شده است. سفید یک رنگ خنثی به شمار آمده و به عنوان پر طرفدارترین رنگ در طراحی دکوراسیون شناخته می شود. کاربرد این رنگ به عنوان پس زمینه به حدی زیاد است که می توان گفت با کمتر فضایی مواجه شده ایم که حداقل یک دیوار سفید نداشته باشد.

خیلی اوقات انتخاب رنگ سفید به عنوان رنگ غالب فضا بدون انتخاب و از روی رسم و عادت صورت می گیرد، اما بهتر است بدانید این انتخاب نه چندان آگاهانه همواره تاثیر مثبت خود را در زندگی افراد نشان داده و می دهد. زمانی که میان رنگ های مختلف سردرگم شده اید یا به دنبال مناسب ترین رنگ ثابت برای مدت طولانی می گردید، احتمالا سفید بهترین گزینه خواهد بود. شاید احساس کنید انتخاب رنگ سفید در طراحی دکوراسیون تکراری و کلیشه وار است، اما ما طی بررسی چند نکته ساده که احتمالا به طور ناخودآگاه با آن ها آشنایی دارید اثبات خواهیم کرد که این رنگ جزو بهترین انتخاب های ممکن در طراحی دکور منزل شماست .

زیبا، ساده و همه پسند است . سفید یک رنگ همه پسند است. در رابطه با این موضوع تقریبا هیچ شکی وجود ندارد. زیبایی خاصی در رنگ سفید وجود دارد که همه را به دوست داشتن آن وا می دارد. اگر به دنبال طراحی یک دکوراسیون ساده و در عین حال شیک هستید، سفید را به شما پیشنهاد می کنیم. این رنگ با عنوان دوست مینیمالیست ها نیز شناخته می شود و نمونه بارزی محسوب می شود در وصف این که زیبایی در سادگی است. یک دکوراسیون ساده و زیبا، همیشه خاص بودن خود را حفظ خواهد کرد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

با همه رنگ ها به خوبی ست می شود .سفید را می توانید به راحتی با هر رنگی ست کنید. حتی می توانید از چند رنگ با طیف متفاوت در کنار سفید استفاده کرده و به کمک این رنگ خنثی هم نشینی آن ها را تثبیت نمایید. زمانی که یک پس زمینه به رنگ سفید داشته باشید، می توانید با خیال راحت به خرید مبلمان و لوازم منزل خود بپردازید. رنگ های مختلف در ترکیب با سفید جلوه بیشتری پیدا کرده و به شاخصه منزل شما تبدیل می شوند. بهتر است در انتخاب رنگ های هم نشین با سفید، کنتراست را مد نظر قرار دهید تا از بی روح شدن فضا جلوگیری شود.

هیچ وقت از مد نمی افتد .سفید رنگی است که می تواند برای مدت بسیار طولانی، مهمان دکوراسیون خانه شما باشد. این رنگ چشم را نمی زند و همیشه شیک و برازنده است. حتی اگر رنگ مد سال چیز دیگری باشد، شما می توانید همچنان تم سفید دکوراسیون خود را حفظ کنید و ابدا نگران ظاهر خانه خود نباشید. سفید همیشه مد روز باقی خواهد ماند و تقریبا هیچ وقت شما را دلزده نخواهد کرد. در ضمن اگر به تغییر کوچکی در ظاهر فضا نیاز داشته باشید، می توانید با خیال راحت تعدادی از لوازم خود را به رنگ دیگری تغییر دهید؛ بدون این که بابت تناسب رنگ جدید اضافه شده با سفید نگرانی داشته باشید. این ها دلایلی موجهی هستند برای این که سفید را با اطمینان خاطر برای استفاده طی یک مدت طولانی در فضای خود انتخاب کنید.

گرد و خاک را نشان نمی دهد یکی از مشکلاتی که افراد همیشه با آن درگیرند، گردگیری مداوم فضاست. گرد و خاک در هر اقلیمی که محل زندگی شماست حضور همیشگی دارد. اگر لوازم منزلتان تیره رنگ باشند، مسلما گرد و خاک نشسته بر سطح آن ها بیشتر به چشم خواهد آمد. در صورتی که فرصت گردگیری مداوم ندارید و نگران تمیز به نظر رسیدن فضای منزلتان هستید، بهانه دیگری برای استفاده از رنگ سفید خواهید داشت. سفید معمولا گرد و خاک را به اندازه رنگ های دیگر نشان نمی دهد و در نتیجه اگر فرصت زیادی جهت تمیز کردن سطوح نداشته باشید، شما را از نگرانی در رابطه با ظاهر تمیز خانه تان رهایی خواهد داد.


فضا را بزرگتر از آن چه هست نشان می دهد شما نمی توانید فضای یک خانه کوچک را بزرگ کنید، اما مسلما می توانید آن را بزرگ نشان دهید. راه حل این مشکل بسیار ساده است. کافی است رنگ سفید را به فضا دعوت کنید. سفید به طور ناخودآگاه وسعت فضا را چندین برابر بیشتر جلوه می دهد، بنابراین اگر منزل کوچکی در اختیار دارید، بهترین راه برای ایجاد تصور بزرگتر از فضا استفاده از رنگ سفید است. برای بهره بردن از بیشترین میزان تاثیر، بهتر است دیوارها را که دارای سطح به نسبت بزرگتری هستند در اولویت قرار دهید.

نور را در فضا منتقل میکند اگر فضای منزلتان نورگیری مناسبی ندارد و دلگیر به نظر می رسد، بهتر است از رنگ سفید کمک بخواهید. سفید تاریک ترین فضاها را نیز روشن و دلباز نشان می دهد. اگر می خواهید بیشترین تاثیر ممکن را در رابطه با روشنی فضا دریافت کنید، بهتر است همه دیوارها را یکدست سفید کنید. لوازم منزل را فراموش نکنید. مبلمان هم در صورت داشتن رنگ سفید تاثیر زیادی بر روشن به نظر رسیدن فضا می گذارند. با استفاده از این رنگ حتی با داشتن یک نورپردازی ساده و ملایم نیز می توانید فضای روشنی داشته باشید.

یک پس زمینه مناسب برای نمایش لوازم دکوراتیو است به طور کلی رنگ های دیگر در هم نشینی با سفید جلوه بیشتری پیدا می کنند. یک پس زمینه سفید رنگ بهترین مکان برای آویختن تابلوهای رنگارنگ شماست و در مقایسه با رنگ های دیگر تضاد بیشتری ایجاد می کند. هر چه تضاد رنگ تابلوهایی که در فضا قرار می دهید با پس زمینه بیشتر باشد، بیشتر شاهد این تاثیر خواهید بود. مجسمه، گلدان و شمعدان های شما نیز در صورت تضاد با پس زمینه سفید رنگ، به زیباترین حالت ممکن جلوه پیدا خواهندکرد.

آرامش را به فضا منتقل میکند .علم روانشناسی رنگ ها ثابت کرده است که رنگ سفید، رنگ صلح و آرامش است. اگر به این علم و اصول ان معنتقد باشید، می توانید این ویژگی را به عنوان یکی از نقاط قوت رنگ سفید در نظر بگیرید که در طراحی دکوراسیون به مدد شما می آید. سفید رنگ مقابل تنش هاست و با ظاهر ملایم خود، آرامش ایجاد می کند. اگر رنگ سفید را در تعامل با یک نورپردازی ملایم به کار ببرید، این آرامش را به میزان بیشتری خواهید رساند. همچنین استفاده از گیاهان خانگی در ایجاد چنین جوی موثر خواهد بود.

انرژی مثبت در فضا ایجاد میکند .این هم از دیگر ویژگی های روانشناسانه رنگ سفید است. سفید سرشار از انرژی مثبت است، در نتیجه فضایی که در آن رنگ سفید را به کار می برید، آکنده از انرژی مثبت و روحیه ساز خواهد بود. زمانی که پس از یک روز خسته کننده در محیط کار به خانه می آیید، یک فضای سرشار از انرژی مثبت به کمکتان خواهد آمد تا برای یک روز دیگر آمادگی کسب کنید.

همه این موارد، دلایلی هستند که شما را به استفاده از این رنگ در طراحی دکوراسیون منزلتان دعوت می کنند. مسلما شما پیش از این هم این رنگ را در خرید بسیاری از لوازم منزل خود برگزیده اید، اما اگر این بار آگاهانه و با اطلاع از ویژگی های آن و تاثیراتی که بر ظاهر منزلتان می گذارد انتخابش کنید، مطمئنا تاثیر متفاوتی را شاهد خواهید بود. هر چه با دنیای رنگ ها بیشتر آشنایی پیدا کنید .

نقش و تاثیر رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

حال میخواهیم رنگ سیاه را که در طراحی مد و فشن بسیار پر طرفدار است و وارد دکوراسیون داخلی شده است را بررسی کنیم . سیاه به فضا سنگینی و وقار ، شکوه و قدرت، معنی و مفهوم و در نهایت سبک خاص و ویژه ای میدهد. تجربه ی طراحان دکوراسیون داخلی ثابت میکند که هر فضایی نیاز دارد کمی رنگ سیاه در آن به کار رود .رنگ سیاه واقعا به فضا جان میبخشد بدون آنکه کسی متوجه تاثیر آن شود ،نیاز نیست که رنگ سیاه در تمام اتاق تکرار شود. بهتر است فقط در یک قسمت حضور پررنگ داشته باشد.

همچنین رنگ سیاه در دیوار میتواند حضور پررنگ داشته باشد ، اگر به صورت ماهرانه ای در چراغ رومیزی و پارچه ها این رنگ تکرار شده باشد .میتوانید از رنگ سیاه یا رنگ در تنالیته ی آن استفاده کنید. در هرصورت تاثیر خود را روی طراحی میگذارد. به این نکته هم توجه کنید که قاب ها و کابینت های سیاه باعث میشود قاب طلایی عکس ها بدرخشد .

حتی اگر مقدار کمی از این رنگ در دکوراسیون ما استفاده شود باز هم ،موجی را در این پالت رنگ ایجاد میکند که باعث میشود جزئیات بشتر برجسته شوند که در غیر اینصورت ممکن بود .خیلی به چشم نیایند .

یا در حمامی تماما سفید ، رنگ سیاه میتواند فقط برای قاب دور پنجره استفاده شود، اما رنگ سفید را از حالت سرد و خسته کننده ی آن خارج میکند ، ترکیب رنگ سیاه و سفید بهترین ترکیب برای سبک کلاسیک می باشد،این ترکیب به دلیل خنثی بودن می توانند با تمام رنگ های موجود در در چرخه ی رنگ که باب سلیقه ی شماست هماهنگ شوند و ظاهر ایده آلی را برای دکوراسیون شما ایجاد نماید .

حتی میتوان در طراحی قاب پنجره ها از رنگ سیاه استفاده کرد و بعد دقت کنید که رنگ سیاه چگونه حالت و تعریفی جدید به اتاق میدهد پنجره ها را زیباتر میکند و به فضا انسجام کلی میدهد .کفپوش سیاه وسفید؛چه کاشی،مرمرویاچوب رنگ شده از طرح های متعارف در طول سالهای زیادی بوده است .

سیاه نه تنها همه ی رنگ ها را شامل میشود بلکه ترکیب بسیار زیایی هم با رنگ های دیگر به وجود می آورد.رنگ سیاه در اتاق غذا خوری قرمزرنگ ترکیب جذابی خواهد داشت ، نگ قرمز و سیاه از گذشته های دور به عنوان دوستان همیشگی در طراحی ها به شمار می آمدند، اما باید بدانید کدام قرمز در ترکیب با رنگ سیاه ظاهر دکوراسیون شما را دلربا تر می کند؟! قرمز گوجه ای یا اناری یا حتی یاقوتی... باید بگوییم که قرمز های تند و براق در ترکیب با رنگ سیاه نه تنها جذاب نخواهند بود بلکه ظاهر دکوراسیون شما را به سخره می گیرند، بهترین قرمز برای ترکیب با در رنگ سیاه در دکوراسیون همین قرمز کدر موجود در تصویر می باشد .

ترکیب با بنفش – طرح زیبا و مجلل با رنگ بنفش بیان میشود و سپس با حضور رنگ سفید کامل میشود .از ترکیب رنگ سیاه و قهوه ای غافل نشوید! رنگ سیاه و قهوه ای اگر به طرز ماهرانه ای در کابینت ها ترکیب شوند که گرما و صمیمیت را به این آشپزخانه میبخشد .

رنگ سیاه در این اتاق با دیوارهای آبی آن غیره منتظره و شگفت انگیز است. گرمای خاصی به فضا میدهد و کمی حس مردانه به آن میدهد در صورتی که این اتاق خواب .میتوانست کاملا زنانه به نظر برسد ، حتی مشکی در کنار مبلمان آبیصحنه ای خاص به محیط میبخشد . حضور تک مبل فیروزه ای در فضایی سیاه توجه ها را در این فضا معطوف خود کرده است و اصالت خاصی را در عین مدرن بودن به این دکوراسیون میدهد . پس در انتخاب تک رنگ ها با رنگ سیاه، آبی فیروزه ای را فراموش نکنید .

وقتی در فضایی با دیوارهای سیاه رنگ قرار می گیرید ناخودآگاه نور موجود در فضای شما کمتر از آنچه که هست به نظر می رسد، بنابراین نیاز دارید با استفاده از اکسسوری های براق و درخشان مثل فلزات در این فضا روشنایی مجازی ایجاد کنید. علاوه بر آن، این انتخاب به شما کمک می کند تا دکوراسیون لوکس تر و چشمگیرتری داشته باشید.

رنگ چوب طبیعی در محیط چیزی جز فضایی بی روح، رنگ پریده و دلسرد کننده نخواهید دید؟ اضافه شدن رنگ سیاه به این فضا به سادگی می تواند، گرما و روح و سرزندگی را در آن ایجاد کند وآن را تبدیل به آشپزخانه ای مدرن و منحصر به فرد کند .

ترکیب رنگ سیاه با خاکستری تیره در واقع در فضای شما ایجاد یک تونالیته ی رنگی غنی می کند و بهترین اه حل برای از بین بردن تیرگی ایجاد شده به سبب رنگ سیاه می باشد، حضور رنگ هایی مانند سفید و سبز در چنین فضایی نه تنها تضاد در فضا به وجود می آورد بلکه فضای شما را سرزنده تر و پویا تر می کند همچنین رنگ سیاه در فضا نور را جذب می کند و فضای داخلی تان را کم نور تر از آنچه که هست نشان می دهد برای جلوگیری از این امر بهترین راه حل استفاده از آینه، ششیه ، لوازم براق در فضاست تا بتواند نور موجود در فضا دو چندان کند و دکوراسیون شما را درخشان تر از قبل نماید .

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی


logo-samandehi