˝جهانی شدن معاصر؛ هنر ایران از تهران تا نیویورک˝ / نشست تخصصی هنر جهانی در لندن برگزار می‌شود

به نوشته پایگاه خبری علوم اجتماعی دانشگاه میشیگان، فردا پنجم اسفند نشستی با موضوع "روند جهانی شدن هنر" در انجمن هنر کورتود لندن برگزار خواهد شد که سخنران اصلی و بانی برگزاری آن دکتر سوسن بابایی؛ دکترای هنرهای زیبا و استاد صاحب کرسی حوزه تخصصی هنر شرق در دانشگاه میشیگان است. موضوع سخنرانی دکتر بابایی "جهانی شدن معاصر: هنر ایران از تهران تا نیویورک" بوده و چنانچه از موضوع هم برمی‌آید، او در این سخنرانی روند ویژه جهش هنر ایران را در دهه‌های اخیر بررسی خواهد کرد.

هنر ایران آنچنانکه دکتر بابایی تصویر می‌کند، سیمایی جوان، پویا و چندوجهی دارد که در بده‌بستان قدرتمند و ناگزیر با پدیده‌های اجتماعی اطراف خود از شکل معمول پدیده‌های اینچنینی درآمده و با رشد و گسترش بر بستر متون مختلف، توانسته بر رابطه خوانش‌های زیبا‌شناسانه و نقادانه اثر گذاشته و با پس زدن آن‌ها، خود به‌نوعی رسانه و شبکه انسانی بدل شود.

سخنران دیگر این برنامه تالین گریگور بوده که استاد دانشگاه برندی در رشته تاریخ هنر است. او نیز در چکیده‌ای که از سخنرانی خود عرضه کرده، هنر ایران را پدیده ویژه‌ای می‌داند که با درک روشن از داشته‌ها و امکانات موجود و ناموجود، سنت‌ها و شیوه‌های خاص خود را می‌سازد و برپهنه آن‌ها دست به ساخت فضای ارایه خود می‌زند. فضایی که به ناگاه به خارج از مرزهای واقعی خود زبانه کشیده و در خارج از این مرزهای بسته، خواننده‌ای می‌یابد و از قضا تمامی مقتضیات آن هم در آن فضای تازه درک می‌شود.

از این رهگذر هنر ایران همیشه با یک رهیافت ممتنع شیوه‌ای، برآمده از همین گرفت و گیرهای همیشگی روبرو بوده که باعث شده این هنر به‌ذات خود همیشه متلون، رهیده و آزاد و درعین حال به تنگی دربند، در کمال و همیشه ناکامل، بازاری و اخلاقی و همیشه در سیلان بین اقطابی اینچنین باشد.

خانم گریگور در سالیان گذشته مطالعات می‌دانی مفصلی از هنر ایران داشته و کتاب‌هایی هم درباره هنر ایران نوشته که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: "هنر معاصر ایران: از خیابان تا کارگاه" به‌سال ۲۰۱۴ در انتشارات "رئاکسیون"، "پادشاهی و معماری ایرانی: راهبردهای قدرت در ایران از دوران هخامنشی تا انتهای دوره پهلوی" که در نگاشتن این کتاب، با دکتر بابایی همکار بود و در‌‌ همان سال ۲۰۱۴ آن را در انتشارات "تائوریس" منتشر کرد و سرآخر کتاب "ساختن ایران: مدرنیسم، معماری و میراث ملی در دوران حکومت پهلوی‌ها" که این کتاب پیش‌تر از همه در سال ۲۰۰۹ منتشر شده بود.

چنانکه اشاره شد، این برنامه در عصر روز پنجم اسفند و در سالن اجتماعات کنت کلارک انجمن هنر کورتود لندن برگزار خواهد شد.

ترویج مطالعات هنر و معماری ایرانی

فعالیت‌های دکتر سوسن بابایی در حوزه مطالعه و ترویج هنر و معماری ایرانی به همینجا ختم نمی‌شود. او در حال حاضر یکی از فعال‌ترین پژوهشگران هنر ایران و مبدع ویژه برنامه‌های متعددی در معرفی هنر و هنرمندان ایرانی در عرصه بین المللی نیز شمرده می‌شود. یکی از فعالیت‌های اخیر او در این زمینه برگزاری نشست تخصصی بررسی آثار فرح اصولی در هفته هنر معاصر در سپتامبر سال گذشته میلادی و همزمان با نمایش مرور بر آثار این هنرمند بود.

همچنین بخشی از فعالیت‌های عمده دکتر بابایی در این سال‌ها همکاری با موسسه هنر کورتود و بنیاد میراث ایران به ریاست وحید علاقبند و حاصل آن اختصاص بودجه‌‎ای برای جذب دستیار پژوهشی با تمرکز بر هنرهای ایرانی است. این سمت جدید یکی از مجموعه موقعیت‌های ایجاد شده به عنوان بخشی از برنامه‌های جدید در حال توسعهٔ بنیاد میراث ایران با مشارکت سازمان‌های علمی و فرهنگی است.

این نهاد که هدف از برنامه‌های آموزشی خود را جاسازی، ترویج و توسعهٔ هنر و معماری ایرانی در یک چشم انداز جهانی عنوان کرده، در سال ۲۰۱۳ یک رشتهٔ تازه در مقطع کار‌شناسی ارشد در تاریخ هنر، نقاشی ایرانی و فرهنگ دیداری را زیر نظر دکتر سوسن بابایی راه اندازی کرده است. هم‌چنین بنیاد میراث ایران هر ساله یک دانشجوی کار‌شناسی ارشد را بورسیه می‌کند که در نقشی دوگانه به عنوان معاون پژوهشی برای دستیاری دکتر بابائی و کمک به ترویج مطالعات هنر و معماری ایرانی در کورتود فعال خواهد بود.

logo-samandehi