نمایش نمادهایی از زندگی ایرانی در دبی

ایرج شافعی مجموعه جدیدی از نقاشی‌هایش را با عنوان «رویای سفید آبی» در کشور امارات به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، ایرج شافعی درباره‌ی نمایشگاه «رویای سفید آبی» گفت: این نمایشگاه پانزدهمین نمایشگاه انفرادی من و دومین نمایشگاهی است که در خارج از کشور برپا می‌شود و در آن مجموعه جدیدی از نقاشی‌هایم را به نمایش می‌گذارم.

او ادامه داد: این مجموعه دربرگیرنده 16 نقاشی درابعاد بزرگ است که با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک در یک سال اخیر خلق شده‌اند. در این مجموعه مانند سایر نمایشگاه‌هایم به عناصر فرهنگ بومی ایران و ظرف‌های چینی قدیمی سفید و آبی ایرانی نگاهی داشته‌ام و در پس‌زمینه این آثار نمادهایی از زندگی امروز و خاطرات خودم و هم‌نسلانم را به نمایش گذاشته‌ام. همچنین در این مجموعه تصاویری از چهره‌های برجسته سینمای جهان مانند سوفیا لورن، مریلین مونرو و الیزابت تیلور به چشم می‌خورد.

این هنرمند همچنین اظهار کرد: بخش دیگری از نقاشی‌های این مجموعه را که فقط شامل ظرف چینی سفید و آبی بود، در گالری «سیحون» در آمریکا به نمایش گذاشته‌ام. در 35 سالی که به شکل حرفه‌ای نقاشی می‌کنم، قصد دارم زیبایی‌های سرزمین‌ام را در آثارم به نمایش بگذارم.

این هنرمند نقاش که از شاگردان آیدین آغداشلو است، درباره‌ی تأثیر استادش بر آثار خود گفت: یکی از ویژگی مشترک من با آیدین آغداشلو این است که در آثارمان توجه ویژه‌ای به فرهنگ و عناصر فرهنگی ایرانی داریم. مثلا آغداشلو در آثارش به ظروف چینی، مینیاتور و گل و مرغ توجه دارد، اما او برخلاف من قصد دارد که در نقاشی‌هایش، انهدام و نابودی را به نمایش بگذارد، اما من هدف‌ام نمایش زیبایی‌ها بوده و اصلا فلسفه ما با هم متفاوت است.

شافعی ادامه داد: گالری «ری‌را» یکی از مهم‌ترین گالری‌های منطقه است و با توجه به فضای بزرگ گالری، از امکانات خوبی برای نمایش برخوردار است و چون زمان خوبی را هم برای نمایش آثارم به من پیشنهاد دادند از این پیشنهاد استقبال کردم.

ایرج شافعی متولد 1341 است. او از دوران کودکی به نقاشی و سینما علاقه‌مند بود و نقاشی را زیر نظر آیدین آغداشلو از سال 1363 دنبال کرده است. این هنرمند با حمایت معصومه سیحون نخستین نمایشگاهش را در سال 1365 در گاری سیحون برپا کرد. او تا کنون 13 نمایشگاه انفرادی در گالری «سیحون» برپا کرده و آثارش را در بیش از 100 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه نقاشی‌های ایرج شافعی 25 اسفندماه در گالری «ری‌را» شهر دبی برپا می‌شود و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

logo-samandehi