کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار میکند

رونمایی از کتاب آثار محمود جوادی پور

گفتگو با ناشر کتاب "ستایش روز"


محمودرضا بهمن پور، مدیر نشر نظر در رابطه با کتاب استاد محمود جوادی پور در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد: کتاب "ستایش روز" در مراسمی که جمعه ۳۰ فروردین در خانه هنرمندان به همت دختر ایشان، نیوشا جوادی پور و با همکاری انجمن هنرمندان نقاش ایران و خانه هنرمندان برگزار می شود، رونمایی خواهد شد.

وی افزود: همراه معرفی کتاب همچنین به تلاش های محمود جوادی پور، که یکی از چهره های بسیار موثر، مهم و تاثیرگذار هنر معاصر ایران بود، به خصوص در بخش آکادمیک و تحصیلی اش پرداخته می شود.

بهمن پور همچنین اذعان کرد که در مراسم آتی قباد شیوا، سیامک دل زنده، مهدی حسینی و خانواده محمود جوادی پور صحبت خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار داشت محمود جوادی پور در توسعه هنر ایران جزو افراد بسیار مهم و کلیدی بود، او درواقع یکی از سه نفر آموزش دهنده هنر در دانشکده هنرهای زیبا به حساب می آمد که علاوه بر تلاش در آموزش نقاشی، کسی است که موفق می شود بنیان های گرافیک دانشگاهی ایران را پِی بگذارد.

همچنین مدیر نشر نظر گفت: در این کتاب خوشبختانه برای نخستین بار یک سند عرضه می شود؛ نامه ای است که او برای هوشنگ سیحون، رئیس دانشکده هنرهای زیبا در آن دوران، ارسال می کند و درخواست می کند که بتواند کلاس هایی در زمینه visual design برگزار کند و در این حین به نحوی بنیان و پایه گرافیک مدرن و معاصر ایران را می گذارد.

‌وی افزود: جوادی پور سالها قبل تر طراحی بسیاری از نشانه ها، آرم ها، اوراق اداری و نشانه های بصری و تصویری مراکز مختلف را انجام داده بود؛ قابل توجه است در برهه ای که تازه در اواخر پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم نظام دموکراتیک و اداری درحال شکل گرفتن بود او موفق می شود از نظر سازمانی کلیت های بصری را برایشان طراحی کند. بخاطر همین نقش جوادی پور در حوزه گرافیک همراه خیلی های دیگر نقش بسیار مهمی است.

بهمن پور تاکید کرد که شاید به یک معنا او فضا و بستری را فراهم کرد که گرافیک معاصر ایران برای کسانی مثل قباد شیوا، مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی و دیگران توسعه پیدا کرده و یک فضای گسترده تری باز شود.

این مدیر بیان کرد: از این نظر انتشار این کتاب برای نشر نظر و خانواده جوادی پور بسیار اهمیت داشته که یکی از چهره های بسترساز هنر معاصر ایران را بتوانیم معرفی کنیم.

وی همچنین گفت: این کتاب در مهرماه سال گذشته منتشر و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه و هم پخش گسترده عمومی شد ولی هیچوقت فرصتی به وجود نیامد که در مورد ابعاد مختلف تلاش استاد جوادی پور و انعکاس آن در این کتاب بتوانیم صحبت کنیم. این نشست در روز جمعه ۳۰ فروردین ماه بهانه ای است برای اینکه بتوانیم به این جنبه های مختلف پرداخته و به آن ها توجه کنیم.

بهمن پور در ادامه اظهار داشت که این کتاب یک نگاه نسبتا جامع به محمود جوادی پور دارد، یک شناسنامه مفصل تحقیقی است که توسط توکا ملکی به نگارش درآمد؛ این شناسنامه منحصر به فرد و کم نظیر براساس اسناد و مدارکی برگرفته از آتلیه جوادی پور و خانواده اش، شکل گرفته است و در این زمینه توکا ملکی به عنوان یکی از محققین حوزه هنر تلاش خیلی ارزنده ای کرده است.

وی اشاره کرد که این کتاب همراه آثار اولیه محمود جوادی پور در زمینه پرتره، سلف پرتره و کارهای فیگوراتیو وی شروع شده و به مرور جلو رفته و به حوزه نقاشی می رسد و سپس کارهایی که او در طول سالهای زندگی اش در آلمان و بعد در ایران انجام داده را عرضه می کند؛ به عبارتی یک بخش مفصلی از پایان کتاب به کارهای گرافیک، خط نقاشی ها، لوگوها و تصویرسازی های او در مجلات توجه کرده است.

مدیر نشر نظر به آماده سازی کتاب اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵ماه کارهای آماده سازی از مرحله اول شامل تحقیق، نگارش، آماده سازی های پیش از چاپ، طراحی، صفحه آرایی، ترجمه و ویرایش کتاب تا زمان چاپ که مهرماه سال گذشته بود، طول کشید. سپس آن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت منتشر و عرضه شد.

وی همچنین افزود: این کتاب در کتابفروشی های شهر کتابها وجود دارد و در کتابفروشی خانه هنرمندان هم در حال عرضه است.

ما یک جدول تولید منظم داریم که اگر شرایط اجازه بدهد در این اوضاع و احوال و بحران موجود هم منتشر خواهیم کرد.

بهمن پور به آثار در حال چاپ انتشارت نظر اشاره کرد و گفت: از اولین و نزدیکترین کتاب هایمان، کتاب دو دهه پوستر موسیقی ایران است که مجموع کارهای آقای بهزاد حاتم، قباد شیوا و آقای بریدانی در آن ارائه می گردد. همزمان با انتشار کتاب مراسمی در فرهنگسرای نیاوران در ۶ اردیبهشت خواهیم داشت که هم آنجا کتاب عرضه شده و هم مجموع پوسترها در طول نمایشگاهی ارائه می شوند؛ ولی از کتابهای دیگر در حوزه نقاشی، کتاب آقای محمد ابراهیم جعفری، همینطور کتابی از محمود ملک الشعرا ملقب به محمود صبا است که یکی از پیشگامان نقاشی اواخر دوره قاجار و همزمان با کمال الملک بود. امیدواریم کتاب آقای منصور قندریز که کارهای تحقیق و نگارش آن زیر نظر استاد رویین پاکباز انجام شده هم جز تولیدات آینده ما باشد.

وی در نهایت افزود در حوزه عکس چند کتاب دیگر است که شباهتی به این کتابها نخواهد داشت. کتابی از گالری عکس های تیمور هوشمندزاده در خردادماه منتشر می شود. همچنین از محسن یزدی پور چنین کتابی با زمینه عکس درمورد تهران در همین هفته در گالری ag معرفی می شود. کتابی هم از مریم زندی در ادامه کتاب انقلاب ۵۷، با عنوان حکومت ۵۸ و عکسهای مربوط به انقلاب در تیرماه امسال منتشر و توزیع خواهد شد.

بهمن پور اذعان کرد که نشر نظر امیدوار است با تلاشها برای جمع آوری هنرمندان هنر معاصر و آثارشان، بتواند تصویری نسبتا کامل و شامل تمام تلاشهایی که این بزرگان در این چند دهه اخیر کرده اند را ارائه بدهد.

logo-samandehi