تکریم زحمات موثرترین چهره‌ خوشنویسی معاصر ایران

انجمن خوشنویسان ایران در پیامی به بهانه نامگذاری خیابان کوکب به نام استاد غلامحسین امیرخانی تکریم و پاسداشتِ زحماتِ موثّرترین چهره خوشنویسی معاصرِ ایران، ارج نهادن به بخشی عظیم از فرهنگِ غنی و دیرپای ایرانی ‌اسلامی است.

به گزارش عصر شنبه گالری آنلاین به نقل از ایرنا ، در پیام انجمن خوشنویسان ایران آمده است :اقدامِ پسندیده اعضای فرهیخته‌ و فرهنگ‌دوستِ شورای شهر تهران و شهرداران مناطق را در نامگذاری خیابانها بنام بزرگان فرهنگ وهنر ایران ،بویژه نامگذاری خیابان کوکب به نامِ استادِ گرانسنگِ خوشنویسی جهانِ اسلام استاد غلامحسین امیرخانی از جانبِ قاطبه خوشنویسانِ کشور و شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران قدر دانسته ، صمیمانه‌ترین سپاس‌های خود را از این اقدامِ شایسته و درخورِ تحسین، ابراز و اعلام می‌داریم.

تکریم و پاسداشتِ زحماتِ موثّرترین چهره خوشنویسی معاصرِ ایران، ارج نهادن به بخشی عظیم از فرهنگِ غنی و دیرپای ایرانی‌اسلامی است که آغازِ آن به قرن‌ها پیش و انجامِ آن به ابدیت می‌پیوندد.
و چه زیباست که خیابانی راه به تاریخی دیرنده و روزن به فردایی تابنده و بالنده داشته باشد و رهگذران را به عشق، مهر و دوستی فرا خوانَد.
دیگربار، نگاهِ آکنده از مهر و سرشار از عنایت‌تان را ارج گذاشته و توفیقتان را از درگاهِ ایزدِ یگانه آرزومندیم. روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران.»
به گزارش ایرنا ،اعضای شورای اسلامی شهر تهران سه شنبه 27 فروردین، مصوب کردند که برخی خیابان های پایتخت به نام هنرمندان معاصر از جمله استاد غلامحسین امیرخانی ، نامگذاری شود.
بر اساس همین تصمیم، خیابان کوکب در محدوده شهرآرا به نام این استاد خوشنویسی نامگذاری شد.
استاد غلامحسین امیرخانی متولد 1318 در شهر طالقان است که از سن 20سالگی، خوشنویسی را به طور جدی در محضر استاد «سیدحسین میرخانی» پی گرفت و نام خود را در کتیبه هنر خوشنویسی، جاودانه کرد.
در سال 1344 زمانی که انجمن خوشنویسان ایران تأسیس شد، از اعضای هیئت موسس آن بود و از همان دوران به عنوان مدرس در این انجمن به تعلیم خوشنویسی مشغول شد. در مدت‌ زمانی کمتر از یک دهه در سال 1353 موفق به دریافت درجه استادی خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران شد. 1358 به درجه «استاد ارشد» نائل شد و در همین سال ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را نیز برعهده گرفت.
امیرخانی درباره آن دوران می‌گوید: «در سال 1338 به صورت حرفه‌ای به سمت خوشنویسی گرایش پیدا کردم و با انجمن خوشنویسان ایران و مرحوم «استاد سیدحسین میرخانی» آشنا شدم. مکتب هنری، اخلاقی و شخصیت پر جاذبه ایشان یکی از آن نقاط عطف دیگری بود که در زندگی من پیدا شد. «سیدحسین میرخانی» در قدم‌گذاشتن من به این راه تاثیر زیادی داشت. شخصیت ایشان به لحاظ اخلاقی مرا جذب کرد.»
امیرخانی تاکنون کتاب‌های زیادی را با خط منحصر‌به‌ فرد خود زیبنده بوده است که از آن جمله می‌توان به گلستان سعدی، دیوان حافظ، رباعیات خیام، دیوان خواجوی کرمانی، فرازهایی از شاهنامه و سرو سایه‌فکن (درباره شاهنامه فردوسی) اشاره کرد.
وی مقالاتی نیز در زمینه‌های مختلف خوشنویسی تدوین کرده است که از آن میان می‌توان از یادنامه کلهر اشاره کرد.
وی در سال 1378 نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر کشور را دریافت کرد و در سال 1381 نیز به عنوان چهره برگزیده همایش «چهره‌های ماندگار» انتخاب شد و همچنین در سال 1388 برای دومین بار، موفق به دریافت نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر از طرف رئیس‌جمهور وقت اعطا شد.

logo-samandehi