نمایشگاه ” شکوه تمدن های آسیایی” در موزه ملی چین

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در خصوص افتتاح این نمایشگاه گفت: نمایشگاه “شکوه تمدن آسیایی” امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در ساعت ده صبح به وقت محلی شهر پکن در محل سالن اصلی موزه ملی چین و با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری کشور چین، سفرای کشورها، مقامات عالی رتبه سیاسی فرهنگی و سفیر ایران در پکن و هیئت همراه افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین، آیین گشایش نمایشگاه با سخنرانی رییس سازمان ملی میراث فرهنگی جمهوری خلق چین آغاز شد، سپس وزیر فرهنگ وگردشگری این کشور و در ادامه معاون وزیر فرهنگ و هنرهای زیبای کامبوج به نمایندگی از سایر کشورهای آسیایی به سخنرانی پرداختند. ۱۴ کشور در سطح سفرا از کشورهای آسیایی در کنار وزیر فرهنگ و گردشگری، مدیر موزه ملی چین، رییس یونسکو در چین و همچنین محمد کشاورز زاده سفیر ایران در پکن(جمهوری خلق چین)، به احترام تمدن آسیایی به شکل نمادین در کنار تریبون ایستاده بودند.



در این مراسم نمایندگانی از مقامات ارشد سیاسی فرهنگی بیش از ۲۵ کشور آسیایی نیز حضور داشتند.
افتتاح نمایشگاه بعد از سخنرانی ها انجام شد. طبق برنامه تدوینی، نمایندگان موزه های شرکت کننده در کنار ویترین آثار خود به معرفی یک اثر منتخب برای وزیر فرهنگ و گردشگری چین و هیئت همراه ایشان در زمان دو تا سه دقیقه پرداختند.
جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران هم به معرفی لوح یادبود پی بنای کاخ آپادانای شوش از داریوش اول پرداخت، واز۲۲ ایالت تحت قلمرو هخامنشی نام برد و توضیحاتی پیرامون اولین امپراطوری جهان باستان داد. وی با نمایش نقشه ای، این قلمرو را از گوشه چین تا یونان برای حضار شرح داد وی همچنین ۲۲ ایالت تحت فرمانروایی داریوش با ۲۲ کشور شرکت کننده در این نمایشگاه را تقارن جالبی خواند.
رئیس کل موزه ملی ایران در ادامه چینی های آبی سفید بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را که ممهور به مهر شاه عباس هستند به عنوان شواهد مستدل بر روابط گسترده تجاری فرهنگی ایران و چین معرفی کرد، توضیحات این دو اثر بسیار مورد توجه وزیر فرهنگ و گردشگری و هیات همراه قرار گرفت.
در نمایشگاه ” شکوه تمدن های آسیایی” ۲۲ کشور آسیایی با انتخاب ده تا بیست اثر تاریخی فرهنگی از سرزمین مادریشان، تلاش کردند تصویری شایان از روابط فرامنطقه ای و فرهنگی خود را از طریق یافته های باستان شناسی، آثار هنری و همچنین ارتباط با سرزمین چین به ویژه در امتداد جاده ابریشم ارائه دهند.
کشورهای شرکت کننده هریک دارای یک یا دو ویترین مستقل بوده و از هر کشور یک اثر برای گالری جاده ابریشم انتخاب شده است.
چیدمان آثار کشورها به ترتیب حروف الفبایی بوده و با کشور افغانستان آغاز و گالری آخر به آثار هنری معاصر چین اختصاص دارد.
کشورهای شرکت کننده عبارتند از: افغانستان، ایران، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور، لائوس از قاره آسیا و یونان و مصر هم به عنوان دو کشور مهمان از قاره های اروپا و آفریقا با آثاری مرتبط شرکت داشتند.
در تابلوی ورودی نمایشگاه قاره آسیا این چنین توصیف شده است: آسیا مکانی است که در آن خورشید طلوع می کند، با بزرگترین گستره جغرافیایی و بیشترین جمعیت؛ بزرگترین تنوع قومی در جهان را داراست و محل تولد مهم ترین تمدن های باستانی، ازجمله بین النهرین، هند، چین و… است که در کنار حوضه رودهای بزرگ شکل گرفته اند. هنگامی که روابط انسان با طبیعت و انسان ها درجوامع را بررسی کنیم متوجه تمدن عمیق و متنوعی می شویم که محصول مشترک کشورها و مناطق قاره پهناور آسیاست.
لازم به ذکر است موزه ملی ایران در این نمایشگاه ۱۵ اثر به نمایش گذاشته که قدیمی ترین آن سنگ پی بنای داریوش هخامنشی است. از دیگر آثار می توان به ریتون سفالی دماوند از دوره اشکانیان، سردیس گچی حاجی آباد فارس، بشقاب برنزی با نقش گریفون و آبگینه های از شوش و گیلان دوره ساسانی، سفالینه و کاشی زرین فام از شهرهای باستانی تخت سلیمان و گرگان، چینی های آبی سفید از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کره برنجی به عنوان ابزار ستاره شناسی از دوره سلجوقی اشاره کرد.
همچنین ظرف سفال آبی و سفید ایران متعلق به دوره تیموری با کتیبه شعر:
( در کارگهی کوزه گری بودم دوش/ دیدم دو هزار کوزه گویا خموش

اگه ز کوزه برآمد خروش/ کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش)

ازعمر خیام زینت بخش گالری جاده ابریشم شده است؛ که مضامین این شعر مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش


logo-samandehi