معماری بدون انسان ها

محیط ساخت بشر برای ماشین آلات

دیتا سنترها، خطوط مونتاژ خودکار، تاسیسات مخابراتی و انبارها جنبه ای کاملاً کاربردی از محیط ساخت بشر را نشان می دهند که همچنان سبک خاصی از زیرساخت را در جامعه امروزی تشکیل می دهند، زیرساختی که در توسعه زندگی روزمره نقش اساس و بنیادی دارد.

به گزارش گالری آنلاین، نشانه شناسی های نوین که به ندرت در این حرفه از آنها صحبت به میان می آید، به تازگی وارد مبحث معماری شده اند و پرسش هایی را در رابطه با اهمیت معماری و پتانسیل طراحی فضا های نگهداری و حفاظت از ماشین آلات دنیای امروز مطرح ساخته است.

پبدایش نشانه شناسی های جدیدی که در اختیار ماشین آلات قرار می گیرند، بحثی در رابطه با سبکی از معماری پیش می کشد که دیگر در آن مقیاس انسانی مقیاسی قرار دادی در فضای معماری محسوب نمی شود و پارامتری های که شی انسان ساخت را تعریف می کنند دیگر از شرایط انسانی، دال های فرهنگی و الگوهای حرکتی یا جهت یابی تبعیت نمی کنند و شرایط لازم در سازماندهی فضا عبارتند از زمان، الزامات فنی و کارایی فرآیند کار. در محیط های مکانیزه و خودکار، وظیفه افراد فقط نظارت بر فرایندهایی است که بطور خود کار (مکانیزه) عمل می کنند.

معماری بدون در نظر گرفتن مقیاس انسانی چندین دهه است که با نمونه های معروفی چون ساختمان Long Lines متعلق به شرکت بین المللی تله کام AT&T در نیویورک که تجهیزات سوییچینگ تلفن در پشت دیوارهای بدون پنجره پنهان شده است. پا به عرصه وجود گذاشته است. با این حال، فرایندهای اتوماسیون و داده محور طی سالهای اخیر در همه جا فراگیر شده است و معماران دیگر نمیتوانند تغییراتی را که در محیط انسان ساخت ایجاد می کنند، نادیده بگیرند و این محیط مکانیزه و زیر ساخت اینترنت است که روح زمانه را در خود جای داده است. Liam Young، معمار speculative، در مصاحبه اش با مجله Strelka Mag نشانه شناسی های نوین را با "کلیسای جامع یا کتابخانه بزرگ" مقایسه کرد و گفت این ها نشانه های فرهنگی دوران ما هستند".

چیزی که نشانه شناسی ها را که در ظاهر فاقد کیفیت های معماری و تا حدی برای انسان ها طراحی نشده اند، از زیرساخت های صرف متمایز می کند، ارتباطشان با منظر فرهنگی ما است. ساختمان ناشناسی که سرورهای Google را در خود جای داده است، در واقع آرشیو فرهنگی جامعه معاصر است. دیتا سنتر فیس بوک در Prineville تصاویر دیجیتالی از زندگی شخصی تقریبا 2 میلیارد نفر را در خود ذخیره می کند. همانطور که Rem Koolhaas نیز خاطر نشان کرد: "در حال حاضر که تاریخ جمعی ما دیجیتالی شده است، دیتا سنترنیز در حال بدل شدن به یکی از مهمترین نشانه شناسی های فرهنگی ما است.

logo-samandehi