محفلی درباره فرهنگ نامه حال و کار یک نقاش

روایت هلنا شین دشتگل از مجالسِ نقاشی خوانی

"گفتگویی است در رسیدن به آن چه که محفل کار نقاش و روزانه ها و دقایق احوالش را شکل می دهد." این را هلنا شین دشت گل از اعضای هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و رابط کارگروه پژوهش و انتشارات انجمن در تشریح رویداد مجالسِ نقاشی خوانی بیان کرد.

در ادامه خواننده گفتگوی این نقاش و پژوهشگر آثار هنری ایران کهن با خبرنگار گالری آنلاین، در خصوص فعالیت های کارگروه پژوهش و انتشارات انجمن هنرمندان نقاش ایران و مجالس نقاشی خوانی باشید.

هلنا شین دشت گل اهداف شکل گیری و روند برگزاری "سلسله نشست های مجالس نقاشی خوانی" را چنین شرح داد:

این برنامه از سال ۱۳۹۷ و ابتدای حضورم در هیئت مدیره، طرح آن ایراد شد، پژوهشی ست درباره《نقاشی و نقاشان》و هر آن چه مربوط به شناسایی کار و حالِ نقاش است. از دغدغه های کودکی و نگاه و مطالعاتش به محیط پیرامون تا حضورش در آتلیه و جامعه هنری و مردمی.

"نقاشی خوانی"، نگاه ویژه به رسانه نقاشی است، که کوشش مستمر در شکل گیری حرکت و بارِ فرهنگی جامعه نقاشان را دربرگرفته. همچنین، همه عوامل وابسته به نقاش از جمله (گالری دارها و کیوریتورها و مستندسازان) در رابطه کاریِ با نقاشان نیز، شامل کارِ این برنامه می شود و مورد گفتگو در برنامه دیگر نقاشی خوانی، هستند.

بنابر این، آیین نامهء برنامه نخست "نقاشی خوانی" را نوشتم. "نقاشی خوانی"، محفلی ست درباره فرهنگ نامه حال و کار یک نقاش.

آیین نامه نقاشی خوانی، برای سال های پیش رو نیز تنظیم شده و امید دارم در همه حال، قابل اجرا برای همه اعضای نقاشِ انجمن باشد و تداوم یابد.

پژوهش، ثبت، ضبط، شناسایی زبان و دیدگاه بصری شان و چگونگی قرار گرفتن هنرشان در معرض دید عموم. مستندی است در رسیدن به آن چه که محفل کار و روزانه های نقاش و دقایق احوالش را شکل می دهد. پرتره علمی و بیوگرافیِ هنری او و سخن های او از زبان خودش در شرایطی به دور از حواشی که بتوان به راحتی سخن گفت.

وی در رابطه با نحوه انتخاب افراد و محور های گفتگو گفت:

در این خصوص، برخی افراد مورد گفتگو در نقاشی خوانی، که کوشش های ویژه در انجمن هنرمندان نقاش ایران داشتند، انتخاب و قصد داشتم به صلاح دیدشان بخشی از گفتگوی خود را به شرایط کار دوران خود و تجربه های حاصل، بپردازند. حتی گفتگو کننده از میان همین اعضا انتخاب می شد و از وی می خواستیم چه نقاش مورد نظری برای این محفل گزینش می کند. شاید گفتگوی من با بعضی از نقاشان سه الی چهار ماه و یا بیش تر طول می کشد تا تصمیم بگیرند که چه بگویند و ایا تمایل دارند در برنامه حضور داشته باشند یا خیر، و یا به کدام از بخش حال و کار خود اشاره کنند که تا به اکنون، کمتر اشاره شده، و این، درباره گفتگوکننده نیز به همین منوال است. برخی نقاشان نیز بلافاصله اسباب فکری خود را در نقل کارهاشان، جمع و جور می کنند.

شخصا قصدم این بود علاوه بر نقاشان تاثیرگذار در انجمن، این نشست ها به همه اعضای انجمن و عوامل وابسته به آن ها در پی پروژه های تعریف شده، اختصاص داشته باشد و همواره در پی روشی هستم که میسر شود. میزگردهایی هم برای چنین روشی در نظر داشتم.

محور گفتگو مجالسِ نقاشی خوانی با تعیین اشخاص توسط خودشان یا با هماهنگیِ گفتگو کننده، صورت می پذیرد.

گفتگو کننده نیز در اغلب موارد، توسط خود نقاش انتخاب می شود. پرسش ها و کنترل بحث توسط هر دو فرد هدایت می شود. بنابراین یک پروسه زمان‌بر بود که در نهایت به محتوای صمیمی و قابل قبول برسد و مخاطب برنامه نیز بتواند آزادانه، عملکرد هر دو را ناظر و مورد نقد قرار دهند. چنان که گفتم، برنامه دیگر هم در همین رابطه در دست اجرا بود که سال گذشته با چند نفر از اعضای انجمن درباره اداره آن صحبت کردم، شامل میزگرد با موضوعات ویژه، سه الی چهار نفره با یک ناظر در هر بخش، در ذیل همین موضوع "نقاشی خوانی" که تا به امروز به دلیل کرونا، میزگردها اجرایی نشد، مگر در آینده اقدامی شود.

"نقاشی خوانی" در هر مجلس، از نقاشان و شخصیت های فرهنگی مورد گفتگو می خواهد مجلس گفتگو شان را به یاد و تقدیم به فرد یا هر مکتب و فکری که مورد نظرشان است، تقدیم بفرمایند. بخش جالبی ست که سمت و سوی تقدیمیِ نقاش، چونان کتاب نوشته و تقدیم شده، به چه کسی و مکتب فکری تعلق دارد.

این سلسله نشست ها که در ابتدا در مکان خانه هنرمندان ایران و یکی از تالار ها با همفکری جناب امیر راد به منظور تهیه محتوای ویدئو یی برگزار شد، اکنون در محل دفتر انجمن هنرمندان نقاش ایران، ضبط و کار آن ادامه دارد. گرچه، به دلیل کرونا ۹ ماه است که ضبط نو صورت نگرفته و البته تمام تیمِ نقاشی خوانی در همه این ماه ها در حال کار و بررسی فیلم های مستند هستند، امیدوارم این مسئله از راه دیگری، اقدام و برگزار شود.

برای مجالس نقاشی خوانی، علاوه بر اطلاعات، فرم بیوگرافی تدارک دیدیم که فرد مورد گفتگو برایمان می نوشت که از آن در تیتراژ و منابع برنامه، بهره می بریم. امضای هر یک از این عزیزان نیز میهمان تصویری هر مجلسِ نشست ما در فیلم است. با همکاری خود نقاشانِ مورد نظر و یا همراهی گفتگو کننده، رزومه و مشخصات کار سالهای متمادی ایشان و برخی تصاویر آثار و احوال نقاش را از هر یک درخواست می کنیم، که آن را در بکارگیری محتوای برنامه بکار بریم و این کار با همکاری و همیاری مستقیم آنها میسر است. برای این کار مسئول اجرایی برنامه، خانوم "یاسمن پورمختار" با پیگیری های مکرر سعی در تهیه رزومه نقاشان دارد که این امر در برخی موارد تا چندین ماه به طول می انجامد و درنهایت چنانچه مستندات کافی در دسترس قرار نگیرد به ارائه فیلم ضبط شده بسنده خواهد شد اگرچه تا به حال کوشش مصرانه برای تهیه متن ها از جانب کارگروه، ادامه دارد. خانوم "نازنین خسرونیا" نیز هماهنگی لازم در اجرای بخش برنامه را به عهده و نظارت دارند و ما در همه مراحل کارِ مستندسازی و کارشناسی، همگام با هم پیش میرویم.

شین دشت گل ضمن تقدیر از همکاران این رویداد، افزود:

اسپانسر تهیه و تدوین و ضبط برنامه "نقاشی خوانی" نیز به عهده پایگاه خبریِ "گالری آنلاین" است. ضمن صحبتی که بیش از یک سال پیش با خانوم "فاطمه عبدالله زاده"، مدیریت این مجموعه داشتم، موافقت و همکاری بسیار خوب و نگاه هنرمندانه شان را برای این کار فرهنگی در تهیه و تنظیم برنامه "نقاشی خوانی"انجمن هنرمندان نقاش ایران، داشتند و تا به اکنون همگام و همراه بوده اند.

ضمن تشکر از همراهی اسپانسرمان رسانه فرهنگی هنریِ "گالری آنلاین" و ریزبینی جناب "یاشا زمانپور" مدیر اجرایی این پایگاه خبری و همفکری خوب شان در نظارت و تولید برنامه که خود هدایت مجموعه افرادی را در تدوین فیلم ها به عهده دارد، از همراهان و مسئولان اجرایی و هماهنگی کارگروه پژوهش خانم ها، یاسمن پورمختار، نازنین خسرو نیا که پیگیرانه کارها را دنبال و تنظیم می کنند و نیز جناب "محسن فاتح پور" (عضو انجمن) در همراهی و هماهنگی برای فیلم برداری از مجلس نخست نقاشی خوانی و برخی از کارهای دیگر کارگروه، کمال سپاس و قدردانی دارم و دوستانی که نام و یادشان را در ذیل برنامه مستند نقاشی خوانی در چهار مجلس نخست، نوشتیم. با وجود عشق و کار و همفکری و وقتی که نثار برنامه های کارگروه می کنند، امکان شکل گیری اهداف آن به انجام می رسد.

از همین جا از مشتاقان و کوشندگان در این خصوص، دعوت به همکاری می کنم.

این عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در رابطه با نحوه دسترسی به ویدئو های آماده شده بیان کرد:

مجالس نقاشی خوانی و ارائه ویدئو هر مجلس آن، از فضای مجازی و اینستاگرام انجمن هنرمندان نقاش ایران و نیز اینستاگرام گالری آنلاین در حال حاضر به صورت دوره ای و عموما هر سه هفته، پنج شنبه ها، مستند پرتره هنرمندان نقاش، منتشر می شود و هر گفتگو در -بخشِ یک و دو- در دو هفته متوالی در مجموع هر نشستِ مجلس به مدت یک ساعت، پخش می شود.

شکل گیری و کُنش انجمن هنرمندان نقاش ایران

شکل گیری و کُنش انجمن هنرمندان نقاش ایران، عنوان برنامه ای است، که در تهیه محتوای ویدئوی آن را با حضور چندین اعضای موثر پیشین و رییس هیئت مدیره های نخستین دوره های انجمن، برنامه ریزی کردم و امیدوارم همچنان در برنامه های آینده انجمن، ادامه پیدا کند. این برنامه ذیل "رویداد نقاشی خوانی" به طور مستقیم و گاهی در میان گفتگوی نقاشانی که در شکل گیری و مدیریت انجمن، تاثیرات آشکار داشته اند، اجرا می شود. در مجلس نخستِ نقاشی خوانی، بخش یک و دو گفتگو، به همین موضوع به عنوان سند مستند برای انجمن، اشاره مستقیم شده. با دعوت و حضور استاد "غلامحسین نامی"، هیئت موسس انجمن در میزگردی به اتفاق اینجانب و جناب "محمدرضا فیروزه ای"، اشاره تمام و کمال به این مهم، شده است. پیش از شکل گیری و ضبط برنامه، طی ساعت ها و روزها گفتگو با جناب استاد نامی، آمادگی برای چنین موضوعی و چنین نشستی، صورت پذیرفت. جناب استاد نامی، گفتگو و مصاحبه های بی شمار از زندگی هنری و اثارشان داشتند ولی هیچ وقت فرصت گفتگو در این باب را نداشتند. سخن های ایشان در این مجلس، بسیار مورد توجه است و تاکنون گفتگو و ایرادی در این زمینه نداشته بودند. با عزیزان بسیاری در این خصوص، صحبت شده. در سال ۹۷ با جناب "مسلمیان" در همین زمینه چند بار گفتگو داشتم که امیدوارم بزودی ضبط این کار نیز میسر شود.

برای این که مجموعه برنامه ها هماهنگ به دست همه اعضای انجمن و علاقه مندان رسد، ذیل برنامهء "نقاشی خوانی" و در فضای مجازی، ارائه شد.

درباره نام "نقاشی خوانی"

نامِ "نقاشی خوانی" را از عنوان آخرین نمایشگاه نقاشی که داشتم، به عاریت گرفتم. واژه ترکیبی خوبی ست در رسیدن به فضای مورد بحث و نظر در خصوص مطالب عرض شدهء این رویداد فرهنگی.

در ادامه شین دشت گل، در خصوص اهداف و برنامه های دوره اخیر هیئت مدیره انجمن بیان کرد:

در سال نخست فعالیت، هفتمین هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، بخش مهم از کوشش خود را به تمرکز بر ادامه برخی کارهای ناتمام دوره پیشین و هر آنچه مربوط به بانک اطلاعاتی ‌اعضا ست و بروزرسانی اساسنامه انجمن پس از سال ها، و کارهایی چنین، اختصاص داد و به مرور به زبان مشترک در شکل گیری اهداف و رویکرد برنامه های نو و نیز ادامه برخی کارهای هیئت مدیره محترم دوره پیش نیز رسید. دستیابی به اهداف فرهنگی با توجه به شرایط اجتماعی و اخبار حاصل، محور اصلی و فرعی و موضوعی برنامه ها را، برای تغییر در سطح کیفی کار و نوع ارائه اش به ما نشان می داد. یکی از آن، مشکل امروز جامعه یعنی پاندمی کرونا بود، یکی دیگر که بسبار مهم است، شناخت منابع درآمد انجمن و تامین منابع مالی مورد نیاز آن، یکی دیگر امکاناتی که اعضا به ما می دانند و همراهی شان و بالعکس. در این میان همیشه باور دارم مسئله "پژوهش و آموزش"، از دغدغه های مهم در باروری و رشد افکار جامعه هنرهای تجسمی ست و نحوه نگرش به آن در انجمن، بسته به رویکرد هیئت مدیره دارد که تا چه حد می تواند در رویارویی با نمایش اثر هنری و در بیان احوال نقاشان، ممتاز شود. بنابراین از حداقل منابع موجود و پژوهش در خلق برنامه ها، می شود برنامه ای در حد قابل قبول، تدارک داده شود.

علاوه بر کارهایی که توسط رابط کارگروه ها مطرح و پیش می رود، بسیاری از برنامه ها نیز توسط هیئت مدیره انجمن صورت اجرایی و نهایی آن شکل می گیرد. برنامه و کارهای زیادی که هیئت مدیره و دبیرخانه انجمن به تنهایی انجام داده، کم نیستند، ضمن این که واژه انجمن، محفل بزرگی را در کار جمعی ارائه می دهد و حضور کم رنگ آن را در این میان مشاهده کردیم.

از کارهای مهم دیگر که در پیش رو داریم، نهمین دوره دوسالانه نقاشی است که پیش تر و در سال ۹۷ بارها برای اجرایی شدنش جلسات مکرر در هیئت مدیره داشتیم و همچنین، جلساتِ گفتگو با اعضای انجمن. امیدوارم در سال ۱۴۰۰ به خوبی و درستی این رویداد مهم فرهنگی، برگزار شود.

این پژوهشگرِ نقاش، خلاصه ای از اقدامات کارگروه پژوهش و انتشارات را چنین بیان کرد:

طرح ریزی برنامه ها و نحوه شکل گیری رویدادها با توجه به منابع درآمد انجمن و شناخت از آن حاصل می شد و اصل مهم، اجرایی شدن آن بود. بنابراین، برنامه های کارگروه پژوهش را تا جایی که امکان آن دست داد از طریق اسپانسر و راه هایی که بشود مستقل و خودکفا عمل کرد، تا بدبن جا، پیش بردم.

اعطایِ نشانِ ویژه انجمن

شخصا از همان ابتدای کار پیشنهاد اعطایِ نشانِ ویژه انجمن، و بر طرز استعمال آن، تاکید کردم که با آیین نامه خاص و همکاری و همفکری تمام اعضای هیئت مدیره در رویداد بیست سالگی انجمن در آذر ماه سال ۱۳۹۸ شکل گرفت، به ثمر رسید و ادامه خواهد داشت. قطعا این امر دستاورد نو در این سالهای گذار انجمن است. امیدوارم در همین خصوص پلاک سینه ویژه نقاشان را با همراهی هیئت مدیره محترم، عملی کنیم.

کارگروه پژوهش درخصوص رویداد بیست سالگی انجمن و تهیه محتوا و تنظیم بخش های برنامه، اقدامات لازم را انجام داد.

آرشیو اطلاعات، مجلات و فیلم در کارگروه پژوهش

به منظور آرشیو اطلاعات، مجلاتی که سال ها در کمیته انتشارات انجمن تولید و تهیه می شد، جمع بندی شد، متاسفانه نسخه ای از مجموعه مجلات در دفتر انجمن موجود نبود. از آنها به همراه مشخصات، عکس برداری شد و ادامه کارها نیز توسط خانوم خسرونیا در دست بررسی و اسکن است، که به صورت یک شناسه از محتوای مجلات، اعضا نیز بتوانند در فضای مجازی و سایت انجمن به محتوای فهرست و جلد همه شماره های آن، و متن "گزارش" ها، دسترسی داشته باشند. هم اکنون تقریبا یک نسخه کاغذی از همه مجله های "گزارش" در انجمن موجود است. همین طور این اقدام درباره منابع ارزنده فیلم هایی که سال ها پیش تهیه شده و باید تبدیل شود،

در دست اقدام، پیگیری و انجام است. تصاویر و عکس های آرشیو بیست ساله انجمن با توجه به هر دوره دسته بندی شد و در کارگروه پژوهش، ویدئوهایی از آن تهیه شد.

اسناد کارگروه هایِ پژوهش و انتشارت

کارگروه پژوهش که رابط آن هستم از همان ابتدا پیگیر اسناد کارگروه (کمیته) پژوهش و انتشارت دوران پیش بود. در این باره پوشه و پرونده و نوشته مکتوب در انجمن وجود نداشت. ضمن این که ازهمان آغاز به کار از همه اعضای پیشین این کارگروه خواستم همکاری شان را ادامه دهند، از رییس شورای مدیریت گروه خواستم با همراهی خودم برای بسامان رسیدن آرشیو اطلاعات، همه نوشته ها و فعالیت هایی که در این کمیته طی چند سال داشتند و در سالهای حضورشان در اختیار انجمن و من بگذارند تا در ابتدای کار با دسته بندی و تهیه فهرست، این دوره، الگوی دوران پیش و پیش تر را با توجه به اسناد، حفظ و برای تغییر نگرش و تلاش آگاهانه در وضع موجود، عملکرد موثری داشته و پیگیر باشد. مانند تهیه و تدارک فیلم مستند "نقاشی خوانی" که پیش از این همواره در انجمن و اما به سبک و سیاقی دیگر، به آن توجه شده و مستندات بسیار عالی از هنرمندان و جامعه متخصص نقاشان، در قالب فیلم و نشست ها، آرشیو شده است. متاسفانه تا به اکنون گزارش های مکتوب کمیته در دوره های قبل به دستم نرسیده که همچنان امیدوارم بزودی برسد. به هر حال، بسیاری از کارهای کمیته های آن دوران به طور خلاصه در مجله "گزارش انجمن" درج شده است که در کارگروه پژوهش، محتوای آن از جلد مجلدات و همه صفحات آن، تصویربرداری، تهیه و تنظیم و در آینده نزدیک در سایت انجمن هنرمندان نقاش ایران، در بخش انتشارات، برای خوانندگان، منتشرخواهد شد.

به دستاورد بیست ساله انجمن مراجعه کردم و این مطلب که انجمن و کارگروه پژوهش چه کارهایی می تواند انجام بدهد، رابطه متقابلِ اعضا و انجمن به ویژه در این کارگروه را بررسی کردم. برنامه هایی باید تدارک داده می شد که بنابر آیین نامه کارگروه و وضع موجود و منوط به مشارکت اعضا در فرایند تولید حاصل می شد. اجرایی شدن اش نیز، در حالیست که هر برنامه موافقت اعضای هیئت مدیره را داشته باشد و اعضای کارگروهی که کار را پیگیر و مسئولانه هم راه با خودم، پیش ببرند. بدون این که هزینه ای در قبال کار و وقت شان، دریافت کنند. آن هم در این زمانه که شرایط اقتصادی بسیار تنگ است بر هنرمندان.

با این حال، خوشبختانه با همکاری تعداد انگشت شمار اعضای محترم کارگروه پژوهش، تهیه محتوای برنامه ها و روش کار هر کدام تا به اکنون میسر شد و در روند کارها، گاهی افرادی نیز در کنار کارگروه در پیشبرد بخش هایی از کار به ما می پیوندند.

نقاشی و نشرِ آثار نقاشان

از برنامه های تدارک دیده در حوزهء نشرِ کارگروه پژوهش، برنامه "نقاشی و نشر آثار نقاشان" بوده است.

نشستِ نخستِ "نقاشی و نشرِ آثار نقاشان" رویدادی بود که به بانو "منیژه میرعمادی" با عنوانِ "یادنامه منیژه میرعمادی، نشر هنر ایران و فصل نامه طاووس" اختصاص داده شد و شکل گرفت. در همین خصوص برای ایشان که عضو علل البدل نخستین دوره انجمن نیز بودند و شخصیت برجستهء چندبعدی فرهنگی دوره معاصر ما به عنوان (هم ناشر درجه یک و هم نقاش)، طی چندین ماه برنامه ریزی، دفتر یادنامه ای با نوشته هایی از دوستداران و همکاران ایشان و شناخت از پرونده کاری شان، با حمایت "دکتر ناصری" همسر محترمشان، همراهی و پیگیری خانوم "یاسمن پورمختار" عضو کارگروه پژوهش به چاپ رسانیدیم و همیاری آقای امیر راد در بازخوانی یادداشت ها را در این خصوص داشتیم.

نخستین بار بود، رویکرد به پرونده فرهنگی و هنری بانو منیژه میرعمادی و موضوع نشر هنر ایران در فضای تجسمی ایران به این مهم پرداخته می شد. همچنین روز برگزاری یادنامه در خرداد ۱۳۹۸علاوه بر دعوت از چندین سخنران برجسته فرهنگی_ هنری که هر یک از آنها با جناب دکتر ناصری "همسر بانو میرعمادی"، در زمستان سال ۹۷ هماهنگ و انتخاب شد، به ویژگی های "نشر آثار نقاشان" و اقدامات خانوم میرعمادی و احوالات ایشان علاوه بر ارائه سه موشن گرافیکیِ تخصصی از پرونده کاری ایشان دراین باره پرداخته شد. پیش از این و برای هماهنگی و همگامی با دیگر کارگروه ها پیشنهاد نمایشگاهی از آثار بانو میرعمادی به رابطِ کارگروه نمایشگاه ها و هیئت مدیره داده شد که همگام با برگزاری و نشرِ یادنامه تخصصی از پرونده کار ایشان، رونمایی از آثار نقاشیِ بانو منیژه توسط کارگروه نمایش در نمایشگاه ویژه در خانه هنرمندان ایران به انجام رسید.

نشست ها و بزرگداشت های دیگر نیز تنظیم شد. چون، زنده یاد استاد وزیری مقدم در سال ۹۷ که اجرا نشد و یا مانند رویداد"چهره معتبر" با چندین سخنران و نمایش فیلم مستند از ایشان و همزمان با رونمایی آثار خودنگاره های ایشان در گالری طراحان آزاد و رونمایی کتاب ارزشمندشان با همراهی جناب مصور رحمانی و خانوم مژگان قدوسی، پس از گفتگوهای مکرر با استاد معتبر در نحوه برگزاری رویداد در بهمن ماه سال ۹۸ اجرا و انجام شد، که با آمدن کرونا در اجرای نکوداشت ها و یادهایی چنین، تغییر حاصل شده است.

تحولات فرهنگی با نقاشان

در ابتدا تلاش بر آن بود که برنامه ای ارائه شود که در عمل هم مورد توجه جامعه تجسمی، نقاشان و اعضاء محترم مان باشد.

برنامه هایی که "تحولات فرهنگی با نقاشان" را بیان کند و رویدادهایی که بزرگداشت و گفتگوهای مستند و کارهای اجرایی برای اعضای انجمن باشد.

《مردم، شهر، نقاش و نقاشی》واژه هایی است، که برایش برنامه های خوب فرهنگی تدارک دیده شده، فعالیت و پژوهشی اثرگذار در جهت شان و اهمیت مقام یک نقاش از خانه تا شهر، که در حال کارشناسی و اجراست و در چند مرحله و سپس در ارتباط با اعضای گرامیِ انجمن، عملی خواهد شد. اجرای این برنامه از زمستان ۹۸ رقم خورد و در تابستان ۹۹ عملی شد.

شهرِ با نقاشان

برنامهء کارگروهِ پژوهش با عنوان "شهرِ با نقاشان" در این ماه ها، معرفی شده. (مونولوگ) ها، پروژه نخستِ آن در حال پخش و اجرا است که خود حدیث مفصلی ست.

در این دوران با شرایط بسیار پیچیده اقتصادی و همه گیری کرونا روبرو هستیم و تا حد امکان همه تلاشمان را در عملی کردن برنامه هایی که در پیش داریم، در انجمن هنرمندان نقاش ایران، و همچنین ادامه "سلسله نشست های مجالس نقاشی خوانی"، بر پا خواهیم کرد.

logo-samandehi