نگاهی به رقابت زشت‌ترین ساختمان‌های چین برای ورود به تالار بدنام‌ها

۸۷ طراحی و معماری عجیب و غریب در سرتاسر چین، از یک کلیسای شبیه ویلن تا هتلی که با سه عروسک غول‌پیکر بابوشکا یا ماتریوشکا پوشانده شده‌اند برای ورود به فهرست ۱۰تایی تالار مشاهیر بدنام رقابت می‌کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، یک سایت معماری در چین در ۱۱ سال گذشته مردم را تشویق و ترغیب کرده است در تلاش برای شناختن بیشتر زیبایی‌ها هر دوره به بدترین و زشت‌ترین ساختمان‌ها و معماری‌ها رای بدهند. چین یکی از پذیراترین سرزمین‌های جهان برای اجرای طرح‌های بلندپروازانه داخلی و بین‌المللی است؛ از ساختمان مرکزی رادیو و تلویزیون دولتی CCTV در پکن که کار رم کولهاس معمار هلندی است و شبیه شلواری بزرگ از کار درآمده است تا ساختمانی در یک پارک موضوعی که نیم آن شبیه معبد آسمان چین است و نیم دیگرش شبیه کاخ کنگره آمریکا.

از جمله رقیبان ورود به تالار مشاهیر بدنام امسال می‌توان به پل شیشه‌ای موسوم به «به جهنم خوش آمدید» در سیچوان اشاره کرد که دو کوهستان را به می‌رساند و البته یک دروازه غول‌آسا در پارک یونان که شبیه طاق پیروزی پاریس است. سازمان‌دهندگان رقابت زشت‌ترین معماری‌ها و ساختمان‌های چین می‌خواهند با این کار به مسئولیت اجتماعی معماران و طراحان بیشتر بها بدهند و به آنها گوشزد کنند اندیشیدن به زیبا یا زشت بودن نتیجه کار هم می‌تواند و باید بخشی از پروژه باشد. این در حالی است که اوایل امسال کمیسیون ملی توسعه و اصلاح اساسا ساختن بناهای زشت را ممنوع کرده است.

سال گذشته هم وزارت خانه‌سازی و توسعه مناطق شهری-روستایی چین در همکاری با کمیسیون ملی توسعه و اصلاح کتابچه‌ای درباره تقویت مدیریت معماری در شهرهای چین منتشر کرده و بر اساس آن از طراحان و معماران خواسته بود از طراحی و اجرای بناهای زشت بپرهیزند. هشتگ #ممنوع‌شدن‌معماری‌زشت بیش از ۱۷۰ میلیون بار در شبکه اجتماعی ویبو در چین به کار رفته و کاربران هم به معرفی کردن ساختمان‌های زشت روی خوش نشان داده‌اند.

دانشجویان دانشگاه معتبر ژجیانگ در شرق چین با علاقه در این رقابت شرکت کرده‌اند و می‌خواهند دروازه بزرگ جنوبی دانشگاه را زشت‌ترین بنای سال معرفی کنند. آنها معتقدند طراحی این دروازه با هدفی که برای آن اعلام شد هماهنگ نیست و به همین دلیل ۸۷۳۹ نفر به دروازه دانشگاه ژجیانگ رای داده‌اند تا در صدر رقابت زشت‌ترین معماری سال چین قرار بگیرد.

logo-samandehi