رقابت مسجد چوبی کمبریج با یک پل شگفت‌انگیز برای معتبرترین جایزه معماری انگلستان

فهرست نامزدهای جایزه ریبا استرلینگ ۲۰۲۱ ویژه بهترین معماری ساختمان انگلستان منتشر شد که در آن نام مسجد چوبی کمبریج با طراحی و اجرای مارکز بارفیلد هم به چشم می‌خورد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، موسسه سلطنتی معماران بریتانیا نام شش نامزد نهایی جایزه ریبا استرلینگ را اعلام کرد که معتبرترین جایزه معماری در انگلستان به شمار می‌رود. در این فهرست نام یک مسجد، یک پل و یک موزه دیده می‌شود و کارشناسان معتقدند مسجد کمبریج بیشترین بخت را برای بردن جایزه دارد.

هر شش نامزد امسال جایزه معماری استرلینگ پیش‌تر جایزه ملی ریبا را برده‌اند، از جمله پروژه مجتمع مسکونی کلرکن‌ول کلوز که شرکت معماری امین طاها طراح آن است و سال ۲۰۱۸ برنده جایزه ریبا شده بود. هر چند در ادامه درگیر پرونده‌های حقوقی شد و تا آستانه ویرانی کامل هم پیش رفت. این پروژه مسکونی در لندن قرار دارد و داوران جایزه استرلینگ آن را یک پیروزی شگفت‌انگیز معمارانه توصیف کرده‌اند.

دیگر نامزدهای جایزه ریبا استرلینگ ۲۰۲۱ عبارتند از مسجد مرکزی کمبریج، کی ورکر هاوسینگ در کمبریج (تنها شرکت بین نامزدهای این دوره که پیش‌تر هم برنده جایزه شده است)، ساختمان تاون هاوس در دانشگاه کینگستن، موزه ویندرمیر جتی در لیک دیستریکت و پل قلعه تینتجل در کورنوال.

مسجد مرکزی کمبریج که تمام بخش‌های آن با چوب ساخته شده و سازگار با محیط زیست است، بیشترین بخت را برای بردن جایزه امسال ریبا استرلینگ دارد. این مسجد که آن را شاهکار معماری نوین خوانده‌اند، می‌تواند همزمان میزبان بیش از ۱۰۰۰ نمازگزار باشد، بدون آنکه مزاحم دیگر ساکنان محدوده شود.

جایزه سالانه ریبا استرلینگ به نام جیمز استرلینگ، معمار نامدار انگلیسی از ۱۹۹۶ به برترین ساختمان انگلستان اهدا می‌شود و سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد. هدف از دادن جایزه، تقدیر از معماران و ساختمان‌هایی است که بیشترین کمک را به پیشرفت معماری کرده‌اند.

برنده جایزه ریبا استرلینگ ۲۰۲۱ پنجشنبه ۱۴ اکتبر معرفی می‌شود.

logo-samandehi